הסוף לסחבת הוצאת ההיתרים? היוזמה החדשה שתאפשר לעקוף ועדות מקומיות לא מתפקדות

על פי הצעת החוק שמקודמת בחוק ההסדרים, ימליץ "צוות מנהלים" שיורכב ממנכ"לי משרדי ממשלה לשר הפנים להכריז על רשות רישוי לא מתפקדת. הכרזה שכזו תפתח את הדרך לפנייה ישירה של מגישי ההיתר לרשות רישוי ארצית. סעיף נוסף יחייב יזמים במיזמי התחדשות לדווח לבעלי הדירות על תמורה עודפת שניתנה לאחד מהם

שיתוף הכתבה
יו"ר ועדת הפנים ח"כ יעקב אשר (שאטרסטוק) יו"ר ועדת הפנים ח"כ יעקב אשר (שאטרסטוק)

ועדת הפנים של הכנסת אישרה אתמול (ד') הצעת חוק לפיה במקרה שבו ועדה מקומית תתעכב באופן לא סביר בעבודת הרישוי – כלומר הוצאת היתרי בניה, יוכל "צוות מנהלים" המורכב מפקידי מממשלה בכירים להמליץ לשר הפנים להכריז על אותה הרשות כרשות רישוי לא מתפקדת. במקרה שכזה, יוכלו מגישי הבקשות להיתר בשטח שיפוטה של הרשות, להגיש בקשות להיתרי בנייה לרשות רישוי ארצית.

במסגרת ההצעה שאושרה אתמול ואשר שמקודמת כחלק מחוק ההסדרים שצפוי לעלות לאישור בצמוד לתקציב המדינה לשנים 23-24, נקבע כי אותו צוות מנהלים יורכב ממנכ"ל משרד האוצר, מנכ"ל משרד השיכון ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה. סעיף זה קודם כחלק מפרק כ"ב בחוק ההסדרים, העוסק בתיקוני חוקי תכנון ובנייה ומטרתו הסרת חסמים בירוקרטיים, וכולל קיצור וייעול הליכי תכנון ורישוי.

סעיף מעניין נוסף שאושר אתמול במסגרת עבודת הוועדה, קובע כי תוכניות שיוגשו לוועדות המחוזיות ולא יוכרעו בתוך 18 חודשים, יעברו אוטומטית לוועדת משנה של המועצה הארצית. עוד נקבעה הפחתה של שיעור ההסכמה של בעלי הקרקע הנדרש לצורך קידום התכנון בקרקע הפרטית.

עסקה שבוטלה או פקעה - תימחק ההערה עליה ממרשם המקרקעין 

עוד אישרה הוועדה מספר סעיפי חוק הנוגעים לתחום ההתחדשות העירונית. אחד הבולטים שבהם הוא כי מנהל הרשות להתחדשות עירונית יוסמך להכריז על שטח מסוים כעל מתחם לפינוי בינוי או לעיבוי בנייה, גם ללא הסכמת הרשות המקומית, וזאת במצבים מסוימים שבהם כבר ניתנה הסכמת הרשות המקומית בדרך אחרת - כמו למשל אם ניתנה כבר הסכמה מצד הרשות המקומית על התוכנית שהוגשה לאישור בוותמ"ל, לא יהיה צורך לקבל הסכמה גם בעת ההכרזה על התוכנית.

עו''ד איריס פרנקל כהן (ברונו שרביט, לע''מ)עו''ד איריס פרנקל כהן (ברונו שרביט, לע''מ)

מקרה נוסף למשל הוא אם התחלף ראש העירייה, גם אז לא יהיה צורך באישור נוסף. עם זאת, כשמדובר בתוכנית שעברה שינוי משמעותי מאז שניתנה ההסכמה, כן תידרש הסכמה נוספת של הרשות המקומית.

לדברי היועצת המשפטית של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, ד"ר עו"ד איריס פרנקל כהן, סעיף חשוב שאושר בפרק זה, נוגע לקביעה כי במסגרת מיזמים של תמ"א 38 , גם דייר סיעודי ברמות התלות הגבוהות יהיה זכאי לאותן הטבות להן זכאי היום קשיש בפרויקטים של פינוי בינוי , כמו למשל פטור ממס שבח במידה ורכש דירה חדשה לעצמו או יחידת דיור בבית אבות ששוויה לפחות 75% משווי הדירה החלופית.

לגבי עסקת מקרקעין שקבע הממונה על פניות הדיירים בהתחדשות עירונית כי היא בטלה או פקעה - תימחק ההערה שנרשמה לגבי העסקה ממרשם המקרקעין, זאת כדי להקל על בעלי הדירות בהליך מחיקת הערות האזהרה שנרשמו על דירותיהם, ולאפשר להם להתקשר עם יזם אחר לשם קידומה של עסקת פינוי בינוי אחרת.

יו"ר ועדת הפנים: מתכוון להעלות תיקון כולל לחוק הבנייה 

עוד נקבעה חובת גילוי ושקיפות של היזמים ומי שפועל מטעמם כלפי הדיירים במסלולים השונים של תמ"א 38 ו"חלופת שקד", בכל הנוגע לחיזוק בתים משותפים מפני רעידות אדמה. כך לדוגמה נקבע כי אותו יזם או מי מטעמו מחויב לדווח מיוזמתו לבעלי הדירות בבית המשותף על כל שינוי בתמורה, שאינו זניח, שיקבל בעל הדירה בבית המשותף בהשוואה לבעלי דירות אחרים באותו בית משותף . אם הוא הפר את הסעיפים המחייבים שקיפות, תהיה בכך עילה לחזרתו של דייר מהסכמה שנתן לעסקה, אפילו אם חתם על הסכם התקשרות מחייב.לדברי פרנקל, "מקבץ התיקונים אמור בהחלט להניע את המערכת קדימה. זה התחיל בחוק ההסדרים הקודם וזה ממשיך עם הנוכחי". 

בדיון השתתפו חברי הכנסת, נציגי הממשלה, השלטון המקומי בישראל, מרכז השלטון האזורי בישראל, התאחדות הקבלנים בוני הארץ, התאחדות האדריכלים, ארגון המהנדסים והאדריכלים, לשכת עורכי הדין ועוד שתרמו לשינויים שהוכנסו להצעת החוק. 

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר אמר כי בכוונתו גם לעלות על סדר יומה של ועדת הפנים תיקון כולל לחוק התכנון והבנייה. "יש כבר עבודה שנעשית כדי להתאים את חוק התכנון והבנייה שחוקק טלאי על טלאי, למציאות של היום. אנחנו השבחנו את החוקים שהגיעו לפה במסגרת חוק ההסדרים, אבל יש צורך לעשות ריענון מחדש של כל חוקי התכנון והבניה".

יו"ר הוועדה ח"כ אשר בירך על האישור ואמר כי "התיקונים הללו יסייעו בהסרת חסמים בירוקרטיים ויאיצו תוכניות של התחדשות עירונית ופרויקטים של בינוי במרכז ובפריפריה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הכנסתיעקב אשרועדת הפניםמרשם המקרקעין
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...