"מלחמת העולם" נמנעה: כל הפרטים על קרן הארנונה שצפויה לצאת לדרך

על פי הסיכום בין משרד האוצר וגופי השלטון המקומי, הנתח שייגבה מהגידול מהכנסות הערים מארנונה עסקית יעמוד על 20%-28% בלבד, לעומת ההצעה המקורית שעמדה על 49%. ואילו המענק השנתי שיקבלו הרשויות עבור כל דירה שתיבנה בשטחן הופחת מ-2,000 שקלים ל-1,850

שיתוף הכתבה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בדיון ועדת הכספים (נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בדיון ועדת הכספים (נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

לאחר ימים ארוכים של דיונים סוערים בוועדת הכספים של הכנסת, הושגה אמש (ה') הסכמה בין נציגי משרד האוצר והשלטון המקומי על נוסח הצעת חוק קרן הארנונה, המקודמת במסגרת חוק ההסדרים. עם זאת, בהיעדר רוב קואליציוני לאישור החוק בוועדה, נדחתה ההצבעה לאישורו שאמורה הייתה להתקיים.

את הצעת החוק מקדם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במסגרת חוק ההסדרים, ובמסגרתה יעבור אחוז מסוים מכספי הארנונה העסקית מהערים העשירות בישראל, בהן תל אביב, גבעתיים ורמת גן, לערים העשירות פחות, וזאת בהתאם לפרמטרים של היקפי בנייה למגורים.

הנוסח החדש אושר על חברי הוועדה לאחר שהוכנסו בו שינויים, בהם הפחתת המענק שתקבל רשות מקומית בגין כל היתר בניה שהנפיקה החל משנת 2021 מסכום של 2,000 שקל ל-1,850 שקל, ו-1,000 שקל במקום 1,500 שקל על כל היתר שהונפק בין השנים 2018-2020.

עוד הוסכם כי הנתח שייגבה מהכנסות הרשויות המקומיות מהגידול השנתי בארנונה עסקית, יופחת מ-49% (לרשויות החזקות ביותר), ל-28%, ביחס לשנת הבסיס של 2022. ברשויות מקומיות המדורגות באשכול 1 עד 5 הן במדד החברתי-כלכלי והן במדד הפריפריאליות ייגבה שיעור של 20% מהגידול בארנונה שאינה ממגורים עסקית.

כמו כן, רשות מקומית שהכנסותיה מארנונה עסקית לא גדלו בשנה הקודמת ביחס להכנסות מארנונה עסקית בשנת 2022 - לא תפריש באותה שנה כספים לקרן. מסכום ההפרשה של כל רשות מקומית יופחת סך המענקים שהרשות הייתה צריכה לקבל באותה שנה.
 
עוד נקבע כי האפשרות של הקרן לצבור עודפי כספים תוגבל, צעד שמבטל את האפשרות של מועצת הקרן להשתמש בכספים עודפים לטובת "מימון פעילויות נוספות" שלא הייתה בהירות לגביהן. במקום זאת, תישאר יתרת הכספים בקרן לצורך העברת מענקים בשנים הבאות.

מועצת הקרן תורכב מ-7 חברים, בהם בין היתר נציג משרד האוצר, נציג משרד הפנים, נציג משרד רה"מ, נציג ציבור, יו"ר הגוף המייצג את מרבית הרשויות המקומיות, ונציג הרשויות המקומיות שייבחר "בהליך שבו תינתן לכלל הרשויות המקומיות החברות בו האפשרות להצביע".

ראש מנהל משפט וכנסת במרכז השלטון המקומי, עו"ד מירה סלומון, אמרה: "ישבנו במשך תקופה ממושכת על המודל, ניסינו לטייב אותו, אנחנו מקווים לטוב, בחשש ודאגה, הגענו להסכמות".

במהלך דיון בו השתתף שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בשבוע שעבר, אמר השר כי "יש ראשי רשויות שגם אם תשים עציץ במקומם יהיו מצליחות, כיוון שיש להם מיקום אסטרטגי, השקעה במטרו, ותחבורה ציבורית באופן כללי, ויש רשויות שאין להן את נתוני הפתיחה האלה. הרשויות החזקות והעשירות שיש להם ארנונה עסקית גדולה יעבירו לרשויות החלשות יותר בפריפריה".

בתגובה הטיח בו יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין חיים ביבס, כי ילך "למלחמת עולם" נגד החוק. מלחמה זו, לעת עתה, נמנעה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:קרן הארנונהחוק ההסדרים 2023בצלאל סמוטריץ'חיים ביבסמשרד האוצרמרכז השלטון המקומימירה סלומוןועדת הכספים של הכנסת
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...