פצוע קשה מפיצוץ במפעל תע"ש ברמה"ש: "לא תיתכן בנייה בשטח המסוכן והמזוהם בישראל"

3 בני אדם נפצעו הלילה בתקרית, שמצטרפת ל-3 פיצוצים שאירעו לאחרונה במתחמי תע"ש. עדים דיווחו על הבזק אור גדול בשמיים. מבקר המדינה פתח בבדיקה. עיריית הרצליה שעצרה רק לפני כשבוע עבודות במקום: "כמה עוד נורות אזהרה מהבהבות באש צריכה הממשלה לקבל?"

שיתוף הכתבה
מתחם תע"ש רמת השרון, לאחר הפיצוץ שם לפני כשבוע (דוברות עיריית הרצליה)מתחם תע"ש רמת השרון, לאחר הפיצוץ שם לפני כשבוע (דוברות עיריית הרצליה)

לאחר ש-3 בני אדם נפצעו הלילה (ג'),אחד קשה ו-2 קל, בפיצוץ נוסף במפעל תע"ש ברמת השרון, הגיע היום מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, לסיור במקום, יחד עם ראשי הערים רמת השרון, הרצליה והוד השרון, ולאחריו הודיע המבקר כי פתח בבדיקה בעניין. ראש עיריית רמת השרון, אבי גרובר אמר הבוקר: "כבר מספר שנים שאני מוביל הליכים משפטיים נגד בנייה בתע"ש ואנחנו ננצח במאבק הזה.

האירוע מצטרף ל-3 פיצוצים נוספים בשטחי תע"ש, אחד שאירע ברמת השרון לפני כחודשיים, ו-2 פיצוצים שאירעו לאחרונה במתחם תע"ש בנוף ים. לפני כשבוע עצרה עיריית הרצליה עבודות בדיוק באותו מתחם ברמת השרון. 

מבקר המדינה אנגלמן הודיע בתום הביקור כי פתח בביקורת בעניין קרקעות תע"ש, אותן הגדיר כ"פצצה מתקתקת". ראשי הערים נתנו סקירה למבקר על הסכנה בה הם חשים מקרקעות תע"ש. לאחר מכן קיימו ישיבת עבודה עם צוותי הביקורת של משרד מבקר המדינה.

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן (יצחק הררי, דוברות הכנסת)מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן (יצחק הררי, דוברות הכנסת)

לדברי המבקר, "אנחנו נמצאים בסמיכות לשכונת מגורים. לצידנו מתחם תע"ש שמהווה פצצה מתקתקת. רק היום קיבלנו תזכורת לסיכון כלפי מאות אלפי אזרחים בלב הארץ, כאשר יש כאן כשל מתמשך של ניקוי הקרקעות, טיפול בהם ופינוי הנפלים השונים. החלטתי לפתוח בביקורת על מנת לבחון ולבדוק מי הם הגורמים שהיו צריכים לעסוק בכך, מי הגורמים שלא פעלו לכך במהלך עשרות השנים שהמציאות הזאת ידועה. מרוב ריבוי גורמים וריבוי מטפלים בשטח הדברים לא נעשים והסיכון קריטי. אני פונה לרה"מ להיכנס לעובי הקורה, להציב לוחות זמנים, לפעול בשקיפות כלפי ראשי הרשויות וכלפי התושבים, ולהביא לניקיון של כל השטחים המזהמים הן מבחינת חומרי הנפץ והן מבחינת חומרים מזהמים".

תושבים שהיו עדים לפיצוץ הלילה, דיווחו על הבזק אור גדול שנראה בשמיים. מדוברות כבאות והצלה לישראל נמסר כי "בשעה 01:40 התקבל דיווח אודות פיצוץ אשר אירע במפעל וכן על פצוע קשה במקום. עם הגעת הלוחמים למקום נמצאו מספר מוקדי בעירה. האירוע מוגדר תחת שליטה ללא מעורבות חומרים מסוכנים". 

מעיריית הרצליה נמסר כי "כשבוע אחרי שעיריית הרצליה עצרה בשטח תע"ש רמת השרון עבודות שנעשו ללא אישורים תוך סיכון הציבור, הלילה ארע פיצוץ בשטח תע"ש רמת השרון שגרם לפציעה קשה של אדם בשנות השלושים לחייו. הפצצה המתקתקת של סכנת חומרי הנפץ בשטחי תעש לא עוצרת. כמה עוד נורות אזהרה מהבהבות באש, בעשן ובפיצוצים צריכה ממשלת ישראל לקבל כדי שמישהו מהגורמים שאחראים לשלום הציבור יתעורר?

"בתע"ש נוף ים בהרצליה וכעת שוב בתע"ש השרון - האם מחכים לאסון רב נפגעים? במשך שנים שאנו מתריעים ופונים לכל הגורמים להם יש סמכות לטיפול בשטח - אך לצערנו אלו מגלגלים את האחריות זה על זה". 

"לא תיתכן בנייה על השטח המסוכן והמזוהם בישראל" 

יש לציין כי גם המשרד להגנת הסביבה דרש בשבוע שעבר מאלביט להפסיק את עבודות חישוף הקרקע במתחם תע"ש רמה"ש, אשר לטענת המשרד לא תואמו עמו ועם הגורמים הרלוונטיים, פוגעות בעבודות שיקום הקרקע המתוכננות במתחם ועלולות להחמיר את הזיהום בקרקע. 

לטענת המשרד, על פי נוהל שיקום קרקעות מזוהמות, יש להשלים סקר היסטורי ולבדוק את הצורך ב"זיכוי בטיחותי" של השטח על ידי גורמים מוסמכים כדי למנוע סכנה בטיחותית, לבצע סקרי קרקע וגז במקומות שניתן, ורק לאחר מכן לבצע חישוף צמחייה מבוקר תוך מניעת מטרדים סביבתיים בדגש על מניעת זיהום אוויר.

"עבודות חישוף באמצעות כלים כבדים גורמות להפרה משמעותית של פני הקרקע, הרחבת השטח המזוהם, איבוד מידע חיוני והגדלה משמעותית של מספר קידוחי הקרקע שיהיה צורך לבצע".

מרמ"י נמסר אז בתגובה כי "אלביט ביצעה חישוף של השטח על פי היתר מפקיד היערות. לאחר חישוף השטח, ניתן יהיה לוודא שהשטח מזוכה מבחינה בטיחותית. הפעולות נעצרו על מנת לוודא תיאום עם המשרד להגנת הסביבה ועיריית הרצליה". 

ראש עיריית רמת השרון, אבי גרובר אמר הבוקר כי "זה הפיצוץ הרביעי בחודשים האחרונים בשטחי תעש אצלנו ובהרצליה. חלק מהפיצוצים הם מחומרים נפיצים שהושארו בקרקע וחלק אחר הוא מתאונות עבודה במפעלים קיימים כמו הלילה. שטחי תע"ש הם פצצה מתקתקת. אסור שתהיה בהם בניה ויש להעביר את יצור חומרים נפיצים ומסוכנים ממרכז הארץ לשטחים מבודדים. כבר מספר שנים שאני מוביל הליכים משפטיים נגד בנייה בתע"ש ואנחנו ננצח במאבק הזה.

לא תיתכן בנייה על השטח המסוכן והמזוהם בישראל. לצערי לא רק שהמדינה לא עושה את זה היא רק מגבירה את קצב התכנון והחתירה לבנייה מאסיבית על השטח המזוהם ביותר. לדוגמא באחרונה אלביט, שבמפעליה אירע הפיצוץ, קיבלה את המכרז לניקוי הקרקע אין יותר איוולת מזה. הנחתי את צוות העירייה להיפגש כבר מחר עם משרד הגנת הסביבה ולהציג את דרישת העירייה להפסקת הליכי התכנון".

ראש עיריית הוד השרון אמיר כוכבי אמר כי "3 פיצוצים בחודש וחצי הם הדוגמה הטובה ביותר לכך שיד ימין של המדינה שדוהרת לבנות פה עשרות אלפי יחידות דיור בלי הסכמה, לא יודעת מיד שמאל של המדינה שבמשך עשורים ערבבה פה חומרים כימיים והשאירה חומרי נפץ בקרקע לדורות.

"תוכנית 'עיר תע״ש' היא בכייה לדורות - מהווה פגיעה בחורש טבעי של 80 אלף עצים, ביטול אגן ניקוז טבעי ומעל להכל מהווה סיכון חיים מוחשי לכל מי שיעבוד או יגור כאן, אם אי פעם יצליחו לבנות פה יחידת דיור. יש תוכנית חלופית שיש ליישם שתאפשר קידום יחידות דיור בערים מסביב ושימור פארק מטרופוליני על אדמות תע"ש. בנוסף, יש לחקור ולבטל את ההתעקשות של המדינה לתכנן את תוואי המטרו דרך עיר תע״ש הדמיונית ובהתעלם מערים אמיתיות - החפירות בעומק הקרקע בשטחים הכי מזוהמים יביאו אסון אקולוגי, כלכלי וחברתי - יש להסיט את תוואי המטרו לאזורים לא נגועים וכך לאפשר את קיומו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיריית הרצליהרמת השרוןתע"ש
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...