"אם נושא המיגון לא יעבור שינוי מהותי בחשיבה, זה יהיה פשע"

צחי עומר, מנכ"ל ים סוף נדל"ן התארח בפודקאסט ושוחח עם נמרוד בוסו על סימני ההתאוששות הראשוניים בשוק, מדוע עוד הרבה לפני המלחמה בחברה בחרו שלא לעבוד עם עובדים פלסטינים, על החברות שנכנסו לקשיים ומעניק תחזית ליום שאחרי: "רמת הביקושים תחזור למה שהייתה לפני המלחמה"

שיתוף הכתבה
צחי עומר, החזית העירונית (באדיבות ים סוף נדל"ן) צחי עומר, החזית העירונית (באדיבות ים סוף נדל"ן)

פרק נוסף של פודקאסט הנדל"ן "החזית העירונית" מבית מרכז הנדל"ן, והפעם מתארח בו צחי עומר, מנכ"ל ים סוף נדל"ן מקבוצת פפושדו. הוא שוחח עם נמרוד בוסו, עורך אתר מרכז הנדל"ן , על ההתאוששות בשוק שנעצר כמעט לגמרי מאז החלה המלחמה, מדוע הוא חושב שנושא המיגון הולך לעבור שינוי יסודי, ועל ההתעניינות שהוא מזהה אצל יהודים מחו"ל בשוק הנדל"ן בישראל. 

לצפייה: 

להאזנה: 

"ברמה העסקית עוד לפני המלחמה השוק התחיל להיכנס לקושי עם העלאת הריביות והרפורמה המשפטית", אמר עומר. "המלחמה עצרה את הכל בכמה היבטים. נעצרו כל אתרי הבנייה. הרבה מאוד מהנדסים זה חבר'ה צעירים שגויסו. המכירות נעצרו, לאנשים אין מצב רוח וכל השוק נעצר. גם העיריות התחילו לסגור אתרים. פועלים זרים יצאו והפלסטינים לא נכנסים".

"מכירות? יש קצת התעניינות, אנחנו מכרנו בפרויקט אחד דירה אחת אז זה לא משקף, לא רואים מכירות אבל כן רואים התחלת התעניינות של תושבים זרים, כנראה בגלל האנטישמיות הגואה בעולם. לא יכול להגיד שהשוק חוזר, אנשים לא ממהרים לעשות עסקאות, כל אחד בכל מקום עבודה נכנס להאטה מסוימת. אין באמת עסקאות שנסגרות, רק עלייה בהתעניינות.

לדבריו, רואים כאמור התעניינות אצל יהודים מהעולם. "מכרנו 12 דירות לצרפתים בפרויקט ברמת גן, שם לא היינו רגילים לראות אותם. פפושדו היא חברה בינלאומית ויש לה פעילות ערה במזרח אירופה. יש יהודים שמרגישים אי נוחות,  גם בצרפת ובריטניה וגם אצל אמריקאים. מעריך שאחרי המלחמה נראה בהתחלה גל של רכישה של דירות ותהיה עלייה מסוימת, לא גל עלייה".

איך יזמים מתמודדים? הרבה חברות ממונפות ומשלמות הרבה ריבית על ההוצאות. 
"אנחנו קצת חריגים בענף למזלנו. לא נכנסנו למימונים, אנחנו בעיקר בהתחדשות עירונית ולא לקחנו הלוואות מטורפות. לא קנינו קרקעות ולא לקחנו מימונים מהבנקים. הפגיעה אצלנו לא דרסטית כרגע כמו הקבלנים. אני מניח שיהיו יזמים שייפגעו, והם ייכנסו לאיזו מצוקה.

"אנחנו יודעים לקדם תוכניות ותב"ע לא צריכה לקחת יותר משנה. אחרת זה מצב לא הגיוני, זה רק בירוקרטיה וחייבים לטפל בזה דבר ראשון, היום. חייבים לנצל את הזמן הזה ולקדם את התוכניות שבצנרת"

עומר התייחס למצוקת כח האדם, בעקבות חזרה של חלק מהעובדים הזרים לארצם ובעיקר הפסקת עבודה של פלסטינים. "היה לנו מזל, כי חווינו חוויה לא נעימה כשעבדנו ב-2010 עם פועלים מיו"ש. אז החלטנו שאנחנו לא עובדים עם פועלים משם, ואז התחילה להיכנס מסה של עובדים זרים, והכתבנו לחברת הביצוע שיהיו רק פועלים זרים, וזה הוכיח את עצמו.

"הפועלים מיו"ש באים בבוקר אחרי חוויה לא נעימה, אחרי מחסומים והם מגיעים כבר טעונים ועצבניים, דברים שגרמו נזקים. התפוקות של הפועלים הרומנים והסינים הרבה יותר גבוהות. זו הייתה החלטה עסקית שאנחנו רוצים לעבוד עם פועלים זרים".

" תב"ע לא צריכה לקחת יותר משנה" 

עומר גם התייחס לנושא המיגון, שהפך מן הסתם לרותח מתמיד  "נושא המיגון הולך לעבור שינוי בחשיבה באופן מהותי כי אם לא, זה יהיה פשע. ממ"דים וממ"קים זה מציל חיים. אם תיפתח חזית מהצפון המצב יהיה שונה והרבה ערים ייפגעו. אנחנו בתחום ההתחדשות העירונית ורואים שרוב הבניינים בעייתיים מבחינת המיגון. כל מי שמתעסק בתחום חייב לקדם תוכניות, כמו משרד השיכון.

"אנחנו יודעים לקדם תוכניות ותב"ע לא צריכה לקחת יותר משנה. אחרת זה מצב לא הגיוני, זה רק בירוקרטיה וחייבים לטפל בזה דבר ראשון, היום. חייבים לנצל את הזמן הזה ולקדם את התוכניות שבצנרת. מדובר בעשרות אלפי יחד ואפשר לנצל את הזמן הזה כדי להיות מוכנים ליום שאחרי ולא להתחיל אז. לצערי אני לא רואה שהאסימונים מתחילים ליפול".

"אני מרגיש רע עם זה שחברות נכנסות לקשיים. מניח שיהיו עוד כאלה. בסוף זה שוק כלכלי וחברות מתנהלות בצורה כזאת או אחרת. שים לב שזה קורה למי שקנה בריביות הנמוכות שעוד היו אז ובמינופים גבוהים. אנחנו לא שם כי לא נכנסנו לזה בדעה צלולה" 

הוא התייחס גם לחברות שנכנסות לקשיים לאחרונה, כמו למשל חנן מור. "אני מרגיש רע עם זה שחברות נכנסות לקשיים. מניח שיהיו עוד כאלה. בסוף זה שוק כלכלי וחברות מתנהלות בצורה כזאת או אחרת. שים לב שזה קורה למי שקנה בריביות הנמוכות שעוד היו אז ובמינופים גבוהים. אנחנו לא שם כי לא נכנסנו לזה בדעה צלולה. מי שכלכל את צעדיו נמצא פחות במצב הזה".

התחזית לחודשים שאחרי המלחמה? 
"אני חושב שרמת הביקושים תחזור למה שהייתה לפני המלחמה, ואני מקווה שאם נתאזן מבחינה כלכלית והריבית תתיישר או תרד קצת זה יחזיר את הרוכשים לשוק, כי אנחנו רואים התעניינות ויש צורך".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ים סוף נדל"ןקבוצת פפושדוצחי עומרהחזית העירוניתחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...