עיריית הרצליה עתרה לבג"ץ בעקבות הפיצוצים במתחם תע"ש: "סכנה לאסון המוני"

העירייה ביקשה צו על תנאי שיורה להבין מי אחראי למתחם כולל טיהור מחומרי נפץ ושיקום הקרקע, במטרה להגן על התושבים שגרים בסמוך. "ניתן היה לצפות כי ממשלת ישראל תזדעק נוכח האיום החדש המסכן חיי אדם - אך דבר לא השתנה". לעתירה צורפה חוות דעת מומחה: "לשקול מיגון לבתי המגורים בסביבה ולבאי הגן הלאומי"

שיתוף הכתבה
מתחם תע"ש רמת השרון, לאחר הפיצוץ שם לפני כחודש (דוברות עיריית הרצליה)מתחם תע"ש רמת השרון, לאחר הפיצוץ שם לפני כחודש (דוברות עיריית הרצליה)

עיריית הרצליה עתרה הבוקר (ב') לבג"ץ בבקשה למתן צו על תנאי שיורה בדחיפות להבין מי נושא באחריות למתחם תע"ש נוף ים, ובין היתר לטיהור ונטרול המתחם, לרבות מחומרי נפץ ותחמושת, שיקום הקרקע, גידור הרמטי, הכנסת סקרי סיכונים והשלמת חקירת זיהומי הקרקע.

העתירה מופנית אל ממשלת ישראל, משרד ראש הממשלה, רשות מקרקעי ישראל , משרד הביטחון, משרד האוצר, המשרד להגנת הסביבה ורשות המים. בעקבות העתירה בג"ץ הורה למשיבים להגיש תגובה לבקשה לצו הביניים עד ל-12.9.23, ותגובה מקדמית לעתירה עד ל-13.11.23. 

עוד מבקשת העירייה, להבין מי מבין הגופים אחראי על מיגון הדף עבור בתי המגורים הקרובים למתחם בשכונת נוף ים, במטרה לייצר עבור התושבים הגנה מפני אירועים נוספים. לפני כשבועיים נפצעו 3 בני אדם, אחד קשה ו-2 קל, בפיצוץ נוסף במפעל תע"ש ברמת השרון, אירוע שהצטרף ל-3 פיצוצים נוספים בשטחי תע"ש, אחד שאירע ברמת השרון לפני כחודשיים, ו-2 פיצוצים שאירעו לאחרונה במתחם תע"ש בנוף ים. לפני כ-3 שבועות עצרה עיריית הרצליה עבודות שנעשו ללא אישורים תוך סיכון הציבור בשטח תע"ש רמת השרון. 

"שורה של פצצות מתקתקות תרתי משמע" 

בעתירה נכתב בין היתר כי "עניינה של עתירה זו הוא מחדל ארוך שנים ומקומם אשר הפך מתחם שלם בעיר הרצליה, בקרבה לבתי מגורים ולחוף הים, ללא פחות משורה של פצצות מתקתקות תרתי משמע, אשר איש אינו יודע מתי יתפוצצו, היכן ובמי יפגעו, כמעין 'רולטה רוסית' מבעיתה, הכל כתוצאה מהזנחה, רשלנות והפרת התחייבויותיה של מדינת ישראל שניתנו לאורך שנים לציבור".

מתחם תע''ש ברמת השרון לאחר שעיריית הרצליה עצרה שם עבודות לפני כחודש (דוברות עיריית הרצליה)מתחם תע''ש ברמת השרון לאחר שעיריית הרצליה עצרה שם עבודות לפני כחודש (דוברות עיריית הרצליה)

"על אף שחלפו כמעט 30 שנים מאז נטישת המתחם על ידי התעשייה הצבאית לישראל, עד היום, הקרקע טרם טוהרה, והזיהומים בקרקע זו, לרבות גזי קרקע, ממשיכים לסכן חיי אדם ובע"ח, לרבות נוכח זליגתם למי התהום, מבלי שגורם ממשלתי כלשהו נוטל על עצמו אחריות לטיהור המתחם. יתר על כן ולא פחות חמור - עד היום טרם בוצע סקר סיכוני קרקע למתחם ולמעשה אף אחד מהמשיבים אינו יודע כלל מהו מצב הקרקע ומי התהום ומהם מכלול הסיכונים הקיימים באתר ומיקומם המדויק". 

"ניתן היה לצפות כי ממשלת ישראל תזדעק נוכח האיום החדש המסכן חיי אדם ועשוי לגרום לאסון גדול בכל רגע נתון, ותטיל באופן מיידי אחריות לבדיקה ואיתור של כל חומרי הנפץ והתחמושת המצויים במתחם תע"ש. אלא שלמרבה התדהמה, בפועל - דבר לא השתנה ולא יושם".

"השטח כולל חומרים נפיצים המהווים סכנה לאסון המוני" 

לעתירה צורפה חוות דעתו של ד"ר שמואל ברנר, ד"ר לכימיה ומומחה באיכות הסביבה, שקבע כי "לא יכול להיות כל ספק כי מדובר באתר מזוהם בחומרה המרבית, מסוכן ביותר לשהייה ולהמצאות בסביבתו, ושיש לתעדפו לטיפול מיידי בבחינת סכנת נפשות מוחשית, ברורה ומיידית".

עוד הוא קובע כי "השטח הוא מסוכן ביותר וככל הנראה עדיין כולל חומרים נפיצים המהווים סכנה לאסון המוני. יש לסגור את השטח בגדרות הרמטיות שלא יאפשרו פריצה או חדירה של גורם כלשהו. יש לשקול תכנון פתרון מיגון לבתי המגורים בסביבה ולבאי הגן הלאומי. יש לבצע סקירה מחודשת של השטח".

מנכ"ל העירייה, עו"ד אהוד לזר, אמר כי "היום כבר כולם יודעים את מה שהתרענו מפניו שנים - מתחם תע"ש הוא פצצה מתקתקת שמהווה סיכון ממשי לכולנו. לאורך השנים פנינו עשרות פעמים לכל הגורמים הרלוונטיים במדינה שיטפלו בנושא, ולא קיבלנו התייחסות. כל משרד מגלגל את האחריות למשרד אחר. לכן, לא נותרה לנו ברירה אלא לעתור לבג"ץ שיכריע וייתן סעד בנושא. אני מקווה מאוד שבג"ץ יפעיל את סמכותו ויורה על הגורמים האחראים לפעול מיידית לתקן את כל הכשלים והסיכונים במתחם".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיריית הרצליהבג"צהרצליהתע"ש
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...