ועדת הפנים אישרה: שר הפנים יוכל להעביר כספי ארנונה לרשויות ביו"ש

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת אישרה לקריאה ראשונה הצעה של יו"ר הוועדה יעקב אשר, שהדגיש בדיון כי מטרתו לחזק בין היתר את מודיעין עילית וביתר עילית. היועץ המשפטי של הוועדה: מתעוררת שאלת השוויון, רשויות ביו"ש ייהנו מההכנסות אבל לא יהיו אלה שמשלמות"

שיתוף הכתבה
הדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת (דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ) הדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת (דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת אישרה הבוקר (ב') לקריאה ראשונה הצעת החוק של יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר, לפיה שר הפנים יוכל להחליט על חלוקת הכנסות מאזור תעשייה בין רשויות מקומיות הסמוכות לאזור התעשייה, גם אם הרשויות המקומיות שעתידות ליהנות מהכנסות הארנונה של אזור התעשייה - נמצאות בתחומי יהודה ושומרון.

בדברי ההסבר להצעת החוק לתיקון פקודת העיריות - צדק חלוקתי בכל הרשויות המתוקצבות במדינת ישראל - נכתב כי התיקון "מסמיך את שר הפנים לקבוע בצו כי באזור שנמצא בתחום רשות מקומית אחת או יותר ולא נכלל בו שטח למגורים בלבד, ההכנסות מארנונה כללית או מתשלומי החובה האחרים יחולקו בין אותה רשות מקומית לרשויות מקומיות אחרות הסמוכות לה או הגובלות בה. זאת, במטרה לסייע לרשויות מקומיות שאין בשטחן די שטחי מסחר, תעשייה או תעסוקה, המהווים חלק חשוב מהכנסות הרשות המקומית".

עוד נכתב בהצעת החוק כי "מוצע לקבוע שאפשר יהיה להחליט על חלוקת הכנסות כאמור, גם אם הרשויות המקומיות הסמוכות לרשות המקומית שבתחומה נמצא השטח האמור או הגובלות בה נמצאות באזור יהודה והשומרון".

(דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)(דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

ח"כ אשר אמר כי הצעת החוק תסייע לרשויות חלשות להגיע לאיתנות כלכלית, והדגיש בדיון כי מטרתו לחזק בין היתר את הערים החרדיות מודיעין עילית וביתר עילית. עם זאת נציגת משרד המשפטים, עו"ד הגר סלקטר, התייחסה להיבטים שמעוררים מורכבות בהצעת החוק ואמרה כי "ההצעה הנוכחית עלולה לעורר טענות בהיבטי שוויון כיוון שהרשויות ביו"ש יכולות רק לקבל אבל לא לתת. אלה טענות דומות לטענות שנשמעו בקרן הארנונה, אלא שבקרן הארנונה יש מנגנון קיזוז מאזן", הסבירה עו"ד סלקטר. 

היועץ המשפטי של ועדת הפנים והגנת הסביבה, עו"ד תומר רוזנר, הסביר כי "המנגנון היום מאפשר לשר הפנים, לאחר הליך של ועדת חקירה, לפרסם צו של חלוקת הכנסות שאינן ממגורים, בין רשויות מקומיות. על פי המצב המשפטי הקיים, יכול השר להפעיל את הצו בתוך תחומי הקו הירוק, אבל לא מתאפשרת חלוקת הכנסות בין רשויות בתוך תחומי מדינת ישראל לרשויות ביהודה ושומרון. ההצעה מבקשת להחיל את הצו הזה בכיוון אחד - רשויות ביהודה ושומרון יוכלו לקבל הכנסות אבל לא לחלק הכנסות מתחומי יהודה ושומרון. אני לא חושב שמבחינה משפטית מדובר בחקיקה שיש בה אלמנט של סיפוח, אבל עדיין הטענה תשמע וצריך להביא אותה בחשבון". 

עו"ד רוזנר הוסיף כי "שאלת השוויון מתעוררת כאשר רשויות בתחומי יו"ש ייהנו מחלוקת ההכנסות אבל לא יהיו אלה שמשלמות. מבחינה משפטית אנחנו לא מכירים בזכות חוקתית של רשות מקומית לשוויון. קיים שוני רלוונטי בין רשויות מקומיות בתחום מדינת ישראל לאלה שבתחום יהודה ושומרון - הכנסותיהן העצמיות של רשויות באזור יהודה ושומרון מצומצמות בהרבה יותר מרשויות בתחום מדינת ישראל. אם סוכמים את כל ההכנסות העצמיות אזי המכלול של ההכנסות בתחום יהודה ושומרון נמוך יותר, ולכן התקצוב המדינתי לרשויות האלה הוא גבוה יותר - אולי גם משיקולים אחרים אבל גם מהשיקול הזה. אנחנו לא רואים את הפגיעה בשוויון כעולה כדי קושי שמצדיק התייחסות מיוחדת".

נציגת השלטון המקומי, עו"ד מירה סולומון, אמרה כי הם "סבורים שהמדינה צריכה לתקצב רשויות מקומיות שנמצאות בחסר ולעודד אותן לייצר לעצמן הכנסות עצמיות, ולא לחלק את העושר בין עניות ולהפוך את כולן לעניות. אנחנו חושבים שצריך לחוקק חוק שמבטל את מנגנון חלוקת ההכנסות ולא להרחיבו".  


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:יהודה ושומרוןשר הפניםועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסתהרשויות המקומיותיעקב אשר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...