נאות חובב תסופח לבאר שבע: "יחזק את הנגב ויצמצם פערים"

שר הפנים משה ארבל חתם על המלצות מנכ"ל המשרד והוועדה הגיאוגרפית, לספח את שטחי המועצה התעשייתית לבירת הנגב, מהלך שיבוצע ב-2025. עוד סופחו לבאר שבע שטחים של מועצה אזורית רמת נגב. חלוקת ההכנסות הקיימת מרמת חובב ל-11 רשויות סמוכות לא תשתנה מהותית

שיתוף הכתבה
שר הפנים משה ארבל ומנכ"ל משרדו רונן פרץ על רקע נאות חובב (אבי אוחיון, לע"מ, גדעון שרון, לע"מ, מועצת נאות חובב)שר הפנים משה ארבל ומנכ"ל משרדו רונן פרץ על רקע נאות חובב (אבי אוחיון, לע"מ, גדעון שרון, לע"מ, מועצת נאות חובב)

שר הפנים משה ארבל חתם ביום ה' האחרון על החלטה לספח את שטחי המועצה התעשייתית נאות חובב לעיר באר שבע. זאת בהתאם להמלצות מנכ"ל משרד הפנים, רונן פרץ והוועדה הגיאוגרפית דרום, שבחנה בשנים האחרונות את מעמדה המוניציפלי של נאות חובב, וכן את נושא חלוקת ההכנסות לרשויות השכנות. שיוכה של המועצה לבאר שבע בפועל ייעשה רק במהלך שנת 2025, וזאת על מנת לאפשר להשלים את ההליכים המקדימים הנדרשים.

עוד כוללת ההחלטה גם העברת שטחים גליליים (שאינם בשטח שיפוט כלשהו) ושטחים מהמועצה האזורית רמת נגב לתחום שטח עיריית באר שבע בסך כולל של כ-3,800 דונם. את המלצתה נימקה הוודעה ב"צורך לחזק את עיריית באר שבע כעיר מטרופולין, הפועלת לטובת המרחב כולו, והינה בעלת היכולת המקצועית לנהל את האזור, הפעלתו ופיתוחו".

חלוקת הכנסות ל-11 רשויות גובלות

נאות חובב היא אחת משתי מועצות מקומיות תעשייתיות יחידות בארץ, שהוקמה כאזור תעשייה מכוח החלטת ממשלה, אשר מטרתה הייתה לרכז מפעלים מזהמים. מאחר שאין בה תושבים, ראש המועצה לא נבחר אלא ממונה ע"י שר הפנים. בשטחה כמעט 40 מפעלים בהם: רפאל, תרכובות ברום בע"מ, טבע טק תעשיות כימיות, נתיבי הגז הטבעי לישראל ועוד.

האזור היה בפיקוח משרדי הממשלה ונוהל על ידי החברה הממשלתית "מבני תעשייה". עם התפתחות התעשייה והרחבת האזור, הוא הפך לריכוז של מטרדים סביבתיים ומוקד זיהום אוויר, נחלים וקרקע. בשנת 1989 הוחלט על הקמת מועצה מוניציפאלית תעשייתית, שכוללת כיום בתחום שיפוטה את פארק התעשייה נאות חובב (לשעבר רמת חובב),את גבעת שמן ותחנת הכוח רמת חובב המצויות ממזרח לפארק התעשייה, וכן את אזור התעשייה רמת בקע ממזרח לכביש 40, המיועד לאיוש על ידי חברת אלביט. 

בשנת 2020 הוציאה הוועדה הגיאוגרפית דרום צו שינוי גבולות והחליטה להרחיב את שטחה של המועצה ולהעביר אליה שטח של 8,209 דונם מתחום שיפוט מועצה אזורית רמת נגב. אז גם הוחלט על חלוקת הכנסות המועצה ל-11 רשויות סמוכות: מרחבים, רמת הנגב, ירוחם, אל קסום, שגב שלום, תל שבע, ערערה בנגב, באר שבע, חורה, לקיה ונווה מדבר – שמקבלות כיום כ-30% מהכנסות נאות חובב, אחוז שצפוי לגדול עם הצמיחה הצפויה בהכנסות. בסוף אותה שנה התקיים גם דיון במעמדה המוניציפלי של המועצה ונבדקה האפשרות לאיחודה עם עיריית באר שבע ושינוי חלוקת ההכנסות, בין היתר בשל יוזמה של ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', לקדם את הנושא.

"מחזקים את באר שבע כמטרופולין המרכזי של הנגב"

בהחלטה שקיבל כעת שר הפנים ארבל, הוא החליט לשמר את חלוקת ההכנסות בהתאם לצו שנקבע ב-2020, לצד שינוי מסוים בשיעור החלוקה עבור מועצה אזורית רמת נגב על רקע שינוי תחום שיפוטה ביחס לצו הקודם. חלוקת ההכנסות תתבצע רק לאחר ביטול המועצה התעשייתית ושיוכה לעיריית באר שבע בשנת 2025, וזאת כדי לאפשר להשלים את ההליכים המקדימים הנדרשים, בהתאם להוראות הדין הכוללות גם גיבוש הסדרים לחלוקת חובות, זכויות ונכסים בין הרשויות המקומיות. 

שר הפנים, משה ארבל, אמר היום כי "המהלך החשוב שאנו מוציאים היום אל הפועל יסייע לנו בחיזוק הנגב, בצמצום פערים ובשיפור איכות החיים של התושבים. לצד שמירה על איתנותן של הרשויות המקומיות הנהנות מחלוקת ההכנסות של נאות חובב, אנו מחזקים את העיר באר שבע, כמטרופולין המרכזי והמשמעותי של הנגב, באמצעות הרחבת שטחה המוניציפאלי והקמת אזורי תעסוקה נוספים שישמשו את כל תושבי האזור". 

מנכ"ל משרד הפנים, רונן פרץ, אמר כי "המלצתי לשיוכה של המועצה התעשייתית נאות חובב לתחום עיריית באר שבע, תוך שמירה על חלוקת ההכנסות לרשויות הגובלות בתחומה, היא הוכחה לפעילות המשרד לחיזוקן של הרשויות המקומיות בכלל וחיזוקה של באר שבע כרשות מטרופולינית במטרופולין באר שבע. שינוי זה אף יועיל ויגדיל את הכנסותיה של העיר לאחר הפגיעה הכלכלית בביטולה כעיר עולים. במקביל, משרד הפנים יוודא ויעשה את כל הנדרש כדי לוודא את המשך פיתוחו של אזור התעשייה וכי המפעלים הפועלים במקום לא יפגעו במאומה מאופן הניהול של האזור, שימשיך לפעול ברמה המקצועית הגבוהה ביותר הקיימת כיום".

ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', אמר היום כי "זוהי החלטה מכוננת, דבר שיחזק את עיר המטרופולין, יהפוך אותה לעוגן מרכזי שמתכלל את מוקדי התעסוקה השונים במרחב, וישמור על הסביבה ואיכות החיים של התושבים. החלטה היסטורית, שעתידה לשנות את פני המציאות ולבסס את העיר בעתיד".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:באר שבעמשרד הפניםנאות חובבמשה ארבל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...