נתון ראשוני: מס' הדירות שנרכש באוקטובר נמוך מאפריל 2020 בו חל סגר הקורונה הראשון

עוד לפני פרוץ המלחמה חלה ירידה במכירת הדירות כשמס' העסקאות במחירי הדוק בספטמבר היה נמוך ב-18% לעומת אוגוסט, כך עולה מנתוני הכלכלן הראשי של האוצר. מספר דירות הקבלן שנמכרו במחירי השוק עמד על 1,700 דירות – 27% פחות מבשנה שעברה. "בכך התעצם שיעור הירידה במכירות הקבלנים בשוק החופשי לאחר התמתנות בירידות אלו בשלושת החודשים הקודמים"

שיתוף הכתבה
בנייה בתל אביב (שאטרסטוק)בנייה בתל אביב (שאטרסטוק)

עוד לפני פתיחת מלחמת חרבות ברזל נמשכה מגמת הצניחה החדה במספר העסקאות לרכישת דירה. כך עולה מסקירת ענף הנדל"ן למגורים לחודש ספטמבר שפרסם היום (ב') אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר. בסך הכל נרכשו במהלך החודש 5,880 דירות, נתון המשקף ירידה של 26% בהשוואה לספטמבר אשתקד. בניכוי העסקאות בסבסוד ממשלתי (יוזמת מחיר למשתכן ודומותיה) עמד מספר העסקאות בשוק החופשי על 5,210, ירידה חדה של 30% בהשוואה לספטמבר אשתקד וירידה של 18% בהשוואה לחודש אוגוסט.

עוד צוין כי נתונים ראשוניים לחודש אוקטובר מצביעים על רמה נמוכה במיוחד של עסקאות. "בהתבסס על קצב דיווח העסקאות עד תחילת נובמבר, עשויה רמת העסקאות בחודש אוקטובר להיות נמוכה אף מזו שנרשמה באפריל 2020, שעמד בצל הסגר הראשון עם פרוץ מגפת הקורונה".

מכירות הקבלנים בחודש ספטמבר הסתכמו ב-2,370 דירות, ירידה של 18% בהשוואה לספטמבר אשתקד. בניכוי הדירות שנמכרו בסבסוד ממשלתי הסתכמו מכירות הקבלנים בשוק החופשי בחודש ספטמבר ב-1,700 דירות, ירידה בשיעור חד של 27% בהשוואה לספטמבר אשתקד. "בכך התעצם שיעור הירידה במכירות הקבלנים בשוק החופשי לאחר התמתנות בירידות אלו בשלושת החודשים הקודמים", נכתב בסקירה.

ניתוח של הכנסות הקבלנים ממכירת דירות מצא כי בפרמטר זה היתה המכה שספגו הקבלנים קשה אף יותר: "בניתוח של תזרים המזומנים בפועל בניכוי תשומות (בהתבסס על דוחות מע"מ של הקבלנים) נמצא כי הירידה בתזרים זה הינה חדה אף יותר מזו שנרשמה בתזרים המזומנים הפטונציאלי. כך, סך תזרים המזומנים של הקבלנים בניכוי התשומות בחודשים אפריל-יולי 2023 עמד על 3.3 מיליארד שקלים, ירידה נומינלית של 57% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

עוד נכתב כי "ניתוח הנתונים מלמד כי ירידה חדה זו מוסברת לא רק בירידה בתקבולים בגין מכירת דירות, אלא גם כתוצאה משחיקה בשיעור הרווחיות. גביית מע"מ ממכירת דירות חדשות רשמה ירידה של 46% בשמונת החודשים הראשונים של השנה".

סך מכירות היד שניה בחודש ספטמבר עמד על 3,510 דירות – "ירידה של 31% בהשוואה לספטמבר אשתקד ואחת הרמות הנמוכות ביותר שנרשמו בחודשי ספטמבר בעשרים השנים האחרונות", על פי הסקירה.

מלאי הדירות שנרכשו להשקעה בתל אביב גדל 

בפילוח לפי סוגי רוכשים, נמצא כי רכישות המשקיעים בחודש ספטמבר הסתכמו ב-900 דירות, המשקפים ירידה חדה של 34% בהשוואה לספטמבר אשתקד. זאת בהמשך לירידות חדות ברכישות אלו שהחלו בדצמבר 2021 לאחר העלאת מס הרכישה. ירידות אלו הוחרפו לאחר תחילת רצף העלאות הריבית ע"י בנק ישראל באפריל אשתקד. "משקל המשקיעים מסך העסקאות עמד בחודש ספטמבר על 15%, נמוך בשתי נקודות אחוז בהשוואה לספטמבר אשתקד".

מכירות המשקיעים בחודש ספטמבר ירדו גם הן והסתכמו ב-1,203 דירות, ירידה חדה של 31% בהשוואה לספטמבר אשתקד. המשמעות היא כי "מלאי" הדירות בידי משקיעים הוסיף לרדת כאשר במהלך ספטמבר נגרעו ממלאי זה כשלוש מאות דירות.  "מאז אוקטובר 2021 (החודש שקדם להעלאת מס הרכישה) נגרעו ממלאי זה כחמשת אלפי דירות בסה"כ. ירידת המלאי בולטת בעיקר בחיפה. מנגד באזור ת"א נרשם גידול במלאי זה".

רכישות הזוגות הצעירים הסתכמו בחודש ספטמבר ב-3,451 דירות, ירידה של 13% בהשוואה לספטמבר אשתקד, ובניכוי הרכישות בסבסוד ממשלתי הסתכמו רכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי ב-2,781 דירות, ירידה של 19% בהשוואה לספטמבר אשתקד. רכישות משחלפי הדיור (משפרי ומצמצמי דיור, נ"ב) בחודש ספטמבר הסתכמו ב-1,530 דירות, ירידה חדה של 41% בהשוואה לספטמבר אשתקד.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחירי הדיורמשרד האוצרמכירת דירותהכלכלן הראשיחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...