ועדת הפנים תדון בהגדלת ייצוג הממשלה בוועדות התכנון; הארגונים הירוקים: "בלתי סביר, אסור לאפשר"

ועדת הפנים והסביבה של הכנסת תדון מחר בהכנה לקריאה שנייה ושלישית של תיקונים בחוק התכנון והבנייה, שמטרתם שינוי הרכב מוסדות התכנון ע"י תוספת של נציג ממשלתי או שניים לעיתים. זאת בצל ביקורת רבה של מוסדות כמו רשות הטבע והגנים, המשרד להגנת הסביבה והחברה להגנת הטבע שטוענת: "יטה את הרכב הנציגים בוועדות לטובת שיקולי פיתוח על פני שיקולי שימור"

שיתוף הכתבה
אורית סטרוק ויצחק וסרלאוף (יצחק וייס, יוסי לוגסי פלשמן) אורית סטרוק ויצחק וסרלאוף (יצחק וייס, יוסי לוגסי פלשמן)

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, תדון מחר (ג'),בהכנתם לקריאה שניה ושלישית של תיקוני חקיקה בחוק התכנון והבנייה, שמטרתם שינוי הרכב מוסדות התכנון על ידי הגדלת ייצוג הממשלה בהם. על פי ההסכמים הקואליציוניים, יש להוסיף נציגים של משרד הנגב והגליל והחוסן הלאומי לכלל מוסדות התכנון ונציג מטעם המשרד להתיישבות והמשימות הלאומיות למועצה הארצית, ולוועדות המחוזיות צפון ודרום.

בנוסף, מוצעים גם שינויים והוספת נציגי משרדי ממשלה בהרכבי מוסדות התכנון האחרים: בוועדה לתשתיות לאומיות, הוועדה למתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל),הוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים, הוועדה לשמירה על הסביבה החופית והוועדות המחוזיות, כאשר בחלקם יש תוספת, של נציג ממשלתי אחד ובחלקם תוספת של שני נציגי ממשלה. מדובר בהצעות הזוכות להתנגדות וביקורת רבה מצד החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים, המשרד להגנת הסביבה ואיגוד המתכננים.

מנגד, שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות מהציונות הדתית, אורית סטרוק, מסרה כי "הוספת נציגי משרד ההתיישבות לוועדות התכנון באזורי עדיפות לאומית חיונית לשמירה על הצרכים והאינטרסים של ההתיישבות הכפרית באזורים אלה, לאחר קיפוח רב שנים. מראשית דרכה של הממשלה הצבנו כמטרה את חיזוקה של ההתיישבות הכפרית באזורים אלה, לאור הנזקים ההולכים ומצטברים של הקיפוח שלה בוועדות התכנון, לכן הצעת החוק תעבור בהתאם להחלטת הממשלה בנושא, התואמת את ההסכם הקואליציוני של הציונות הדתית".

בנימוקי המשרד להגנת הסביבה נגד תיקוני החקיקה נכתב כי "חסרה התייחסות בהצעת החוק לארבעת המחוזות חיפה, מרכז, תל אביב וירושלים. במחוזות אלו התווספו נציג של משרד נגב גליל וחוסן לאומי, לאור זאת, יש להוסיף נציג נוסף שאינו מוטה פיתוח לוועדות אלו. וכן אנו סוברים כי יש חשיבות גדולה להוסיף את הנציגות של רשות הטבע והגנים אשר אינם מייצגים ממשלה ואינם מייצגים את הציבור הכללי אלא מייצגים את ערכי הטבע עליהם הם אמונים".

בהערות ששלחה החברה להגנת הטבע נכתב כי "שינויים אלה מפרים את האיזון בהרכבי מוסדות התכנון בשני מובנים: הראשון, הם נותנים משקל גבוה יותר למשרדי ממשלה ביחס לסקטורים האחרים שחברים במוסדות תכנון - השלטון המקומי וחברה אזרחית ונציגי ציבור. השני, הם מטים את הרכב הנציגים בוועדות לטובת שיקולי פיתוח על פני שיקולי שימור."

איגוד המתכננים: להוסיף נציג ארגון חברה ורווחה בהרכב כל הוועדות המחוזיות

טענה נוספת שעולה כלפי תיקוני החקיקה, נוגעת להצעה להוסיף את נציג איגוד הקבלנים כממלא מקום של נציג הקבלנים. "עמדות נציג הקבלנים יהיו מושפעות בהכרח מהאינטרס הכלכלי של שולחיו", כותבים בחברה להגנת הטבע. "כל חברי המועצה, על האינטרסים השונים שהם מופקדים עליהם, מייצגים את האינטרס הציבורי-תכנוני הרחב ואילו כאן מוצע לתת דריסת רגל בגוף התכנוני העליון של מדינת ישראל למי שמייצגים קודם כל אינטרס כלכלי-פרטי-עסקי מובהק. זו פוזיציה בלתי סבירה שאסור לאפשר אותה".

בטענות שהעלתה רשות הטבע והגנים בפני יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, נתן אלנתן, נכתב כי "הוספת משרדי ממשלה מוטי פיתוח )הנגב והגליל וההתיישבות ומשימות לאומיות) בדגש על מחוזות צפון ודרום העתירים שטחי טבע, מצריכה לדעתנו איזונים ולו חלקיים על ידי מינוי גוף מוטה שימור. למשל, במחוז הדרום, רוב השטחים הפתוחים הם שמורות טבע וגנים לאומים ונדיר שמקודמת תכנית שאינה בממשק עם שמורות או ערכי טבע מוגנים".

באיגוד המתכננים בישראל מציעים להוסיף נציג ארגון העוסק בנושאי חברה ורווחה בהרכבן של כל הוועדות המחוזיות לתכנון ובנייה. "צרכי הרווחה של אוכלוסיות וקהילות פגיעות והנמצאות בסיכון ובמצבי משבר קצרי וארוכי טווח, אינם מוכרים דיים למערכת התכנון. הדבר דורש את ייצוגם באמצעות הוספת נציג משרד הרווחה והביטחון החברתי".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:חוק התכנון והבנייהמוסדות התכנוןהמשרד להגנת הסביבההכנסתועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסתהחברה להגנת הטבעיעקב אשר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...