סמוטריץ': "לא מטריד אותי שקרן הארנונה לא טובה לרמת גן, תפסיקו לחשוב שכל השכל נמצא אצל האשכנזים במרכז"

דיון סוער בוועדת הכספים של הכנסת על קרן הארנונה שמקדם האוצר, לפיה חלק מהכנסות הארנונה העסקית של הערים העשירות יחולקו מחדש בין הרשויות לפי פרמטרים של בניה למגורים. יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס: רוצים ללכת למלחמה? נלך למלחמת עולם". רה"ע נתניה פיירברג: "אם יורידו לנו מהארנונה של המסחר והתעשיה המשמעות היא שנטיל על התושבים מיסי עירייה נוספים למגורים"

שיתוף הכתבה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בדיון ועדת הכספים (נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בדיון ועדת הכספים (נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

דיון סוער היום (ה') בוועדת הכספים בנושא קרן הארנונה שמבקש משרד האוצר להקים במסגרת חוק ההסדרים ואשר אמורה להעביר אחוז מסוים מכספי הארנונה העסקית מהערים העשירות בישראל, בהן תל אביב ורמת גן, לערים העשירות פחות, וזאת בהתאם לפרמטרים של היקפי בנייה למגורים.

על פי המודל שמציע האוצר, ככל שלעיר יהיו הכנסות גבוהות יותר מארנונה עסקית, הנתח שיילקח ממנה יגדל. מהערים העשירות ביותר יילקחו 49% מהגידול השנתי בארנונה העסקית ביחס לשנת הבסיס של 2022. כלומר, רק הכנסות עתידיות מארנונה עסקית ייפגעו. הכסף יעבור לקרן שתחלק אותו לרשויות המקומיות לפי מספר היתרי הבנייה למגורים שהן יאשרו, כשעל כל דירה תקבל הרשות 2,000 שקל.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר בדיון: "פתרונות כמו מחיר מטרה הם פתרונות קוסמטיים, אנחנו חייבים להשפיע על הביקוש האדיר, בטח כשיש לנו בור בהיצע של שנים אחורה. זה ייצור מוטיבציה גדולה עבור ראשי הרשויות כשהבניה למגורים תפסיק להיות הפסדית.
"הקרן יושבת בשלטון המקומי, כך שזו לא הלאמה. אי אפשר לשנות שום קריטריון בלי הסכמה של 70% מהרשויות, והקרן הזו תיתן 2000 שקלים על כל יחידת דיור מעתה ולנצח, תוספת קבועה לארנונה. אנחנו ואנשי המקצוע מאמינים שפה אחד המפתחות הכי משמעותיים להגדלת היקפי הדיור דרמטית".

סמוטריץ': "אני בעד רשויות חזקות, אבל גם אם תשים עציץ בראשן, הן יושבות בתל אביב, רמת גן ומודיעין, ויש להם עשרות שנים של השקעות בתשתיות, מטרות, רכבות קלה, והן קרובות למרכזי התעסוקה, ויש רשויות שאין להן. ירוחם, בית שאן והקריות לא נמצאות במרכז הארץ"


עוד אמר סמוטריץ': "אני בעד רשויות חזקות, אבל גם אם תשים עציץ בראשן, הן יושבות בתל אביב, רמת גן ומודיעין, ויש להם עשרות שנים של השקעות בתשתיות, מטרות, רכבות קלה, והן קרובות למרכזי התעסוקה, ויש רשויות שאין להן. ירוחם, בית שאן והקריות לא נמצאות במרכז הארץ".

"יש ראשי רשויות שגם אם תשים עציץ במקומם יהיו מצליחות, כיוון שיש להם מיקום אסטרטגי, השקעה במטרו, ותחבורה ציבורית באופן כללי, ויש רשויות שאין להן את נתוני הפתיחה האלה. הרשויות החזקות והעשירות שיש להם ארנונה עסקית גדולה יעבירו לרשויות החלשות יותר בפריפריה. המהלך הזה הוא נכון כלכלית, נכון לשוק. הרשויות יבנו יותר עם הסיוע הזה. שום שקל מהקרן הזו לא הולך לאף מטרה אחרת".

ח"כ שרן השכל, המחנה הממלכתי, התפרצה לדבריו של סמוטריץ' ואמרה "יש רשויות שלא דואגות לייצר לעצמן אפיקי הכנסה - למה לעזור להן?". סמוטריץ' השיב: "יש ראשי רשויות מצוינים בפריפריה ויש להם נתוני פתיחה אחרים. תפסיקו לחשוב שהשכל נמצא כולו אצל האשכנזים במרכז. אני אומר לחברי בקואליציה תסתכלו בעיניים של התושבים בפריפריה של מדינת ישראל. אין לי ספק שזה מתקן עיוותים אובייקטיביים של המיקום בארץ. אם יש מה לתקן בנוסחאות - נתקן. יש המון ראשי ערים שמדברים איתי ומתחננים אדוני שר האוצר תעביר את זה – אנחנו רוצים לבנות אלפי יחידות אבל אנחנו לא יכולים להכניס את התקציב השוטף שלנו לגירעון. כן זה לא טוב לרמת גן – זה  לא מטריד אותי שזה לא טוב לרמת גן. זה מהלך טוב והוא יעבור".

יו''ר מרכז השלטון המקומי ורה''ע מודיעין חיים ביבס (נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת)יו''ר מרכז השלטון המקומי ורה''ע מודיעין חיים ביבס (נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת)

 
חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין, "אני הייתי צריך לדפוק דלת דלת כדי להכניס ארנונה מעסקים לעיר. בקורונה הצלנו את המדינה כי הבינו שיש ראש ויש רגליים והגוף המחבר זה השלטון המקומי. רוצים ללכת למלחמה? נלך למלחמת עולם! אני נולדתי בפריפריה, המדינה לא העבירה שקל לזוגות הצעירים בפריפריה ואתם באים בטענות לשלטון המקומי? ב-67 רשויות נמצאים 60% מתושבי מהמדינה והם לא מקבלים שקל מהמדינה". 

השר סמוטריץ' אמר בתגובה כי, "ראשי הרשויות במרכז יפסידו ביד אחת וירוויחו את זה בדיור. אנחנו רוצים להעביר את מרכז הכובד של האוכלוסייה לפריפריה – זה המהלך של השנים הבאות. משרד האוצר מייצג את האינטרסים של אזרחי ישראל ואנחנו לא נתנצל על זה שקיבלנו כסף. אני לא נוסע הביתה עם כסף בכיס. יש רגעים שהשלטון המרכזי צריך לקחת את המושכות ולהתעלות מעל האינטרסים של השלטון המקומי. ארנונה עסקית תהיה עדיין מאוד רווחית. איתי לא עובדים תחת אש. אני מוכן להשקיע שעות, לדון ולהתווכח. לא יהיה מו"מ שבקצה שלו איום של מלחמת עולם. הרפורמה תעבור כי היא נכונה".

ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג: "השר אמר שהמדינה מממנת בתי ספר, מבני ציבור - המדינה לא נותנת מקוואות, בתי כנסת, בתי ספר, מבני ציבור, לא בונים אולמות ספורט. אלא אנחנו. אם יורידו לנו מהארנונה של המסחר והתעשיה המשמעות היא שנטיל על התושבים מיסי עירייה נוספים למגורים. מי שיראה מה קורה בנתניה יראה שזה לא אפשרי כי המיסים הם גבוהים, בעיקר שכשבמושבים בפריפריה משלמים פחות ארנונה מאשר בדירה בנתניה ליד התחנה המרכזית. אני לא תל אביב ולא רמת גן, המטרו לא מגיע אלי. יש לנו גם פריפריה חברתית, שכונות בעיר שהחתך הסוציואקונומי שלהם הוא 2-3. צריך לנתח את השונות של הרשויות השונות. אני דואגת לאזרחים שלי".
כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בצלאל סמוטריץ'מרכז השלטון המקומימרים פיירברגחיים ביבסקרן הארנונה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...