אנחת רווחה: בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי על 4.75%

זו הפעם השנייה שבה מותיר הבנק את הריבית על כנה, לאחר 10 העלאות רצופות. ריבית הפריים על 6.25%. עם זאת בהודעת הבנק נכתב כי "הוועדה רואה היתכנות לא מבוטלת להמשך העלאה של הריבית בהחלטותיה הבאות". נשיא התאחדות הקבלנים: "החלטה נכונה, המשוואה שנוצרה במשק בחודשים האחרונים הפכה מסוכנת"

שיתוף הכתבה
אמיר ירון (מארק ניימן לעמ)אמיר ירון (מארק ניימן לעמ)

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל מותירה את הריבית ללא שינוי ברמה של 4.75%. זאת ההחלטה השנייה ברציפות להותיר את הריבית ברמה זו, לאחר 10 עליות ריבית רצופות.

בהודעת הבנק היום (ב') נכתב: "הפעילות הכלכלית במשק הישראלי מצויה ברמה גבוהה ומלווה בשוק עבודה הדוק, אם כי ישנה התמתנות מסויימת במספר אינדיקטורים. האינפלציה עודנה רוחבית ומצויה ברמה גבוהה. עם זאת, בחודשים האחרונים מסתמנת האטה באינפלציה. לכן, הוועדה החליטה להותיר את הריבית על כנה, אך רואה היתכנות לא מבוטלת להמשך העלאה של הריבית בהחלטותיה הבאות, ככל שסביבת האינפלציה לא תמשיך להתמתן בהתאם למצופה. תוואי הריבית יקבע בהתאם לנתוני הפעילות והתפתחות האינפלציה, זאת על מנת להמשיך ולתמוך בהשגת יעדי המדיניות".

הקבלנים מברכים

נשיא ההתאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו מסר היום כי ההחלטה של בנק ישראל "היא ההחלטה נכונה ובעת הזו על הוועדה המוניטרית לקבוע מסלול שיחל את הורדת הריבית לרמות שיאפשרו את הפסקת הקפאון בענף הבנייה והתשתיות ויחזיר את התעשיה הכי משפיעה על מדד המחירים לצרכן לעבודה מלאה. המשוואה שנוצרה במשק בחודשים האחרונים של שמירה על ריסון מונטרי מול הפגיעה בכיס של הציבור בישראל, הפכה מסוכנת ביותר". 

לדבריו, "על פי ניתוח של כלכלני התאחדות הקבלנים בוני הארץ, המבוסס על נתוני הלישכה המרכזית לסטטיסטיקה, כל עליית ריבית נוספת במשק של רבע אחוז תמנע בניית 1,350 דירות חדשות השנה, תמשיך להעלות את דמי השכירות במשק ואת החזר המשכנתה בקצב הולך ועולה ובמקביל, תחתוך בכמיליארד שקל מהכנסות המדינה מענף הבנייה. תוספת של כל אחוז מלא לריבית בנק ישראל, תביא לאובדן של 5,380 דירות חדשות למשק השנה, לתוספת של אחוז בשכר הדירה הממוצע במשק ולהפסד ענק בהיקף של 3.2 מיליארד שקל מהכנסות המדינה ממיסי נדל"ן וקרקע".

לדברי עדי ניניו, מנכ"ל אלדר משכנתאות, "הכרזת הריבית תופסת את הכלכלה הישראלית 'לא מוכנה'. לצד קיפאון מתמשך של שוק הנדל"ן והבנה של נוטלי המשכנתאות שאלו רמות הריבית שיהיו בשוק בשנה הקרובה, כעת התחזקות הדולר מציבה אתגר משמעותי לבנק ישראל. הציבור ככל הנראה מתרגל לסביבת הריבית הגבוהה, כאשר בחודשים האחרונים, אנו עדים לעלייה יחסית במספר עסקאות המכר החדשות ולהתייצבות בשוק המשכנתאות. ישנה התאוששות של כ-30% במכירות החודשיות לעומת החודשים הקודמים. אמנם זו רק טיפה בים, אבל מדובר בתקווה גדולה להמשך.

"בהסתכלות רחבה יותר, בדו"ח היציבות הכלכלית אוגוסט 2023, ניתן לגלות נתון שיכול לאותת על הצורך הממשי בהקפאה וריסון הריבית. העלייה בהוצאות המימון מהרווח הפכו לבעיה ממשית לחברות רבות – קפיצה של פי 3 בהוצאות המימון מהרווח לעומת שנת 2021, יכולות להוות סממן לבעיות פיננסיות של חברות ציבוריות ובסופו של יום, מאותתות כי המשך עליית הריבית עושה יותר נזק מתועלת. נראה כי בנק ישראל בחר שלא להקשות יותר על משקי הבית ועל החברות במשק המתקשות לעמוד בריביות התופחות, גם אם המשמעות היא שקצב ירידת האינפלציה יהיה איטי יותר".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ריבית המשכנתאותמשכנתהריביתבנק ישראלאמיר ירון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...