6 ק"מ של טיילת רציפה: תוכנית חזית הים בהרצליה אושרה סופית

התוכנית מסדירה טיילת לאורך כל רצועת החוף של הרצליה, לא כולל המרינה, ומגדירה את השימושים המותרים לאורכה: שימור, פיתוח מתון ופיתוח אינטנסיבי. לפי התוכנית תוקם טיילת רציפה לאורך החוף עם חיבורים לעיר ולאזורי פיתוח עתידיים

שיתוף הכתבה
רצועת הים של הרצליה (שאטרסטוק)רצועת הים של הרצליה (שאטרסטוק)

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה של מחוז תל אביב, בראשות ערן ניצן, אישרה בשבוע שעבר למתן תוקף את תוכנית חזית הים הרצליה (הר/2202). התוכנית מסדירה 6 ק"מ לאורך כל רצועת החוף של הרצליה ללא המרינה, ומגדירה את השימושים המותרים לאורכה, בהם ספורט, מסחר ושירותי הצלה. התוכנית גם משמרת את ערכי הטבע, נוף ומורשת של הסביבה החופית תוך טיפול במצוק החופי, יחד עם פיתוחה ומתן שירות הולם לקהל המבקרים. לפי התוכנית, תוקם טיילת רציפה לאורך החוף עם חיבורים לעיר ולאזורי פיתוח עתידיים.

את התוכנית הגישו הוועדה המקומית הרצליה והחברה העירונית לפיתוח תיירות בהרצליה. במסגרת התוכנית מוגדרים ברצועת החוף שלושה מקטעים שונים, בהתאם למאפיינים הייחודיים לכל מקטע, כאשר מקטע מגדיר עקרונות תכנון שונים התומכים במאפייני החוף הקיימים: חופים טבעיים לשימור - חוף טבעי שבעורפו שטחים פתוחים, ללא התערבות בים או בחוף, למעט נקיטה בפעולות הכרחיות לייצוב  מצוק, בדגש על שמירת המערכת הטבעית בים וביבשה וערכי המורשת והנוף הטבעי; חופים לפיתוח מתון: חוף רחב או צר, עם או בלי שוברי גלים, שבו יתקיים מגוון של פעילויות נופש בעלות אופי מתון הכולל: טיילת חוף חלקית ומצומצמת ברוחבה, ותוספת מספר מצומצם של מוקדים;  וכן חופים לפיתוח אינטנסיבי:  חוף אורבני רחב מוגן על-ידי שוברי גלים שבו תתקיים פעילות נופש חופי עשירה ואינטנסיבית במגוון רחב של  שימושים הכולל: טיילות חוף, שטחים ציבורים פתוחים מפותחים ולאורכם פיזור מוקדי פיתוח ושירותי חוף.

התוכנית מחלקת את חזית הים לשלושה מקטעי רוחב: מקטע דרומי - באורך של כ-1.35 ק"מ. גבולותיו הם מקצה תחום שיפוט הרצליה בדרום ועד למתחם המרינה בצפון. ממזרח: גג המצוק ועורף החוף (שטחים פתוחים) וממערב: התחום הימי עד לתחום השיפוט העירוני. המקטע מאופיין במצוק כורכר טבעי בגובה משתנה הנע בין 16-18 מ', בעל רצועת חוף מצומצמת המתרחבת ככל שמתקרבים לשובר הגלים הדרומי במרינה. במקטע זה תוכננו שני חופי רחצה וחוף לפעילות ספורט ימי. במקטע מציעה התכנית חוף טבעי לשימור מתחום השיפוט הדרומי לחוף הנפרד וחוף לפיתוח מתון מהחוף הנפרד ועד לדרום המרינה.

מקטע מרכזי - באורך של כ-2.8 ק"מ. גבולותיו מהקצה הצפוני של המרינה בדרום ועד לחוף סידנא עלי (חוף מוכרז נוף ים) בצפון. במקטע זה נכללים גם כיכר דה שליט והירידה לחוף השרון, שטחים ציבוריים פתוחים לאורך קו הבינוי המערבי לאורך רח' אלי לנדאו, שכונת גלי תכלת וגן לאומי סידנא עלי, וממערב עד תחום השיפוט העירוני. במקטע זה התוכנית מציעה הרחבת חופים משמעותית באמצעות שוברי גלים מנותקים ודורבן צפוני. אלו יאפשרו הקמת טיילות חוף ושאר תשתיות הנדרשות לחוף אורבני. קטע זה מתחלק לחוף לפיתוח אינטנסיבי מההמרינה ועד לחוף השרון (כולל) וחוף לפיתוח עירוני מתון, מחוף השרון ועד לסדנא עלי (כולל).

מקטע צפוני - באורך של כ-1.5 ק"מ. גבולותיו מצפון לדורבן ועד קצה תחום שיפוט הרצליה. בעורף החוף: גן לאומי סידנא עלי ואפולוניה, הכוללים שטחים פתוחים ואתרי מורשת וארכיאולוגיה בעלי חשיבות רבה ובשטחי הים מסמנת התכנית גן לאומי ימי. התכנית מאפשרת הקמת מתקן לטיפול במי תהום מזוהמים בעורף הגן הלאומי אפולוניה. מקטע זה מאופיין בערכים גבוהים של עתיקות אקולוגיה ונוף, ביבשה ובים, יחד עם מצוק גבוה וחוף צר מאוד. לאור נתונים אלו הוגדר בתכנית מקטע זה כחוף לשימור. 

ְעוד התוכנית מציעה את תכנון המרחב החופי בראייה כוללת באופן שיאפשר ניצול יעיל של המשאב החופי לטובת ורווחת הציבור ושמירת בטיחות המשתמשים. זאת, על ידי שיקום והרחבת חופי הרצליה באמצעות מערכת שוברי גלים, טיפול במצוק החופי, פיתוח טיילות, קביעת מוקדי הבינוי ומערכת מוקדי הפעילות למטרות תיירות נופש ופנאי לאורך החוף, ופיתוח הגנים והפארקים לאורך החוף כמחברים ליצירת הקישוריות ההכרחית  בין חוף הים לעורף החוף העירוני.

לדברי מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון, האדריכל ארז בן-אליעזר: "תוכנית חזית הים הינה תוכנית חשובה ומשמעותית, המאפשרת  את הטיפול הראוי ברצועת חוף מהעמוסות במדינה, מייצרת היצע חופים מגוון וקובעת היקפי בינוי ופיתוח תוך שמירה על רציפות התנועה לאורך החוף, כל זאת תוך חיזוק הקישוריות בין חוף הים לעורף החוף ומתן מענה להיקפי הפיתוח ההולכים וגדלים ולצורך העולה בשימוש במשאב החוף".

ראש עיריית הרצליה משה פדלון אמר: "התוכנית הינה יוזמה של עיריית הרצליה וקודמה בשנים האחרונות על ידינו, לאחר עשרות שנים של הזנחת חזית החוף ומתוך רצון להפוך את שטח חופי הים לאזור המשמר את הטבע, החול והנוף הפתוח מחד ומאידך מאפשר מענה לצורכי התיירות, הבילוי ומשתמשי הים והחוף". פדלון הדגיש עוד כי "התכנון בוצע בסטנדרטים המעודכנים ביותר בתחום הקיימות, הנותנים מענה להתמודדות עם משבר האקלים, כגון מתן פתרונות לשימור רוחב רצועת החוף, לניהול מי נגר עילי, הוספת שטחים ירוקים, הוספת נטיעות עצים להצללה טבעית והתמודדות עם החום וההתחממות הגלובלית, שיאפשרו לנו ולדורות הבאים להנות מבילוי ופנאי בחופי הים שהם מהיפים בישראל".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הוועדה המקומית לתכנון ובנייה הרצליהחוף הרצליהמינהל התכנוןארז בן אליעזרהוועדה המחוזית תל אביב
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...