יישובי קו העימות יקבלו פטורים מתשלומים, הגדלת מכסה לתעסוקה וזכויות בנייה

הנהלת רמ"י גיבשה אתמול שורת החלטות שיהיו בתוקף ל-3 שנים, לסיוע ליישובי הצפון והדרום שקרובים לגבול. בין היתר יוגדל עד ל-60% שיעור בני המקום בהקצאות קרקע, קיבוצים יקבלו פטור מדמי חכירה ויאוישו נחלות פנויות במושבים ללא תמורה על הקרקע

שיתוף הכתבה
מנכ"ל רמ"י, ינקי קוינט (יוסי אלטרמן וגיל מגלד)מנכ"ל רמ"י, ינקי קוינט (יוסי אלטרמן וגיל מגלד)

הגדלת שיעור בני המקום בהקצאות קרקע, פטורים מתשלומים, הגדלת מכסה לתעסוקה וזכויות בנייה. אלו חלק מהחלטות הנהלת רמ"י שגיבשה אתמול (ב') ונוגעות לתושבי קו העימות בצפון ובדרום במגזר העירוני והכפרי, בהיבטים התיישבותיים ותעסוקתיים שנועדו לחזק ישובים אלו. ההחלטות ישמשו כהוראת שעה לשלוש שנים ויובאו בימים הקרובים לאישור מועצת מקרקעי ישראל.

ההחלטה הראשונה היא להגדיל את שיעור בני המקום בהקצאות קרקע באזורי עדיפות לאומית בצפון ובדרום. הנהלת רמ"י החליטה להגדיל עד ל-60% את הקצאות הקרקע לבני מקום במגורים בבנייה עצמית באזורי קו עימות ול-50% בבנייה רוויה במסלולים שאינם במחיר מופחת.

החלטה נוספת היא שיאוישו נחלות פנויות במושבים בקו עימות ללא תמורה על הקרקע. מדובר על עשרות נחלות שנותרו פנויות. הנחלות יוקצו בפטור מלא מתשלום באזור קו עימות. כיום נדרש תשלום של 3.75 אחוז מערך הקרקע עבור נחלה חדשה. הנהלת רמ"י גם אישרה לאפשר לחברי מושב בקו עימות קבלת זכויות חכירה , תוך ויתור על הדרישה לתשלום בשיעור 3.75% מערך הקרקע של חלקת המגורים עבור היקף בנייה בסיסי. גם יתרת הזכויות תהיה פטורה מתשלום .

עוד אושר לפטור קיבוצים באזור קו עימות מתשלום דמי חכירה בשיעור 3.75 אחוז בעת רכישת זכויות חכירה על היקף בנייה בסיסי. גם יתרת הזכויות תהיה פטורה מתשלום. עוד הוחלט להציב מבנים ארעיים בישובי קו עימות ולהסב מבנים קיימים לטובת שיכון עובדים בחקלאות (ובכלל זה עובדים ישראלים), בכפוף לאישור מוסדות התכנון.   

עוד הוחלט לאפשר ליישובים (קיבוצים, מושבים וישובים קהילתיים) בישובי קו העימות רכישת זכויות בקרקע להקמת עד 50 יחידות דיור המיועדות  לשכירות עבור מועמדים לקליטה ביישוב. תתאפשר הסבת מבנים קיימים למימוש למטרה זו, בכפוף לקבלת אישור ממוסדות התכנון.

מכסת התעסוקה לישובים חקלאיים תוגדל עד ל-150 דונם 

קרקעות המשמשות לתעסוקה לא חקלאית ( משרדים, מסעדות, ובתי קפה למשל) יוכלו ליהנות ממתן הנחת אזור על תשלום דמי חכירה מהוונים בקו עימות. כמו כן הנהלת רמ"י אישרה להגדיל עד ל-150 דונם נטו את מכסת התעסוקה לישובים חקלאיים בקו עימות , אשר יגיעו למיצוי המכסה המגיעה להם. עוד אושר כי בישובים  חקלאיים בקו העימות בצפון ובדרום תותר הקצאת שטח של עד 400 דונמים לישוב חקלאי למיזמים סולאריים. 

אושרה גם  אפשרות למיזמים משותפים למטרת מתקנים אגרו וולטאים, המשלבים חקלאות עם מתקנים סולאריים בדו שימוש: בישובי קו עימות יתאפשר, בעת הקצאת קרקעות למיזם אגרו וולטאי לממש את  המכסה הקבועה לקרקע  באמצעות הקמת מיזם משותף בין ישובים הסמוכים זה לזה, בהיקף של עד 1500 דונם. חילופי הקרקע בין הישוב המוביל לישובי המיזם ייערכו בהתאם לחלקו של כל ישוב במיזם המשותף .

ההחלטה האחרונה היא כי רשויות בקו עימות יהיו זכאיות לקבל חלף היטל השבחה גם כאשר אין תקבול למדינה עבור הקרקע, כלומר  מאחר שמרבית ההקצאות למגורים הינן ללא תשלום, מוצע לגזור את חלף היטל ההשבחה משווי הקרקע ולא מהתקבול. ההחלטות יהיו בתוקף למשך כשלוש שנים עד ליום 31.12.26. 

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף: "התוכנית של רמ"י מיטיבה עם תושבי קו העימות במגזר העירוני והכפרי. בכוונתי להביא הצעות אלו לאישור מועצת מקרקעי ישראל שאני עומד בראשה ואני מאמין שאלו יקדמו את ישובי קו העימות ביום שאחרי המלחמה, הן בהתיישבות והן בתעסוקה, יחזקו את המתיישבים הקיימים ויעודדו ישוב אוכלוסייה חדשה שתחזק את הישובים ותתרום לחוסן הלאומי ולשיקום הישובים". 

ינקי קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל : "רמ״י רואה בעת הזו  בשיקום ובחיזוק ישובי ותושבי הדרום והצפון ובכללם רמת הגולן, אתגר ממלכתי, ערכי וציוני מן המעלה הראשונה אותו יש לבצע ביסודיות, בנחישות עם מלוא המרץ והמשאבים הנדרשים. מטרת ההחלטות לחזק את יישובי קו העימות מיד עם סיום הלחימה בהיבטי התיישבות ותעסוקה לדאוג לתושבים המקומיים ולעודד אוכלוסייה חדשה להעביר את מרכז חייהם לאזורים אלו". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:זכויות בנייהרמ"יעוטף עזהקיבוציםחרבות ברזלרשות מקרקעי ישראל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...