"תוכנית דיור מקיפה עד סוף השנה": הממשלה פרסמה את תוכניות העבודה ל-2023

ספר עיקרי תוכניות העבודה של 49 משרדי ממשלה וארגונים ציבוריים לשנת 2023 פורסם הבוקר, כולל מדדים להערכת הצלחה. בין יעדי משרד השיכון: הגדלת היצע הדירות המשווקות והקמת מערך לשכירות ארוכת טווח. בין יעדי המשרד לשוויון חברתי: הסדרה עם תושבי הפזורה הבדואית עד סוף 2023

שיתוף הכתבה
ישיבה של קבינט הדיור (קובי גדעון, לע"מ) ישיבה של קבינט הדיור (קובי גדעון, לע"מ)

ממשלת ישראל מפרסמת הבוקר (א') את ספר עיקרי תוכניות העבודה של 49 משרדי ממשלה וארגונים ציבוריים לשנת 2023, שיוצג במלואו מחר בישיבת הממשלה. התוכניות מפרטות גם מדדים להערכת הצלחה של כל תוכנית עבודה - בהם מדדי תוצרי העשייה, ומדדי תוצאה המגדירים את השינויים המצופים כתוצאה מפעילות המשרדים. 

אישור תוכנית מקיפה לשוק הדיור עד סוף השנה

בראש סדר העדיפויות של משרד האוצר נמצאת תוכנית עבודה לטיפול במשבר הדיור, באמצעות השגתם של 3 יעדים: קידום מדיניות דיור ממשלתית, הסרת חסמים וקידום מדיניות דיור בחקיקה. על פי התוכנית, הדרך להשגת היעדים האלו, היא על ידי "גיבוש מנגנון שיתמרץ רשויות מקומיות לתת היתרי בנייה, העברת סמכויות מהוועדות המחוזיות לתכנון ובנייה לוועדות המקומיות, הקמת רשות רישוי ארצית, הרחבת סמכויות של מורשה להיתר, קידום שוק השכירות והסדרת חובת דיווח בשוק לצורך הנגשת הנתונים, וקידום פורום הסרת חסמים ממשלתי והבאת הכרעות לקבינט הדיור". על פי התכנון, אמור משרד האוצר להביא לאישור קבינט הדיור תוכנית מקיפה לשוק הדיור עד לסוף חודש דצמבר 2023. 

"ריבית עולה הגוררת קושי בהצלחת מכרזים וירידה בהתחלות בנייה"

בין יעדי משרד הבינוי והשיכון נמצאת הגדלת היצע הדירות המשווקות, הרחבת ההתיישבות במרחב הכפרי, הגדלת היצע הדיור לאוכלוסיות יעד מגוונות, הגדלת היקף השיווקים של יחידות דיור בתוכניות "דירה בהנחה'", קידום שכירות יציבה - בין היתר באמצעות הקמת מערך לשכירות ארוכת טווח, ראויה והוגנת בשוק המוסדי והפרטי, שיפור מערך הסיוע במשכנתאות וקידום פתרונות להתחדשות עירונית מחוץ לאזורי הביקוש.

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף (אלעד זגמן, ענבה, לע''מ)שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף (אלעד זגמן, ענבה, לע''מ)

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון כתב בספר התוכנית כי המשרד מתמודד "עם סביבת ריבית עולה הגוררת קושי בהצלחת מכרזים וירידה בהתחלות בנייה" וכי המשרד "יפעל להאיץ את פעילות ענף הנדל"ן באזורי הביקוש ובפריפריה, במרחבים העירוניים והכפריים". 

עוד ברשימת היעדים הארוכה של מנהל מקרקעי ישראל נמצא הגדלת היצע הדירות למגורים וכן הגדלת המלאי התכנוני לטווח הקצר והארוך. 

"חיזוק והעצמה של ההתיישבות והאחיזה בקרקע בכל מרחבי ארצנו"

משרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות בראשות השרה אורית סטרוק, מציב כיעד ראשון ומרכזי את הצורך להקים ישובים חדשים, זאת, לדברי השרה סטרוק, לטובת "קידומה וחיזוקה של ההתיישבות הכפרית, בדגש על פריפריה גיאוגרפית וביטחונית, בדגש על אזורים שנזנחו לאורך שנים".

ממשרד ראש הממשלה נמסר כי הממשלה רואה בו כמצפן לפעילות הממשלתית וככלי ניהולי להגברת האפקטיביות הממשלתית. זהו תוצר עבודת מטה רוחבית מקצועית ויש לה חשיבות רבה לתהליכי הניהול בממשל. 

על פי שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, יצחק וסרלאוף, "חזון המשרד הוא לפעול לכך, שהנגב והגליל יהפכו למרכזים עצמאיים ועומדים בזכות עצמם, שאינם נסמכים על קבלת שירותים ממרכז הארץ ומהווים יעד לגיטימי ואף מועדף להגירה". בין יעדי המשרד נמצאים עידוד התיישבות והגירה חיובית לנגב והגליל וכן תמיכה ברשויות מקומיות והרחבת מוכנותן לגידול האוכלוסייה. 

"לחתום על הסכמי פינוי או הסדרה עם הבדואים עד סוף 2023" 

גם מנהל התכנון רואה בקידום תוכניות להתחדשות עירונית יעד מוביל, וכן קידום תכנון של תוכניות מתאר כוללניות ליישובים, וקידום תכנון מרחבי חדש למפרץ חיפה במסגרת תמ"א 75. לפני חודש פרסמה ועדת ההיגוי של התוכנית האסטרטגית לפיתוח מפרץ חיפה במשרד ראש הממשלה את התוכנית האסטרטגית לפינוי בז"ן ופיתוח מפרץ חיפה ולפיה "משק האנרגיה יהיה ערוך להפסקת פעילות התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה בשנת 2029". התוכנית מתפרשת על שטח כולל של כ-45 אלף דונמים ומציעה פיתוח של שכונות מגורים, אזורי תעסוקה, הרחבת חופי רחצה, פארקים ושימושים כלל מטרופוליניים. כל זאת בשטח שבו קיימים כיום בתי הזיקוק שעתידים להתפנות.

יעד מרכזי של המשרד לשוויון חברתי הוא קידום פתרונות דיור לחברה הערבית בכלל, והבדואית בפרט, כשהכוונה היא לחתום על הסכמי פינוי או הסדרה עם תושבי הפזורה ביישובי הקבע עד סוף 2023. 

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר כי הוא "קורא לכל השותפים ולשרי הממשלה לפעול באופן מתואם שיגביר את האפקטיביות של פעילות הממשלה. תוכניות העבודה מאפשרות לנו לנהל טוב יותר את המהלכים השונים, לכוון לתוצאות משמעותיות ולעקוב אחר ביצועם. נמשיך לעקוב גם אחרי מימוש ועמידה ביעדים״.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משבר הדיורמשרד האוצרשוק הדיורמשרד השיכוןריביתישיבת ממשלה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...