יהיה תקציב? רשות ההתחדשות מציגה תוכנית ענק בעלות 10 מיליארד ש' לחידוש הפריפריה

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית פרסמה הבוקר כי איתרה 110 מתחמים לקידום תוכניות התחדשות מסובסדות בפריפריה, בין היתר בצפת, טבריה, עפולה ואילת, בהם ניתן יהיה לבנות כ-37,000 יח"ד. לצורך יישום התוכנית נדרשים מיליארדים. הרשות: "נביא תוכנית רב שנתית לאישור הממשלה, התקצוב יתפרש על פני עשור"

שיתוף הכתבה
מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית אלעזר במברגר (רז רוגובסקי)מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית אלעזר במברגר (רז רוגובסקי)

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הודיעה כי החלה השבוע בתכנון מפורט של עשרות מתחמים המיועדים לפינוי-בינוי באזורי הפריפריה. זאת, מתוך כ-110 מתחמים אשר אותרו על ידה, שבהם תתאפשר בניית 37 אלף דירות חדשות. עם זאת, ניתוח כלכלי שביצעה הרשות ביחס למתחמים שנבחרו מעלה כי סבסוד כלל המתחמים שאותרו יהיה כרוך בתקציב של כ-10 מיליארד שקל, סכום עתק שספק אם יימצא לו מקור תקציבי בתקופת בהמלחמה. 120 מיליון שקל, קצת יותר מאחוז מהעלות הנדרשת, כבר אושרו בתקציב המדינה בחלוקה לשנתיים.

לדברי גורמים ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית, בימים אלו מגובשת החלטת ממשלה לתקצוב התכנית, אשר פורשת את יישומה על פני עשור, כאשר בכל שנה תתוקצב התוכנית בכמיליארד שקלים.

הליך האיתור בוצע בכל הערים המוגדרות כבעלות סיכון סייסמי גבוה, בשל מיקומן לאורך קו השבר הסורי אפריקני - קריית שמונה, חצור הגלילית, צפת, טבריה, בית שאן, עפולה, מגדל העמק ואילת. הממצאים הביאו לאיתור של 110 מתחמים המתאימים לביצוע מיזמי פינוי בינוי , הכוללים כ-1,000 מבנים, בהם כ-14,300 יחידות דיור, אשר יוחלפו בכ-37,000 יחידות דיור חדשות בתום ביצוע הליך ההתחדשות.

נתונים: הרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתנתונים: הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית

במסגרת הליך האיתור, שנערך על ידי צוותי תכנון של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בשיתוף עם מפ"י (המרכז למיפוי ישראל) ופיקוד העורף, ובתיאום עם מחוז צפון במינהל התכנון ועם מהנדסי הרשויות המקומיות, אותרו תחילה כל המבנים שנבנו שלא לפי תקן רעידות אדמה. לאחר ניתוח המאפיינים של כל מתחם, סומנו מתוכם המתחמים המתאימים לפינוי בינוי, במטרה להביא לחידוש מתחמים רחבים ככל הניתן בערים אלה.

מינהל התכנון יקים צוות ייחודי לקידומם של מתחמים

התכנון והביצוע של המתחמים המתאימים לפינוי בינוי יחל באופן מיידי, ויתבצע באופן מדורג, שיאפשר לרשויות המקומיות להתמודד עם ההשפעות של מיזמים בהיקף זה. תעדוף העבודה על המתחמים נקבע על פי כמה שיקולים ובהם חשיבות המתחם בעיר, עצימות הסיכון הסייסמי, קיומם של מבנים מסוכנים במתחם, מספר יחידות הדיור המתווספות והמחודשות, המימון הממשלתי הנדרש לצורך מימוש המתחם ועוד. 

בהתאם לדירוג זה, החלה השבוע הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בתכנונם של 25 מתחמים מתוך 110 המתחמים שהוגדרו, הכוללים סה"כ 4,241 יחידות דיור, אשר יוחלפו ב-14,946 יחידות דיור חדשות בתום ביצוע הליך ההתחדשות. בין השאר בטבריה תוספת של כ-2,400 דירות, מעל 2,000 דירות בקריית שמונה, מעל 2,000 דירות גם בצפת, ותוספת של  כ-1,200 דירות לאילת.

עם תחילת שנת 2024 תחל הרשות בתכנונם של 30 מתחמים נוספים עם צפי סופי של תוספת כ-9,000 דירות לטבריה, כ-8,600 דירות לקריית שמונה, מעל 5,000 דירות לצפת. וכל זאת לצד 12 מהמתחמים אשר תכנונם מקודם כבר היום, באמצעות יזמים פרטיים.

בנוסף, בהתאם לסיכום בין הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ולמינהל תכנון, לאור החשיבות האסטרטגית של המהלך, יקים מינהל התכנון צוות ייחודי לקידומם של מתחמים אלה במחוז צפון, ויקדם את אישור התכניות בהליך תכנון מקוצר.

"אנחנו עושים כיום צעד ענק קדימה"  

שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף: " התחדשות עירונית כפי שאנו נוכחים שוב ושוב, היא הרבה מעבר להגדלה של כמות יחידות הדיור לאוכלוסייה הצומחת, היא מחדשת תשתיות עירוניות, מחזקת וממגנת, וקידומה הוא משימה לאומית ראשונה במעלה, בפרט בפריפריה ובעיירות הפיתוח. להתחדשות עירונית יש תפקיד חיוני בשיפור איכות החיים של התושבים, קידום צמיחה כלכלית ובהחייאת האזורים הוותיקים.

"כשר הבינוי והשיכון, אני רואה מחויבות גדולה להניע יוזמות להתחדשות עירונית שיעצבו את עתיד הערים בישראל וערי הפריפריה בפרט. זו רק הסנונית הראשונה, בתקווה שבשיתוף פעולה יחד עם הרשויות המקומיות, נוכל להביא בשורות נוספות בקרוב".

מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אלעזר במברגר: " התחדשות עירונית לא תוגבל עוד למרכז הארץ בלבד. אנו עושים היום צעד ענק קדימה במשימה הלאומית של הוצאת ההתחדשות העירונית אל מחוץ לאזורי הביקוש, וכניסתה לערי הפריפריה, שאין זקוקות מהן לחידוש, חיזוק בפני רעידות אדמה ותוספת ממ"דים. בניגוד אולי למקובל לחשוב, אני מאמין כי חידוש ערי הפריפריה הינו תהליך בר ביצוע, בהיקפי זמן ותקציב סבירים.

"נפעל לקידום כלל מתחמי הפינוי בינוי שאותרו כמתאימים לכך, עד לחידושם. אני מודה לשותפינו ברשויות המקומיות, אשר נותנים את מלוא התמיכה למיזמים אלה, ולצד זאת מזמין את תושבי השכונות המתחדשות לפנות אל המינהלות שהקמנו למטרה זו ולהסתייע בהן במסגרת ההליך". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןהתחדשות עירוניתהרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתפריפריה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...