אושר לקריאה שלישית: הנדסאים ומהנדסים אזרחיים יוכלו להתמנות לעוזרי בטיחות באתרי בנייה

על פי הצעת החוק, מי שהוכשרו לתפקיד מנהל עבודה או ממונה בטיחות באתרי בנייה יוכלו גם הם להתמנות לתפקיד בכפוף להדרכה ממבצע הבנייה; בנוסף, יפתח גם מסלול הכשרה מורחב עבור מי שאינם בעלי הכשרה או ניסיון בענף הבנייה

שיתוף הכתבה
(שאטרסטוק)(שאטרסטוק)

ועדת העבודה והרווחה בראשות ח"כ ישראל אייכלר אישרה היום (ג') לקריאות שניה ושלישית הצעת חוק של משרד העבודה, המשנה את הדרישות להעסקת עוזר בטיחות באתרי בנייה, ומאפשרת להעסיק בתפקיד גם הנדסאים ומהנדסים אזרחיים, וכן אנשים ללא ניסיון והכשרה קודמת, בכפוף להכשרה מורחבת של 100-150 שעות.

במהלך הדיון הוסיפה הוועדה לנוסח, אישור להעסיק בתפקיד גם אנשים בעלי כשירות לתפקיד מנהל עבודה או ממונה בטיחות באתרי בנייה, בכפוף להדרכה ממבצע הבנייה ולא במקביל לביצוע תפקיד אחר באתר. גורמים שונים בענף הבנייה הסבירו בדיון כי הדבר יתן מענה למחסור באלפי עוזרי בטיחות בשטח, ויתן פתח לכניסה של עובדים ישראלים חדשים ומוכשרים שיוכלו להתקדם בענף. 

יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר אמר כי "המטרה שלנו היא למנוע תאונות בעבודה. נעזור ונקדם כל צעד שיוביל לכך". 

עו"ד שלי קדמי מהלשכה משפטית במשרד העבודה הסבירה את התיקון: "במצב הקיים היום, עוזר בטיחות צריך להיות בגיר, בעל ניסיון של שנתיים לפחות בעבודות בנייה או בנייה הנדסית ולעבור הכשרה ייעודית בהיקף של 45 שעות. עם הזמן נמצא כי תנאי הסף שנקבעו לא עולים בקנה אחד עם צרכי התפקיד והענף וכי היה חסם בפני הנדסאים ומהנדסים להתמנות לתפקיד. לכן אנחנו מציעים עכשיו שני מסלולים חדשים שירחיבו את אפשרויות ההעסקה ויתנו מענה למחסור בשוק, בהם פתיחת התפקיד עבור מהנדסים והנדסאים אזרחיים".

"חסרי ניסיון יוכלו לעשות קורס בהיקף של 100 שעות לפחות" 

רן כהן, ממנהל הבטיחות במשרד הוסיף:  "הנדסאים ומהנדסים אזרחיים הם כשירים לחלוטין לתפקיד. אדם כזה יכול בתוך שנתיים להתקדם ולהיות מנהל עבודה אבל לשם כך נדרש ניסיון של שנתיים בתחום, ואת זה קשה להם מאוד להשיג היום. התיקון נותן להם פתח להיכנס לשוק הבנייה ואחרי שנתיים תקבל עובד משכיל ומנוסה שיכול להתפתח בתחום. המסלול הנוסף שהכנסנו הוא עבור אנשים שאין להם ניסיון ורוצים להיות חלק מענף הבניין. אלה יוכלו לעשות קורס בהיקף של 100 שעות לפחות ולהתמנות לתפקיד של עוזר בטיחות*". 

אשר גרין מהתאחדות הקבלנים אמר כי "מכניסת החוק ב-2018 ועד היום אנחנו עושים פעולות מול הקבלנים להסביר את חשיבותם של עוזרי הבטיחות. חייבים להריץ את החוק הזה כי חסרים לנו עוזרי בטיחות. אצלי יש כבר מספר עוזרים שהפכו להיות מנהלי עבודה, זו אפשרות מצוינת להכניס דם חדש לענף".

מתי רביבי ממטה הבטיחות של ענף הבנייה הציע את הוספתם של מי שהוכשרו כמנהלי עבודה וממוני בטיחות להצעה ואמר: "הם כשירים מקצועית לתפקיד וצירופם למגרש הזה יטייב את המערך כולו ואת יכולת ההשגחה וההקפדה על הבטיחות". הוועדה קיבלה את עמדתו וכאמור, הוסיפה את בעלי התפקיד להצעת החוק, כך שיוכלו להיות מועסקים בתפקיד עוזר בטיחות, בכפוף להדרכה ממבצע העבודה.

דוד יהלומי, מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל: "ההערכה היא שחסרים היום כ-6,000 עוזרי בטיחות. התיקון הוא גם כרטיס כניסה לענף עבור עובדים ישראלים. אנחנו חושבים שרבים יוכלו להיכנס ולהוות עתודה ניהולית לענף ולכן זה דבר חיוני. אנחנו יודעים לעשות את ההכשרה ולקשר אותם למעסיקים".

עו"ד רוני שדה, יו"ר לשכת ממוני הבטיחות בישראל הסתייג מההצעה ומעצם מינויו של עוזר בטיחות באתרי בנייה. לדבריו:  "מינוי של עוזר בטיחות באתרים הוא מיותר לחלוטין. זו תוספת של 5,000 עובדים למשק שלא עושים הרבה. עדיף היה להשקיע את זה בעובדי בנייה. הידע של ממונה בטיחות גדל בהרבה והיום רק קבלן שמעסיק בו זמנית מעל 100 עובדים בכל האתרים בארץ מחויב למנות ממונה בטיחות. היה נכון לחייב בזה כל אתר שבו מועסקים 50 עובדים ומעלה". עוד ציין שדה כי ישנם כיום "אלפים שמחזיקים באישורי עוזר בטיחות מזויפים ויש כרגע חקירה פלילית בנושא".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:אתרי בנייהמהנדסועדת העבודה והרווחה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...