דלת חסרה, חלון לא נסגר: המדריך המלא לתיקון הממ"ד

מאז פרוץ המלחמה מנסות אלפי משפחות בו זמנית לתקן את הליקויים במרחב הדירתי המוגן. אלה נעים בין ליקויים קלים שניתן לנסות לפתור לבד, ועד דלתות ממוגנות שפשוט הוסרו לאורך השנים – וכעת קשה מאד להשיג. בפיקוד העורף מזהירים מפריחתה של תעשיית דלתות לא תקניות

שיתוף הכתבה
(וילד מדיה, באדיבות חברת אורטק מערכות מיגון בע״מ) (וילד מדיה, באדיבות חברת אורטק מערכות מיגון בע״מ)

אלפי ישראלים בכל הארץ מנסים מאז תחילת המלחמה לתקן את הממ"דים שבביתם, שבמקרים רבים מדי, כבר לא עומדים בדרישות הבטיחות. חלונות שלא נסגרים, דלתות ביטחון שלא ננעלות עד הסוף או שהוסרו לחלוטין ואינן נמצאות עוד בדירה וידיות רופפות הם חלק מהליקויים הנפוצים המדווחים. 

"בשבועיים האחרונים הגיעו לחמ"ל שפתחנו למעלה מ-10,000 קריאות שרות בנוגע לתקלות שונות בממ"דים", מספר גורם בחברת "פלרז הנדסה", המתמחה במוצרי מיגון, "קיבלנו למעלה מ-1,000 פניות של דיירים שפירקו את דלת הממ"ד וזרקו אותה, או שהתקינו פרקט ועכשיו היא לא מתאימה יותר לממ"ד. במקרים רבים טיפלנו גם במקרים בהם הממ"ד הוא לא שלנו. התורים ארוכים. לוקח שבוע עד שבוע וחצי להגעה של טכנאי לתיקון של דלת או חלון קיימים. אבל לוקח בערך שבועיים עד שבועיים וחצי לקבל דלת חדשה. כי עושים ייצור לפי המצב בשטח. אנחנו רגילים בשוטף לייצר ולהתקין 30 דלתות בבת אחת, ופה צריך להגיע בית בית, למדוד, להבין מה הצורך". 

שוב נתפסנו עם המכנסיים למטה: כך נשים סוף למחדל המיגון
יו"ר מטה התכנון: "מקווים שבתוך חודש התוכנית לבנייה מהירה של ממ"דים תאושר"
אושר בקריאה ראשונה חוק שיקל על בניית מרחבים מוגנים בבנייני דירות

עלות התקנת דלת ממ"ד חדשה בפלרז עומדת על 2,300-2,800 שקל לא כולל מע"מ, תלוי בסוג הדלת. קריאת תיקון תעלה 250 לא כולל מע"מ. מלבד פלרז, פועלות בישראל עוד כמה חברות מובילות, בהן רב בריח, מז"מ טכנולוגיות בע"מ ורשפים. 

חלון ממ''ד (עינת דקל באדיבות חברת אורטק מערכות מיגון בע״מ)חלון ממ''ד (עינת דקל באדיבות חברת אורטק מערכות מיגון בע״מ)

גם אל התאחדות קבלני השיפוצים הגיעו בשבועיים האחרונים למעלה מ-5,000 פניות לעזרה, שרבות מהן נענו וטופלו, אך לחלקן אין דרך לספק כעת מענה הולם. "את רוב התקלות אפשר לפתור בטלפון", מסביר יו"ר ההתאחדות, ערן סיב. "3,500 פניות טופלו, אבל אנחנו לא יכולים לעזור לכולם. 65% מהפניות הן לגבי בעיות בדלת, 25% לגבי בעיות בחלון". אבל הנתון הבא הוא המדאיג ביותר, לדברי סיב, ב-10% מהמקרים מדווחים הפונים כי דלת הממ"ד עצמה אינה ברשותם. "אנשים הפכו את הממ"ד למשרד ושמו דלת דקורטיבית, ופתאום הבינו שיש מלחמה וצריך להשיג דלת".

אייל, שמנסה לעזור לאחיו למצוא דלת עבור הממ"ד בביתו. "הם עשו שיפוץ לפני תקופה והפועלים גנבו להם את הדלת של הממ"ד. עד עכשיו זה לא היה כנראה מספיק דחוף לטפל בזה, אבל המלחמה הזו היא שונה. הבעיה העיקרית היא שהדלת צריכה להתאים בדיוק לגודל המקורי, ויש הרבה גדלים וסוגים. אני מניח שבסוף הם יזמינו דלת חדשה"

מירי, תושבת רמת גן, פנתה להתאחדות קבלני השיפוצים דווקא כדי למסור דלת ממ"ד שברשותה ואינה בשימוש. "נתתי את המידות למישהו שהתקשר אלי וצריך דלת לממ"ד, אבל המידות לא התאימו. הדלת הזו הייתה אצל הבת שלי בבת חפר והיא הוציאה אותה כי הם שמו דלת חדשה לממ"ד ולא רצו לזרוק את הישנה". מי שפנה אל מירי הוא אייל, שמנסה לעזור לאחיו למצוא דלת עבור הממ"ד בביתו. "הם עשו שיפוץ לפני תקופה והפועלים גנבו להם את הדלת של הממ"ד. עד עכשיו זה לא היה כנראה מספיק דחוף לטפל בזה, אבל המלחמה הזו היא שונה. הבעיה העיקרית היא שהדלת צריכה להתאים בדיוק לגודל המקורי, ויש הרבה גדלים וסוגים. אני מניח שבסוף הם יזמינו דלת חדשה".

תעשיית זיופי הדלתות פורחת

ערן סיב מסביר כי "לכל ממ"ד יש מידת דלת משלו, וזה משהו שאנחנו לא יכולים לטפל בו. יש מפעלים שמייצרים דלתות של ממ"דים לפי מידה ספציפית לדלת, וזה עולה בסביבות 4,000-5,000 שקל מאחר וזה ייצור ייעודי לממ"ד לדלת ספציפית אחת. כמובן שכשקבלן קונה 100 דלתות זה עולה לו פחות. גם הצוות של ההתקנה זה צוות מיוחד. הבעיה היא שעכשיו יש עומס ואף אחד לא יכול לייצר את זה מהרגע להרגע. הרבה אנשים פנו אלינו וביקשו שנשיג להם דלת ממ"ד ישנה שפורקה, עד כדי כך. הפניתי אנשים לקבלני שיפוצים שהיו להם דלתות ישנות במחסן, אבל המידות הן שונות. מספיק שיש חצי ס"מ הבדל וזה כבר לא ייכנס".

תעשיית זיוף דלתות הממ''ד פורחת (עינת דקל, באדיבות חברת אורטק מערכות מיגון בע״מ) תעשיית זיוף דלתות הממ''ד פורחת (עינת דקל, באדיבות חברת אורטק מערכות מיגון בע״מ)

את מצוקתן של אלפי המשפחות שמחפשות דלת ממוגנת במהירות, יש מי שמנסה לנצל לעשיית כסף קל, תוך שיווקן של דלתות ממ"ד לא תקניות שאינן מספקות את ההגנה הנדרשת. השבוע פרסם פיקוד העורף הודעה שבה התריע מפני מעשי תרמית שכאלה. "בעת הזו, מפורסמים דלתות וחלונות שאינם מאושרים למכירה והתקנה למרחבים מוגנים. ישנן חברות המציגות את עצמן כבעלות אישור פיקוד העורף ומכון התקנים, על אף שאינן כאלו. אם קיים צורך להתקין דלת חדשה בממ"ד, יש לפנות לחברות מורשות בלבד, להתקנת דלתות וחלונות ממ"ד. הדלתות שמייצרות חברות אלו עברו ניסוי פיצוץ וקיבלו את תו התקן של מכון התקנים". לרשימת החברות המאושרות לחצו כאן

בנוסף מדגישים בפיקוד העורף, כי "עד להתקנתה של דלת ממתקין מורשה, יש לזכור כי גם בהיעדרה של דלת או דלת תקנית, הממ"ד עדין מהווה את המרחב המוגן הטוב ביותר. במידה והדלת אינה תקינה, אין לשבת מולה במהלך השהייה במרחב המוגן".

עשה זאת בעצמך

עבור מי שמתקשה או לא מעוניין להזמין איש מקצוע, פרסמה התאחדות קבלני השיפוצים באתר שלה כמה פעולות שאפשר לנסות לעשות עצמאית כדי לתקן חלק מהתקלות, שלדברי סיב יפתרו את מרבית המקרים.

כך, אם חלון של הממ"ד לא נסגר או נפתח - במסילה של החלון עשוי להצטבר לכלוך רב שמתקשה וגורם לכנף של החלון לא להיסגר. יש לנקות היטב את המסילה של החלון על ידי שפכטל דק או ברג בכדי שהמסילה תהיה נקייה וחלקה. בחלקו התחתון של חלון הממ"ד יש גלגלים, שלפעמים נתפסים ולא משתחררים והחלון לא יכול להיסגר. יש לשמן את הגלגלים על ידי שמן, גריז או וזלין, ולנסות להזיז את הכנף שמאלה וימינה כדי לנסות לשחרר את הגלגלים התפוסים.

השבוע פרסם פיקוד העורף הודעה שבה התריע מפני מעשי תרמית: "בעת הזו, מפורסמים דלתות וחלונות שאינם מאושרים למכירה והתקנה למרחבים מוגנים. ישנן חברות המציגות את עצמן כבעלות אישור פיקוד העורף ומכון התקנים, על אף שאינן כאלו. אם קיים צורך להתקין דלת חדשה בממ"ד, יש לפנות לחברות מורשות בלבד"

אם הפינים שנכנסים לחלון הממ"ד לא זזים - יש לנסות להתיז עליהם ספריי חלודה wd40 ולנסות להזיז את הבריח שלהם שמאלה וימינה חזק בכדי לנסות לשחרר את החלודה. אם דלת הממ"ד לא נסגרת כמו שצריך - יש לנקות את מסילת הדלת התחתונה מלכלוך ואבק. לפעמים מצטבר לכלוך בכמות גדולה שמתקשה, ולא מאפשר לדלת להיסגר. יש לנקות את החלק התחתון של מסילת דלת הממ"ד עם שפכטל ולגרד חזק במידה ויש לכלוך שהתקשה.

במידה והדלת עדיין לא נסגרת, יכול להיות שהגומיות מסביב לדלת קשות מדי. לכן יש לשמן את הגומיות מסביב לדלת עם ספרי חלודה wd40 שעשוי לגרום לגומיות להיות יותר רכות. במידה והדלת לא זזה, או זזה בקושי רב, עדיף לשמן את הצירים של הדלת על ידי שמן.

אם ידית דלת הממ"ד רופפת - בצדה הפנימי של הידית יש כניסה למפתח אלן או מפתח L. ניתן לקנות בכל חנות טמבור סט מפתחות אלן, להכניס את המפתח לחור בידית ולחזק אותה. במקרים בהם הידית לא במקום - חשוב להדגיש שיש 2 ידיות בממ"ד - אחת נשלפת ואחת שמוחזקת על ידי מפתח אלן, חשוב קודם להכניס את הידית הנשלפת ואחרי זה את לחזק עם המפתח אלן את הידית השנייה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מיגון מבניםממ"דהתאחדות קבלני השיפוציםמיגוןחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...