המועצה הארצית תכין תוכנית מתאר להצבת מיגוניות: "מדובר בצורך של הצלת חיי אדם"

המועצה הארצית לתכנון ובנייה ממליצה לשר הפנים להאריך ב-18 חודשים את הצו המאפשר הצבה של מיגוניות על ידי פיקוד העורף בפטור מתוכנית ומהיתר. במקביל החליטה על הכנת תוכנית מתאר ארצית מפורטת למיגוניות, כולל ייעודי קרקע בהן תתאפשר הצבתן, זכויות בנייה והוראות בינוי

שיתוף הכתבה
נתן אלנתן (אקליפס מדיה)נתן אלנתן (אקליפס מדיה)

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה החליטה היום (ג') שתי החלטות הקשורות זו לזו בעניין הצבת מיגוניותמיגונית היא סוג של מבנה בטון מזוין קטן, כשבניגוד לממ"ד, השימוש בה נעשה בחצרות בתים גדולות, מוסדות ציבוריים, גנים ופארקים, רחובות ערים או אזורי תעשייה. המיגונית, גם בניגוד לממ"ד, ניתנת לשינוע. כיום הקמת מיגוניות פטורה מתוכנית ומהיתר לאור צו התכנון והבנייה (פטור מתכנית להצבת מיגוניות ולשימוש בה) התקף עד ל-06.07.23. תחילתו של הצו בשנת 2014

ההמלצה הראשונה של המועצה היא לשר הפנים, להאריך את הצו המאפשר הצבה של מיגוניות על ידי פיקוד העורף בפטור מתוכנית ומהיתר ב-18 חודשים (עד ל-6.1.25) וההמלצה השנייה היא הכנת תוכנית מתאר (תמ"א) להצבת מיגוניות בהתאם לבקשת פיקוד העורף. שתי החלטות אלו נועדו להציל חיים ולהקל במקרים שבהם אין ממ"ד או אפשרות לממ"ד. 

במסגרת הדיון הוצגה בפני המועצה בקשת מפקד פיקוד העורף להארכת הצו בשמונה עשר חודשים נוספים בשל המציאות הביטחונית המורכבתעם זאת, המועצה מודעת לכך שהחלטה בדבר הארכת הצו בתקופה נוספת אינה פשוטה, לאור משך הזמן הארוך שבו חל הצו והעובדה כי הוראות החוק קובעות כי השימושים המתאפשרים מכוחו של הצו נדרשים להיות זמניים. . 

במסגרת חוק ההסדרים התווסף סעיף שלפיו ניתן יהיה לאשר תמ"א עם הוראות מפורטות גם ללא תשריט , ובלבד שההיתר תואם את הייעוד שנקבע בתוכנית וניתן יהיה להוציא היתר מכוחה.  בהתאם לסעיף זה במסגרת חוק ההסדרים והבאת הוראה להכנת תמ"א למיגוניות בהתאם, סברה המועצה כי אין מנוס מהארכת הצו לתקופה קצרה נוספת שבמהלכה יוסדר הנושא באופן קבוע במסגרת תוכנית מתאר ארצית.

במקביל להחלטתה להאריך את הצו החליטה המועצה הארצית כאמור על הכנת תוכנית מתאר ארצית מפורטת למיגוניות (תמ"א 40/ ד).  מטרת התוכנית היא קביעת הוראות ותנאים להצבת מיגוניות. התמ"א תתייחס בין היתר לנושאים הבאים: ייעודי קרקע שבהם תתאפשר ההצבה של המיגונית; זכויות בנייה; הוראות בינוי; תנאים למתן היתר בניה למיגונית; תחולת התוכנית, על כל שטח מדינת ישראל או על חלק משטחה.

התמ"א תלווה על ידי ועדת עורכים בראשות מנהל התכנון שחבריה יהיו נציגי משרדי הביטחון והגנת הסביבה ונציג שלטון מקומי. לדיוני הועדה יוזמנו באופן קבוע נציג פיקוד העורף, נציג משרד החקלאות , נציג משרד הדתות, נציג משרד הבינוי והשיכון .

יו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, נתן אלנתן: "לאור האתגרים הביטחוניים שבהם ניצבת מדינת ישראל, היה חשוב להסדיר את נושא המיגוניות במדינת ישראל. במסגרת ההחלטה שקיבלנו היום, תקודם תוכנית מתאר ארצית להצבת מיגוניות בכל הארץ, כאשר נדרש שהדבר יתאפשר במהירות". 

מנכ"ל מינהל התכנון , רפי אלמליח, הוסיף: "אני שמח להביא לדיון במועצה הארצית פתרון להסדרה תכנונית למיגוניות על מנת שיתאפשר פתרון מוסדר בנושא ובלוחות זמנים מהירים. מדובר בצורך של הצלת חיי אדם וכך מינהל התכנון מתייחס לפרויקט חשוב זה. הפתרון להסדרה התכנונית נולד במסגרת חוק ההסדרים שפורסם לאישור בשבוע שעבר, ואילו המועצה הארצית דנה כבר היום בהארכה של הצו ובמתן הוראה לעריכת תמ"א בנושא".   

סמנכ"ל רגולציה במינהל התכנון, רות שורץ: "מדובר במהלך משולב שמתאפשר לאור תיקון חוק התכנון והבנייה , בו יינתן מענה להארכה זמנית של הצו ובמקביל תקודם לאישור תמ"א מפורטת למיגוניות. עם התקדמותה של התמ"א ואישורה נפעל להרחבת תקנות פטור מהיתר על מנת שככלל המיגוניות יהיו פטורות מהיתר ותתאפשר גמישות בעת הצורך".  


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:המועצה הארצית לתכנון ובנייהממ"דפיקוד העורףמיגוניות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...