דרישה לדיון בכנסת בעקבות סערת תחקיר המשכנתאות לחרדים: "דיווחים כוזבים ועבירות מס שיטתיות"

בתחקיר שפורסם בטוויטר על ידי נאור נרקיס נטען כי מזרחי טפחות מאפשר ללקוחות חרדים להצהיר על הכנסות שמקורן, לפחות בחלק מהמקרים, בהכנסות לא מדווחות, על מנת לעמוד בתנאי הזכאות למשכנתה. ח"כ קריב פנה למפקח על הבנקים וייזום דיון בוועדות הכנסת. בנק מזרחי: "הקפדנו ונמשיך להקפיד על התנהלות בנקאית תקינה"

שיתוף הכתבה
אילוסטרציה, למצולמים אין כל קשר לכתבה (שאטרסטוק, דניס דיאטל)אילוסטרציה, למצולמים אין כל קשר לכתבה (שאטרסטוק, דניס דיאטל)

האם בנק מזרחי טפחות מאפשר ללקוחות מהמגזר החרדי להצהיר על הכנסות שמקורן, לפחות בחלק מהמקרים, בהכנסות לא מדווחות, זאת על מנת לעמוד בתנאי הזכאות לקבלת משכנתה? זו התמונה המצטיירת לכאורה מתחקיר שפורסם אתמול (ג') ברשת הטוויטר (כיום אקס) על ידי יו"ר תנועת "ישראל נאורה", נאור נרקיס ועורר הדים רבים. בעקבותיו הודיע ח"כ גלעד קריב כי בכוונתו "ליזום דיון בוועדות הכנסת בנושא".

בתחקיר נטען, בהסתמך על מסמך "תצהיר על הכנסות" של בנק מזרחי-טפחות, ראיונות עם יועצי משכנתאות ושיחה מוקלטת אחת לפחות שהתקיימה, לכאורה, בין אברך חרדי ליועץ משכנתאות, שמנחה אותו כיצד לפעול, כי "משפחות חרדיות הופכות כסף שחור, לכסף לגיטימי לרכישת דירה, שרשום כתרומה". נרקיס פרסם גם הקלטה של שיחה אחת כזאת.  

למכתב המלא של ח"כ קריב למפקח על הבנקים לחצו כאן 
למסמך תצהיר על הכנסות של בנק מזרחי טפחות לחץ כאן

"המשפחה החרדית עובדת בעבודה מסודרת אחת עם תלוש, ובעוד עבודה שמתנהלת במזומן, כלומר בכסף שחור שלא מדווח כלל לרשויות המס", כתב נרקיס בטוויטר. "לפי בנק ישראל, כדי שבנק ייתן משכנתה, צריך להוכיח שגובה ההחזר לא עולה על 30% מההכנסות שלכם. אבל יש בעיה. אי אפשר להציג לבנק רשמי כסף שחור! אי אפשר פשוט להתחיל לעשות העברות במזומן לבנק, מבלי שהבנק יבדוק את מקורות ההכנסה, או שתסתבך עם רשויות המס על זה שעבדת בשחור. וכאן נכנסים לתמונה בתי הדין הרבניים. 

"בחלק התחתון של המסמך, תראו אזכור להופעה בפני בית דין רבני. האברך מגיע לבית דין רבני ושם הוא 'מצהיר' בפני הדיין כמה כסף הוא מרוויח באמת. כלומר, אם הוא מרוויח בתלוש 8,000, ויש עוד 12,000 שקלים בשחור, בית הדין הרבני כותב שמדובר ב-20,000 שקלים וזה קביל מבחינת הבנק. אבל כיצד נרשמים אותם כספים שחורים? כאן נכנסים לתמונה הכוללים. האברך מונחה, 3 חודשים לפני נטילת המשכנתה, להגיע לכולל שרשום כעמותה, לתת לו את הכסף השחור במזומן, ולקבל כנגד זה צ׳קים שמעידים על זה שהוא קיבל תרומה כגמ״ח. ‏כלומר - הכסף השחור מועבר לכולל שרשום כעמותה, והעמותה מוציאה לאברך צ׳ק כאילו תורם יהודי או גמ״ח הם אלו שנתנו לו את הכסף. 

 ח''כ גלעד קריב (נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת) ח''כ גלעד קריב (נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת)

"הטופס שאתם רואים ממולא עם הכנסה ממשכורת פלוס הכנסה מגמ״ח והכל 'כשר' בחתימת בית דין רבני מולו הצהיר האברך. מתקבל אישור עקרוני למשכנתה על סמך כסף שחור. והבנק מכוסה לגמרי לכאורה, כי זה כסף שניתן לאברך באופן לגיטימי כגמ״ח או תרומה. עשרות יועצי משכנתאות, ובנק גדול במדינת ישראל, בנוהג שקיים שנים, מאפשרים למשפחות חרדיות להפוך כסף שחור, לכסף לגיטימי לרכישת דירה, שרשום כתרומה. לפי כמות יועצי המשכנתאות החרדים שמיפינו ומשתמשים בשיטה הזו, יהיה סביר להניח שניתנו משכנתאות במיליארדי שקלים לאותן משפחות חרדיות שרימו את המערכת כולה". 

"חשדות לאישור משכנתאות על בסיס דיווחים כוזבים"

נרקיס כותב כי פנה ‏בראשית חודש יולי, לבנק ישראל ולמשרד המפקח על הבנקים "אך למרות שיחות טלפוניות שנערכו, הייתה התעלמות מוחלטת להקשיב, להיפגש ולחקור עדויות". ח"כ גלעד קריב פנה במכתב למפקח על הבנקים, דני חחיאשוילי, בו כתב כי ממצאי התחקיר "מעלים שאלות ביחס למדיניות מתן משכנתאות על ידי לפחות בנק מוביל אחד וחשדות לאישור משכנתאות על בסיס דיווחים כוזבים ו/או דיווחים שאינם מאומתים כדין. חמור מכך ממצאים אלו מעלים אף חשד להעלמת עין שיטתית מעבירות מס". 

ח"כ קריב מוסיף ושואל "האם בכוונת הפיקוח על הבנקים לדרוש מהבנק הנזכר בתחקיר ומבנקים נוספים הבהרה לגבי מספר המשכנתאות שאושרו על בסיס אישורים שנתנו על ידי או דיינים בבתי דין פרטיים? האם קיים הבדל מבחינת נהלי הפיקוח על הבנקים בין תמיכות מישיבות ומארגוני צדקה לבין קצבאות ותשלומי רווחה לעניין חישוב ההכנסה הפנויה של מבקשי המשכנתאות, האם אכן הבנקים מורשים או מונחים להתעלם מקצבאות ותשלומי רווחה בחישוב ההכנסה הפנויה?" 

בתגובת בנק מזרחי טפחות לפרסום נכתב כי "‏חשוב להבהיר, כי בשל מאפייני השתכרות ייחודיים שיש במגזר הזה (החרדי, ר"ל),הבנק לוקח בחשבון את הכנסות משק הבית, בין השאר גם מלימוד בכולל של אבי המשפחה. ‏על מנת לוודא שמדובר בהכנסות קבועות ואותנטיות, הבנק דורש לקבל דפי חשבון מספר חודשים אחורה, על מנת לוודא שההכנסות עליהם הלווים הצהירו אכן מופקדות בחשבון הלווים באופן קבוע. בנוסף, דורש הבנק לקבל תצהיר של הלווים, בפני בית דין רבני או בפני עורך דין, שאלו אכן הכנסותיהם הקבועות.

"‏בדרך זו מסייע הבנק גם לזוגות מהמגזר החרדי לרכוש דירה, תוך הבנה למאפייניהם וצרכיהם הייחודיים. ‏הבנק הקפיד בעבר וימשיך גם בעתיד על התנהלות בנקאית תקינה, ובוודאי שאינו מאפשר התנהלות פסולה ולא חוקית, מכל סוג שהוא".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משכנתאותגלעד קריבמזרחי טפחותחרדים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...