ראש חטיבת המשכנתאות בלאומי: "ב-2024 מחירי הדיור יעלו, גם בדרום כבר מרגישים התעניינות"

למרות הקיפאון שהשוק נכנס אליו, ואולי בגללו, מספר מומחים מדווחים על חזרה זהירה לשגרה וצופים כי השנה הקרובה תתאפיין בעליות מחירים. יעקב סיסו, מייסד ושותף מנהל בקרן יסודות: "החל מעוד חצי שנה אין לי בכלל ספק שנתחיל לראות עליית מחירים. תשומות ועלויות הבנייה והמימון עולות, וכל זה יתגלגל אל הצרכן"

שיתוף הכתבה
אורי יוניסי (דרור סיתהכל)אורי יוניסי (דרור סיתהכל)

אין ספק שהתקופה האחרונה מאופיינת בקיפאון בענף הנדל"ן, בין היתר בגלל הפעילות באתרי הבנייה שנעצרה כמעט לחלוטין בעקבות המלחמה ולאחר מכן האטה מאוד. עוד לפני המלחמה, חוסר היציבות הפוליטי והריבית הגבוהה נתנו את אותותיהן. אבל מספר מומחים מעריכים כי 2024 תתאפיין דווקא בעליות מחירים, גם בדרום הארץ.

אורי יוניסי, ראש חטיבת המשכנתאות בבנק לאומי, טוען למשל כי "ב-2024 יתחיל תהליך של עליית מחירים הדרגתית וכי מרגישים כבר היום התעניינות בנכסים בדרום". גם יעקב סיסו, מייסד ושותף מנהל בקרן יסודות, טוען כי "בטווח הבינוני אין לי ספק שנראה עליית מחירים".  השניים אמרו את הדברים בכנס און ליין שערכה בסוף השבוע האחרון חברת במבי במסגרת יריד הדירות הווירטואלי אותו היא עורכת בימים אלו.

"לאורך כל השנה האחרונה היו ציפיות להורדת מחירים משמעותית של 5%-10% בעקבות עליית הריבית והתפרצות האינפלציונית בארץ ובעולם", אמר יוניסי. "כיום אנחנו רואים שהציפיות לא התממשו על אף השינויים המאקרו כלכליים וזאת מאחר ואנחנו עדין מצויים בחוסר משמעותי של למעלה מ-120 אלף יחידות דיור, זה נתון שלא השתנה"

לדברי יוניסי, "מטבע הדברים, המלחמה גרמה להאטה מסוימת בשוק, אך בשבועיים האחרונים אנחנו מרגישים חזרה זהירה לשגרה ומי שצריך דירה רוכש דירה. לכן, אני סבור כי אם המלחמה תהיה מאחורינו ברבעון הראשון של 2024, או לחלופין ניכנס לשגרת מלחמה מתונה, יתחיל תהליך של עליית מחירים הדרגתית".

יוניסי מונה לכך מספר סיבות: "עודף ביקוש, האטה נמשכת בהיצע, מחסור בגורמי ייצור ועובדים בענף הבנייה, ציפיות לירידת אינפלציה וצפי לירידת הריבית בישראל". עוד הוא מעריך שבאזור הדרום צפויה דווקא עלייה במחירים בערים כמו דימונה, אופקים, שדרות, אשקלון וגם בעוטף עזה. "הסיבה לכך היא ההערכה שהאיום הביטחוני יוסר וכבר היום אנחנו מתחילים להרגיש התעניינות בנכסים באזור הדרום".

"30% מאתרי הבנייה שאנחנו מלווים עוד לא חזרו לעבודה" 

יעקב סיסו, מייסד ושותף מנהל בקרן יסודות המלווה כ-350 פרויקטים של בנייה ברחבי הארץ, ציין כי עם פרוץ המלחמה הענף נעצר, ובאוקטובר הייתה ירידה של 90% במספר העסקאות וירידה דומה בתקבולים. "העסקאות שכן נחתמו היו כאלו שהמו"מ החל לפני המלחמה. בנובמבר התחלנו לראות התחלה של התעניינות, הרשמות וגם עסקאות שבאו לידי ביטוי בעלייה בתקבולים כפי שראינו בשוברים שאנחנו מנפיקים לרוכשים עבור ערבויות חוק המכר. אנחנו צופים שבחצי השנה הקרובה מחירי הדירות ימשיכו לדשדש ואולי נראה אפילו ירידה קלה באזורים מסוימים, אולם בטווח הבינוני החל מעוד חצי שנה אין לי בכלל ספק שנתחיל לראות עליית מחירים". 

אורי יוניסי: "בשבועיים האחרונים אנחנו מרגישים חזרה זהירה לשגרה. אני סבור כי אם המלחמה תהיה מאחורינו ברבעון הראשון של 2024, או לחלופין ניכנס לשגרת מלחמה מתונה, תתחיל עליית מחירים הדרגתית"

לדברי סיסו, המחירים יעלו ממספר סיבות. "תשומות הבנייה עולות, עלויות הבנייה עולות גם כתוצאה מהמחסור בפועלים והתארכות זמן הבנייה, עלויות המימון עולות וכל העלויות האלו יגולגלו אל הצרכן. נכון להיום 30% מאתרי הבנייה שאנחנו מלווים עוד לא חזרו לעבודה והשאר לא עובדים בתפוקה מלאה. זה כאמור מאריך את תקופת הבנייה ומגדיל את העלויות". 

"לצד זה הפער בין הביקוש להיצע גדל, בגלל המלחמה והריבית הגבוהה יזמים לא רכשו קרקעות ועצרו פרויקטים, יש כ-10,000 דירות שנפגעו במהלך המלחמה, את חלקן יש לבנות מחדש ואת חלקן לשפץ, ויש כ-120,000 מפונים מישובים בדרום ובצפון שייתכן ויחששו לחזור לישובים הסמוכים לגבולות ויעדיפו לרכוש דירה בנהריה, בקריות וכדומה". 

יעקב סיסו, שותף בקרן יסודות (מרכז הנדל''ן)יעקב סיסו, שותף בקרן יסודות (מרכז הנדל''ן)

הוא מוסיף כי "לצד כל הביקושים הללו יש את הביקושים הצפויים מצד תושבי חוץ כתוצאה מהאנטישמיות הגואה בכל העולם. השילוב של העלייה בעלויות של היזמים והעלייה בביקושים, יביא לעלייה חדה במחירים".

במסגרת הכנס שבו השתתפו מאות רוכשי דירות פוטנציאליים מהארץ וחו"ל, הוצגה מפת הפרויקטים הווירטואלית של ישראל הכוללת כ- 250 פרויקטים ברחבי הארץ. כמו כן הוצג פרויקט המושבה בשדרות שנבנה על ידי חברת מצודות מיסודה של תנועת אור, הפועלת לקידום הנגב והגליל.

אופיר פישר, מנכ"ל חברת מצודות, ציין בכנס כי במושבה העירונית יוקמו 258 יח"ד ב-8 בניינים אשר יחוברו ביניהם באמצעות קומה קהילתית פתוחה בה יוקמו מתחמי קהילה, משרדים, מרחב עבודה משותף, קליניקות לעצמאיים, פעוטון לילדים, גינות קהילתיות, בית קפה שכונתי ועוד. לדבריו, הפרויקט כבר נמצא בביצוע, אשר ימשך מיד אחרי שהמצב הבטחוני יאפשר זאת, על ידי החברה הקבלנית תדהר , והצפי לאכלוס הבניינים הראשונים הוא ברבעון הראשון של 2026. הדירות בפרויקט מוצעות במחירים של החל מ-1.2 מיליון ₪.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שוק הדיוריעקב סיסוקרן יסודותמימון נדל"ןאינפלציהבנק לאומי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...