"מיהרתי לחתום, והצטערתי על תוצאות השומה. מאז אני מחכה יום לפני החתימה, החיפזון מהשטן"

בכל שבוע, מרכז הנדל"ן מאיר בזרקור את הפינות הפחות מוכרות של בכירי הענף. והפעם - שמאי המקרקעין ארז כהן, שמספר מהי ההמלצה שלו לשמאים צעירים, למה מלון מצפה הימים הוא הפרויקט האהוב עליו, מה למד מאביו השמאי המיתולוגי זאב כהן, ומהי ההצלחה הכי גדולה שלו בקריירה

שיתוף הכתבה
ארז כהן, זרקור (עומר קורן) ארז כהן, זרקור (עומר קורן)

ארז כהן -  שמאי מקרקעין , משפטן, יו"ר לשכת השמאים לשעבר ובעלי חברת ז.כ מחקר וסקרים, מתארח השבוע במדור ומספר מה גרם לו להבין שהפזיזות לחתום על שומה היא לפעמים מהשטן, איך מנהלים משרד שבו ותק העובדים מגיע ל-40 שנה, איזו מסורת יפה יש לו ולבנו, ובאיזה פרויקט שלו הוא הכי גאה.

חוויה מכוננת במהלך הקריירה:
"כאשר ישבתי בכנסת בעת תיקון מאוד משמעותי לחוק התכנון והבנייה, שייסד את כל מוסד השמאי המכריע, חוויתי שם מאבק עם יועצים משפטיים שקצת מזכיר את מה שקורה היום. היה שם מאבק איתנים בין לשכת השמאים ובין המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מחלוקת מאוד משמעותית שסברנו שתשפיע על עתיד המקצוע. בדיעבד התיקון עבר, והיום יש מוסד מאוד מפואר שנקרא 'מוסד השמאי המכריע' שיש לו הרבה מאוד יתרונות". 

טעות שלמדתי ממנה:
"למדתי שאסור לקפוץ למסקנות מהר מדי ועל סמך מידע מצומצם מדי. במהלך שנות העשייה המקצועית שלי למדתי שכל החלטה וכל שומה, לפני שאתה חותם עליה עדיף לחכות עוד יום ולא למהר.

"למדתי את זה בדרך הקשה, בעקבות איזה מקרה שבו מיהרתי לחתום והצטערתי על תוצאת השומה שחתמתי עליה. בצעירותי אהבתי לחתום מהר ולהוציא מהר, היום אני נוטה לשקול ולראות, אולי יש עוד נתון שלא הבאתי בחשבון. למדתי שהחיפזון מהשטן. עדיף לחכות עוד שעה או עוד יום, לבדוק עוד איזה נתון, כי זה עלול לשנות את המסקנה שלך".

ארז כהן, זרקור (עומר קורן)ארז כהן, זרקור (עומר קורן)

 

דמות שהשפיעה עלי במיוחד:
"אבי, זאב כהן שיבדל לחיים ארוכים, שהיה אחד השמאים הגדולים במדינה ואין ספק שהמקצועיות שלו השפיעה עלי רבות. הוא הקים את המשרד שלנו ופרש ממש לאחרונה. הוא הטמיע מאוד את הפן המקצועי - לחקור כל דבר שאפשר לעומק, לא להיות פזיזים מדי. הייתה לו דיסציפלינה מקצועית שבאה גם מתחום ההנדסה וגם מתחום המדידות וגם מתחומים נוספים, וראיית הרוחב שלו הייתה משהו שראוי לזכור ולנהוג לפיה, כי זה מקצוע שלוקח מכל תחום משהו ולכן זה מאוד משמעותי".

ההצלחה הכי גדולה שלי עד היום:
"הצוות שאני עובד איתו במשרד, שהוא צוות שמלווה אותי הרבה מאוד שנים. צוות שנשאר מההתמחות, אחר כך כשמאים, ויש אפילו שותפים. צוות מאוד מאוד מגובש. הרבה מההצלחה שלי אפשר לייחס לצוות המקצועי של המשרד, שהוא די ייחודי בענף שלנו, כי בדרך כלל זה אנשים שמשתנים. אחד העובדים כאן כמעט 40 שנה. תפקיד יו"ר לשכת שמאי המקרקעין זה תפקיד התנדבותי ששואב ממך 90% מהזמן, ובכל זאת המשרד המשיך באותן השנים להתנהל". 

העצה שלי למי שנמצא בתחילת דרכו:
"אני ממליץ בחום להצטרף בתחילת הדרך למשרד כדי ללמוד איך לעבוד בצוות, ורק אז לצאת לעצמאות, כדי שיהיה לו את הבסיס המקצועי שהוא מאוד חשוב. עבודת השמאות ב'אחד על אחד' היא קשה, כשאין לך עם מי להתייעץ, בגלל שזה מקצוע רב תחומי. אני מציע לשמאים הצעירים לא לקפוץ לעצמאות מהר, אלא לראות אם הם יכולים 'להתגלח' על ניסיון מיקצועי של משרד. זה מתווה את הדרך לעתיד וגם מרחיב אופקים כי יש פרויקטים ששמאי בודד יתקשה לקבל ואם הוא עם צוות במשרד יש לו יותר סיכוי לעסוק בדברים האלה".

ההחלטה הראשונה שהייתי מקבל אם הייתי שר הבינוי והשיכון:
"שיווק מאסיבי של קרקעות - ללא מחיר מינימום. להציף את השוק, לגרום לירידת מחיר משמעותית. במיוחד בתקופה כזו, כדי לתמרץ את השוק. אם תשווקו קרקעות במכרז במחירי מינימום ותצפו למחירים גבוהים, אז ימשיך הקיפאון. לעומת זאת - אם יזמים יקנו קרקע במחירים טובים, ויהיו מחויבים לבנות עליה אז אולי דברים יקרו. אני חושב שהם כן מבינים את זה, אבל הם עדיין שבויים בקונספציה של מחירי מינימום והם צריכים לעבור למוד של לתמרץ את השוק בכל מחיר, גם במחיר שלא תהיה הכנסה מהקרקע".

‎הדבר המרכזי שלדעתי אנשים לא מבינים לגבי עולם הנדל"ן:
"אנשים לא מספיק מבינים שיש בו סיכונים גדולים מאוד. למשל נושא הריבית שמתרגש עלינו בשנה החולפת. הענף הזה רווי סיכונים, ויכולות להיות בו ירידות. אנשים התרגלו שהמחירים רק עולים, ומה לעשות שיכולה גם להיות מגמה שונה. אחרי העשור האחרון, אנשים לא מפנימים את זה".

קולגה שאני מעריך במיוחד:
"יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, נחמה בוגין , שהיא דמות ראויה להערכה, אישה מצליחנית, מנסה להנהיג רפורמות. בהחלט קולגה ראויה לציון".

הפרויקט האהוב עלי:
"אני אוהב מאוד את מלון 'מצפה הימים'. מאחר ואני גם השמאי של רשת ישרוטל, גם אורח ברשת, וגם ליוויתי קצת את הפרויקט, אני חושב שזה אחד הפרויקטים המלונאים המוצלחים בארץ, ואני מאוד אוהב לחזור לשם. זו נקודה מיוחדת גם בענף המלונאות בכלל וגם גיאוגרפית בארץ".

הדבר שאני הכי אוהב לעשות מחוץ לשעות העבודה:
"לרכוב על אופניים, אופני שטח חשמליים שמאפשרים לך לטפס על מקומות שלא היית מצליח באופניים רגילים. אני רוכב לפחות פעמיים בשבוע בקבוצה עם חברים. מעבר לזה אני מאד אוהב סקי. כל שנה אני והבן שלי נוסעים לחופשת סקי, זו כבר מסורת של עשרות שנים".

אם לא הייתי שמאי מקרקעין  הייתי...
"אני חושב שהייתי מדריך טיולים בארץ ובחו"ל. אני מאוד אוהב לטייל".

התחזית שלי לשנה הקרובה:
"אני לא אופטימי לגבי ענף הנדל"ן. אני צופה קשיים במימון פרויקטים, ירידות מחירים וקשיים בשיווק. צופה שנה מאתגרת. אני רוצה להאמין שב-2025 יתחיל להשתפר. אני צופה שעדיין כנראה נראה עלייה מסוימת של הריבית, ואולי לקראת סוף השנה נראה התמתנות". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שמאות מקרקעיןארז כהןז.כ מחקר וסקריםזרקור
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...