העירייה והקבלנים נחלצו לעזרת המפונים – והדירות החדשות אוכלסו בתוך ימים

כשרוצים אז יכולים: עיריית רמת גן ויזמי התחדשות עירונית הפועלים בעיר האיצו אכלוסן של דירות חדשות לטובת מפונים מהעוטף ודיירי נכסים ללא ממ"ד. עמית גוטליב: "סוף סוף מבינים כאן שחיי התושבים קודמים לביורוקרטיה"

שיתוף הכתבה
צוות קרינסקי גוטליב. קרדיט: יואב פלדצוות קרינסקי גוטליב. קרדיט: יואב פלד

המלחמה בעזה והמתיחות הביטחונית בצפון הזכירו שוב למי שהספיק לשכוח את בעיית היעדר המיגון של דירות מגורים בישראל. בשונה מבעבר ולאור הימשכות הלחימה והיקפה, כבר ברור כי קיומו של ממ"ד בדירה אינו עוד רכיב קריטי באזורי עימות "קלאסיים" בלבד כי אם גם עמוק בשטח ישראל, לרבות בגוש דן.

כשמסתכלים על נתוני הלמ"ס על שוק הדיור, נגלית תמונה מבהילה למדי: רק כ-60% מדירות המגורים בישראל כוללות מרחב מוגן, ובתל אביב רק לכרבע מתושבים יש לאן ללכת במקרה של אזעקת אמת.

במציאות מרובת סכנות זו, ועל רקע הכאוס הכללי בטיפול בעורף הישראלי בימיה הראשונים של המלחמה, נאלצו עד כה גורמים פרטיים ואחרים להיכנס בנעלי המדינה ולספק פתרונות חירום לנפגעים: אזרחים המתנדבים ימים כלילות בעזרה למפונים או בשדות העוטף; חברות עסקיות התורמות ציוד וכסף לטובת מי שאיבדו את ביתם; ווגופים מוניציפליים הפועלים לקלוט אוכלוסיות שלמות בתחומן.

מבין האחרונות, מי שהובילה את הירתמות הרשויות המקומיות לטובת נפגעי העוטף היא עיריית רמת גן, אשר בתוך ימים מעטים מפרוץ הלחימה הצליחה לאכלס 200 יחידות דיור במשפחות מפונות או חסרות מיגון, וממשיכה לעשות כן גם כיום. "בתשע בבוקר של יום שבת ה-7 באוקטובר, פחות משלוש שעות אחרי תחילת האירוע, ראש העיר כינס צוות חירום של כל ראשי האגפים להערכת מצב והתארגנות", משחזרת סיגל חורש, מהנדסת העיר.

"בעוד פיקוד העורף הורה על סגירת כל אתרי הבנייה ברחבי הארץ, ראש העיר הנחה אותי לקדם הוצאת טופסי 4 לכמה שיותר מבנים שבנייתם הושלמה. בהתאם, ההנחיה היתה לעכב אכלוסים רק מטעמי בטיחות כמו היעדר אישור קונסטרוקטור או כיבוי אש". חורש מסבירה כי "הדבר נעשה כדי למצות את כל הדרכים לסייע לתושבי עוטף עזה המפונים ולתושבי מרכז הארץ המתגוררים בדירות שאינן ממוגנות. לשם כך הקצנו את כל המשאבים של אגף ההנדסה וכל עובדי הפיקוח, ההתחדשות העירונית ואיכות הסביבה התגייסו למען השגת המטרה".

חורש, שניצחה על איתורם המהיר של הפרויקטים המצויים בשלבי סיום בעיר ועל יצירת הקשר עם הקבלנים, מציינת כי הוראתו של ראש העיר כרמל שאמה הכהן לקדם את אכלוסם היתה בשעתה פורצת דרך. ואכן, כמה ימים לאחר מכן מינהל התכנון הוציא הוראה בדוח דומה לכלל הרשויות המקומיות.

משוואה פשוטה

מי שיכול להעיד על שיתוף הפעולה המהיר לו זכו יזמים מצד עיריית רמת גן הוא עמית גוטליב, המקדם בעצמו מספר פרויקטים יזמיים בעיר. עם תחילת האירועים, היה ברור לו שהפרויקט שלו ברחוב חרוזים 28, הנמצא לקראת קבלת טופס 4 , טומן בחובו פוטנציאל אמיתי לסיוע לנפגעים. "פניתי לסיגל כבר יום לאחר השבת השחורה, אחרי ההלם הראשוני. היא אמרה לי שהדבר היחיד שחשוב כרגע הוא אישורי בטיחות למבנה, ושלגבי הביורוקרטיה אין לי מה לדאוג", מספר גוטליב.


פרויקט חרוזים 26/יהודית 1, רמת גן.  הדמיה: אלכס לובימוב סטודיו

לדבריו, כל מחלקות העירייה נרתמו לעניין גם הן, לרבות כיבוי אש שבניגוד לנוהל המקובל שלחו עובד בתוך ימים ספורים שבדק את המבנה ואישר אותו. "חברת החשמל אפילו אישרה לי לקחת קבלן פרטי שיעשה עבודות תשתית אחרונות, כי הפועלים שלהם פלסטינים שמנועים מלהגיע כרגע לאתרים".

בזכות כל אלה, בתוך כמה ימים תחל החברה של גוטליב באכלוס הבניין החדש. "מי שיעברו לגור שם הן משפחות מפונים מהעוטף, שאנחנו נממן את שהותן כל זמן שיידרש", הוא אומר, ומוסיף כי "טוב עשתה עיריית רמת גן, ובעקבותיה גם עיריות נוספות, שהבינו כי החיים קודמים לביורוקרטיה ולטפסים".

ענף שלם בסכנה

לצד פעילותו היזמית, גוטליב משמש גם סגן נשיא התאחדות הקבלנים, תפקיד שבמסגרתו הוא פועל להבאת פועלי בניין זרים לישראל: "ענף הבנייה נמצא היום בזמנים קשים ביותר. אם בקורונה הריבית היתה אפסית והמכירות נמשכו למרות הקשיים, ועדיין הענף הוחרג מהשבתת המשק, היום קורה אירוע הפוך: הקבלנים הגיעו למלחמה אחרי כמה חודשים ללא מכירות ועם ריבית בשמים, ובנוסף אתרי הבנייה נסגרו ויש ירידה של 85% בכוח העבודה.

"במצב הזה", אומר גוטליב, "לא רחוק היום שבו יזמים יפסיקו לבקש היתרי בנייה, ורבים שנטלו הלוואות בשנים האחרונות – יקרסו".


עו"ד עמית גוטליב. צילום: ענבל מרמרי

לאור החשיבות של ענף הבנייה לשגשוג המשק, ולנוכח ההירתמות של קבלנים ויזמים למאמץ המלחמתי בימים אלה, גוטליב מצפה מהמדינה כמו גם מהרשויות המקומיות לסייע לענף הבנייה החבוט, ובין השאר להתמיד בריכוך הביורוקרטיה – גם בעת שהשוק יחזור לימי שגרה.

חורש מסכימה עם גוטליב, אך מדגישה כי אחרי המלחמה דרישות הרישוי ייוותרו על כנן: "בסופו של דבר אנחנו במחלקת הנדסה אחראים לכך שהמבנים החדשים יספקו את מירב הביטחון והבטיחות לדיירים, ובימים של שגרה יש סדרי עדיפויות. עם זאת, במציאות שנכפתה על מדינה ישראל ועל העיר רמת גן, חשוב לנו שיזמים לא יצטרכו לרדוף אחרינו כדי לקבל אישורי אכלוס. מבחינתנו, היום המשוואה פשוטה: 'דירות קבלן זה דירות למפונים'".

 

לפרטים נוספים >>


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיריית רמת גןטופס 4קרינסקי גוטליבמלחמההתחדשות עירונית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...