רגע לפני אישורה הסופי של התוכנית לפינוי בז"ן - זהו התנאי שדורשת הוועדה המחוזית חיפה

המועצה הארצית תדון היום (ג') בהערות הוועדה המחוזית חיפה לתוכנית לתמ"א 75 לשינוי פני מפרץ חיפה, לפני העברתה לאישור הממשלה. התוכנית הכוללת את פינוי בז"ן ובניית 130 אלף יח"ד ו-5 מיליון מ"ר לתעסוקה. בין המלצות הוועדה: הכנסת סעיף המחייב את פינוי התעשיות המזהמות בטרם יתחיל הפיתוח באזור והקצאת עד 10% מזכויות הבניה כקרקע משלימה לקידום התחדשות בערי המפרץ

שיתוף הכתבה
מפרץ חיפה (שאטרסטוק)מפרץ חיפה (שאטרסטוק)

המועצה הארצית לתכנון ובנייה של מנהל התכנון תכריע היום (ג') האם להעביר את התוכנית הארצית לשינוי פני מפרץ חיפה ופינוי בתי הזיקוק של קבוצת בז"ן - תמ"א 75 - לאישור הממשלה. זאת, לאחר שתדון בהערות שהוגשו לתוכנית על ידי הוועדה המחוזית חיפה, בעקבות דיון שקיימה אודות התמ"א בחודש אפריל באחרון.

באותו הדיון השתתפו נציגי הוועדות המקומיות של הערים והיישובים שהתוכנית נוגעת להן, המרכזית שבהן היא כמובן העיר חיפה, שהעומדת בראשה עינת קליש-רותם הציגה התנגדות להמשך קידומה במתווה זה. עוד השתתפו באותו הדיון  וקריית אתא, המועצה האזורית זבולון, הוועדה המקומית עירון, קריית טבעון, חוף הכרמל והקריות.

הוועדה שמעה בדיון גם, באופן חריג כפי שמציין הפרוטוקול, הערות של גופים ציבוריים כמו איגוד ערים חיפה לאיכות סביבה, רשות נחל קישון, המועצה לשימור אתרים, איגוד ערים שרון-כרמל, וכן של 'עמותת צלול'. הוועדה תעביר למועצה הארצית את כלל ההערות שהוגשו לה, והן יידונו היום.

מתוך ההמלצות: "הוועדה סבורה כי יש לכלול בהוראות התמ"א סעיף מפורש הקובע כי בתוכניות למתחמים חדשים לפיתוח או בתוכניות שכוללות תוספת שימושים באזורים חשופים למטרדים סביבתיים, לרבות בשטחי בז"ן, יקבע שתנאי למימוש אותן תוכניות יהיה הפסקת הפעילות הפטרוכימית ואחסון הדלקים בתחום התמ"א"


בהחלטת הוועדה המחוזית חיפה בראשות מ"מ יו"ר הוועדה רונן סגל נכתב אז כי "הוועדה מברכת על קידומה של תמ"א 75, ומציינת כי מדובר בתוכנית משמעותית ביותר לאזור מפרץ חיפה ולמטרופולין כולו, שתשנה את פניו לשנים קדימה ותאפשר להפוך אותו מאזור מוטה תעשייה כבדה ומזהמת, למרחב עירוני משגשג מוטה מגורים, תעסוקה ותיירות".

"יש לפעול לחלוקת ההכנסות"

בסיכום הדיון, המליצה הוועדה למועצה הארצית לתכנון ובנייה לאשר את התמ"א, אך דרשה מספר שינויים בעקבות ההערות שהתקבלו. בין היתר נכתב בהמלצות כי יש לקבוע בתמ"א שלביות, אשר תמנע פיתוח באזורים החשופים למטרדים שיוצאת הפעילות הפטרוכימית באזור – בטרם זו תפונה. "הוועדה סבורה כי יש לכלול בהוראות התמ"א סעיף מפורש הקובע כי בתוכניות למתחמים חדשים לפיתוח או בתוכניות שכוללות תוספת שימושים באזורים חשופים למטרדים סביבתיים, לרבות בשטחי בז"ן, יקבע שתנאי למימוש אותן תוכניות יהיה הפסקת הפעילות הפטרוכימית ואחסון הדלקים בתחום התמ"א".

סעיף זה מתייחס להערה שהגישה עיריית חיפה לתוכנית, ובה דרשה "לעצור את קידום תמ"א 75 מפרץ חיפה עד להשלמת התמונה המלאה של פריסת והיערכות משק האנרגיה. רק לאחר השלמת התמונה המלאה יש לקדם תכנית מצומצמת יותר מהמוצע, המטפלת במהות פינוי התעשיה הפטרוכימית וביצירת חלופה איכותית יותר".

מ''מ יו''ר הוועדה המחוזית חיפה רונן סגל (מנהל התכנון)מ''מ יו''ר הוועדה המחוזית חיפה רונן סגל ( מנהל התכנון )


עוד נכתב כי יש "לקבוע שכל אחת מהתוכניות המפורטות למתחם תידרש להקצות שטחי מגורים ושטחי ציבור עבור שטחי השלמה ותמיכה בהליכי התחדשות עירונית , בהיקף של לפחות 5%-10% מסך יח"ד המוצעות בתוכנית המפורטת, עבור מרחב תכנון/רשות מקומית בו היא נמצאת". וכן כי יש "לקבוע הוראות שמחייבות (כי) המגורים יהיו שימוש משני בתוכנית המפורטת, זאת על מנת להבטיח את מימוש הייעוד לתעסוקה, בדגש על שמירת מרכזיותו של מפרץ חיפה כמוקד תעשיה ומלאכה".

בנוסף כתבה הוועדה כי היא סבורה כי "ללא ביצוע הפתרונות המשלימים בנושאי ניקוז אגן הקישון ומענה לשינויים במשק האנרגיה, לא ניתן יהיה לממש את הפיתוח המוצע בתמ"א זו". הוועדה קראה גם "לפעול במקביל במסגרות המתאימות לבחינת חלוקת הכנסות ולהסדיר את המסגרת המוניציפלית שתתהווה לאחר מימוש התמ"א". החלוקה המוניציפלית וחלוקת ההכנסות משטחי הפיתוח בתמ"א טרם הוסדרו והם מטופלים במסגרת המנהלת שהוקמה לצורך מימוש התמ"א.

תוכנית על פני 45 אלף דונם

ועדת ההיגוי של התוכנית האסטרטגית לפיתוח מפרץ חיפה במשרד ראש הממשלה, בראשה עומד יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון, פרסמה בחודש יוני האחרון את התוכנית, לפיה "משק האנרגיה יהיה ערוך להפסקת פעילות התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה בשנת 2029". התוכנית כוללת את כלל המשימות הנדרשות על מנת ליישם באופן מלא את החלטת הממשלה 1231 - "אסטרטגיה לפיתוח ולקידום מפרץ חיפה", כולל חלוקת האחריות לגופי הביצוע השונים וכן לוחות זמנים לביצוע.

התוכנית מתפרשת על פני שטח כולל של כ-45 אלף דונמים במפרץ חיפה ומציעה פיתוח של שכונות מגורים, אזורי תעסוקה, הרחבת חופי רחצה, פארקים ושימושים כלל מטרופוליניים. כל זאת בשטח שבו קיימים כיום בתי הזיקוק שעתידים להתפנות. כמו כן, התוכנית צפויה לאפשר הקמת 130 אלף יחידות דיור בתחומה, לצד הקמת שטחי תעסוקה בהיקף של כ-5 מיליון מ"ר, מבנים ציבוריים בהיקף של כ-3 מיליון מ"ר, 6,000 דונם שטחי פארק מטרופוליני ונחלים, כ-1.5 מיליון מ"ר למסחר וכן שטחי מלונאות. כדי לעמוד בלוחות הזמנים, על משרד האוצר להגיע להסכם עם בז"ן לפיצוי החברה עבור פינוי השטח עד סוף 2024.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:המועצה הארצית לתכנון ובנייההוועדה המחוזית חיפהמפרץ חיפהרונן סגלבז"ןתמ"א 75
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...