שוקי דוידוביץ': "אין פרויקט שבו לא הגיע דייר שניסה לקבל עוד"

שוקי דוידוביץ' ניהל לפני כ-20 שנה את פרויקט הפינוי בינוי הראשון בישראל. בראיון איתו בפודקאסט "מגדל בבל" הוא מסביר למה זה רק נהיה מאתגר יותר ויותר

שיתוף הכתבה
שוקי דוידוביץ'שוקי דוידוביץ'

פרויקטים של פינוי בינוי הם צו השעה, חברתית-תכנונית-כלכלית-עירונית ועוד. ודאי שאותם פרויקטים עדיפים בהרבה (מכל אותן בחינות) על פרויקטי תמ"א 38 נקודתיים, או על פרויקטים שקמים בשולי העיר, על שטחים פתוחים. שוקי דוידוביץ, בעבר מנכ"ל חברת מצלאווי שפתחה את הסכר עם פרויקט ענק בקרית אונו ועוד לפני כן מנכ"ל עיריות אור יהודה ובני ברק (בזמן שהיתה לה ועדה קרואה),סיפר בפודקאסט "מגדל בבל" על האתגרים הגדולים בהפיכת הפוטנציאל הגדול למציאות.

"אנחנו הקמנו את הפרויקט הראשון בארץ, שהיה בית ספר לפינוי בינוי. בשנת 2002 התחלנו לארגן את הדיירים, בשנת 2003 כבר הרסנו בניין ראשון מתוך עשרה, ובשנת 2005 הוא כבר אוכלס. חשבנו שאחרינו זה יהיה הרבה יותר פשוט ומהיר, אבל 15 שנה אחרי ההתנהלות עדיין מאוד איטית".

- מצד שני, המחירים מאז טסו בכל הארץ, מה שאומר שהרווחיות גדלה. 

"התחום הזה כולל מורכבות מאוד גדולה, והיום מרוויחים פחות מבעבר. אני לא רוצה להשתמש במילה מאכערים, אבל יש ים של גופים שעושים פינוי בינוי . אני רואה עובדות סוציאליות, אני רואה מורים, אני רואה מתווכים שעזבו את כל העיסוקים שלהם והחלו להיות חברה מנהלת של פינוי בינוי. אבל זה רק נראה קל.

"מה שיפה בפינוי בינוי זה שאתה קונה קרקע בחינם ולא משלם עד היום שמתחילה הבנייה. אם הייתי קונה במקום זה קרקע פנויה בנתניה הייתי מוציא ביום הראשון 500 או 700 אלף שקל לקרקע לדירה. עבור 100 דירות זו הוצאה של 70 מיליון שקל ביום הראשון, עוד לפני התכנון. פה אתה מקבל קרקע חינם".

[quote]

- וזה רק נראה ורוד?

"נושא הדיירים הולך ונהיה קשה מיום ליום. להגיע ל-50% חתימות זה קל, להגיע ל-70% זה כבר קשה ו-80% זו כבר קריעת ים סוף . 100% נראה כבר בלתי אפשרי. תמיד יש לך 2,3,4 סחטנים או בעיות. לא תוכל לקבל ליווי בנקאי אם הנסח לא נקי, אם יש בעיות של רישומים, אם יש אפוטרופוסות על חלק מהדירות ועוד ועוד".

 "אין פרויקט שבו לא מגיעים דיירים שמנסים לקבל יותר מכל השאר. אנשים שהתרגלו שהכל הולך בכוח. הם מציעים לחתום על הסכם סודיות, כך שאף אחד לא ידע. אני מראש מסנדל את עצמי וקובע בחוזה שאני לא נותן לאף אחד יותר. הישראלי הוא מאצ'ו – הוא תמיד ירוץ לספר אם קיבל יותר. מה זה בשביל יזם לתת לאחד הדיירים מטבח חדש בדירה? זה כלום, אפילו לא סתימה בשן. אבל אם זה יתגלה הלך הפרויקט. יש יזמים שנופלים ולא יוצאים מזה. שקיפות זו לכאורה הדרך הארוכה, אבל היא הקצרה ביותר. זה מאבק קשה מאוד ולא פשוט".

- ולמה לא לעשות תמ"א 38 ? ההליך קצר בהרבה.

"תמא 1 – עיבוי וחיזוק, זה טלאי, ואף אחד כבר לא הולך עם טלאים. ראיתי כבר מקרים שמרפסות זזו בפרויקטים. במקביל, תמ"א 2 – הריסה ובנייה – זה אסון למדינה. ברגע שעשית תמ"א 2 לבניין אחד, גמרת את הסיכוי לפינוי בינוי בשכונה".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:פודקאסטשוקי דוידוביץ'מגדל בבל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...