אלופת הסחבת: בגבעתיים הזמן הארוך ביותר להוצאת תמ"א 38

זה עמד על למעלה מ-6 שנים ב-2022. "אלופת" אשתקד רמת גן ירדה למקום השני עם זמן ממוצע של 5 שנים ו-3 חודשים. עוד מעלה הניתוח של אתר מדלן ומרכז הנדל"ן לקראת "פסגת ההתחדשות העירונית" כי הזמן הממוצע להנפקת היתר תמ"א 38 בישראל הגיע ב-2022 לשלוש שנים ושמונה חודשים – חודשיים יותר מב-2021. עיריית גבעתיים: "המחקר מעוות את המציאות. על 80% אחוז מהבקשות להיתרים שאושרו היזמים הגישו ערר"

שיתוף הכתבה
גבעתיים (שאטרסטוק)גבעתיים (שאטרסטוק)

תמ"א 38 אולי נמצאת לפני סיום, אך העובדה הזו לא מביאה את אגפי הרישוי של הרשויות המקומיות לפעול מהר יותר מבעבר - נהפוך הוא. על פי ניתוח שנעשה במסגרת מדד ההתחדשות העירונית, שצפוי להתפרסם מחר (ב') לרגל אירוע "פסגת ההתחדשות העירונית" של מרכז הנדל"ן ומדלן, הסחבת רק התגברה ב-2022, והזמן הממוצע להוצאת היתר מיום הגשת בקשה למיזמי תמ"א 38 שההיתר עבורם התקבל במהלכה, עלה לשלוש שנים, שמונה חודשים ו-11 יום - חודשיים ויומיים יותר מהנתון המקביל ב-2021, וכארבעה חודשים יותר מב-2020, שבמהלכה ארך התהליך "רק" שלוש שנים וארבעה חודשים.

הרשות המקומית שבה משך זמן הוצאת ההיתר היה הארוך ביותר ב-2022 היתה גבעתיים. עשרה מיזמי תמ"א 38 זכו להיתר בשנה זו בעיר, וזאת לאחר פרק זמן ממוצע של שש שנים וחודש וחצי מיום ההגשה. מדובר בהידרדרות משמעותית של העיר לעומת נתוני 2021, שבה הגיע משך הזמן הממוצע בעיר לארבע שנים וחודשיים.

שכנתה של גבעתיים, רמת גן, ממוקמת השנה במקום השני, עם משך זמן ממוצע של חמש שנים וחודשיים וחצי. מדובר בשיפור קל של חודש לעומת 2021, שבה דורגה העיר בראש טבלת הסחבת. במקום השלישי מדורגת אשדוד, שבה עמד השנה משך זמן הנפקת ההיתר על חמש שנים פחות עשרה ימים. מדובר בהידרדרות משמעותית לעומת 2021, אז הגיע משך הזמן הממוצע להנפקת היתר בעיר החוף לשלוש שנים ו-11 חודשים.

ערים בולטות נוספות שבהן משך זמן הוצאת היתרי התמ"א 38 היה ארוך מהממוצע, הן בת ים והרצליה, שבשתיהן הגיע משך זמן הוצאת ההיתר הממוצע לקצת פחות מארבע שנים וחצי; ראשון לציון - ארבע שנים ושלושה חודשים; חיפה – שלוש שנים ו-11 חודשים; וחולון – שלוש שנים ועשרה חודשים.

משכי הזמן הקצרים ביותר - בני ברק מעל כולן

בצד השני של הסקאלה, עם משכי הזמן הקצרים ביותר להוצאת היתרי תמ"א 38 , ניצבת בני ברק, ש-16 המיזמים שזכו בה להיתר ב-2022, עשו זאת בפרק זמן ממוצע של שנה ותשעה חודשים בלבד מיום הגשת הבקשה. אחריה, בפער של קרוב לשנה, נמצאת כפר סבא עם משך זמן ממוצע של שנתיים ושמונה חודשים; ופתח תקווה עם משך זמן ממוצע של שלוש שנים בדיוק.

בני ברק (By Lizzy Shaanan Pikiwiki Israel, CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=121458635)בני ברק (By Lizzy Shaanan Pikiwiki Israel, CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=121458635)


בירושלים, הבירה והעיר הגדולה במדינה, היה הנתון נמוך מהממוצע הארצי - שלוש שנים וחודשיים. עם זאת, מדובר בנתון ארוך בכארבעה חודשים וחצי לעומת 2021, שבה הגיע משך הזמן הממוצע לפחות משנתיים ועשרה חודשים. בתל אביב היה משך הזמן הממוצע להוצאת היתר קצת יותר קצר מהממוצע, והגיע לשלוש שנים וחמישה חודשים - גבוה בחודשיים לעומת 2021.

מעיריית גבעתיים נמסר בתגובה: "המחקר מעוות את המציאות בפועל. 80% אחוז מהבקשות להיתרי בנייה לתמ״א, שאושרו ע"י ועדת המשנה לתכנון ובנייה המקומית, חוזרות ע"י היזמים לועדת ערר, על מנת לנסות למקסם רווחים ולהגדיל את זכויות הבנייה. הליך הערר שאינו תלוי בעירייה, מעכב באופן משמעותי את מתן ההיתר הסופי. ועדיין. מבדיקה שלנו עולה, כי זמני מתן ההיתרים בעיריית גבעתיים אינם נופלים מרשויות שכנות אחרות".

היתרים לפינוי בינוי – חיפה האיטית, תל אביב המהירה 

בתחום הפינוי בינוי הגיע משך הזמן הממוצע להוצאת היתר בישראל כולה לשנתיים וכ-11 חודשים, בהסתמך על נתונים של 20 פרויקטים שקיבלו היתר ב-2022 מיום הגשת הבקשה. חיפה היתה האטית ביותר בפלח זה, כששני הפרויקטים שקיבלו בעיר היתרים ב-2022 שיקפו זמן הוצאת היתר ממוצע של חמש שנים ושמונה חודשים. רמת גן מדורגת במקום השני, עם זמן הוצאת היתר שארכה ארבע שנים בדיוק; ובת ים שלישית ברשימה עם שלוש שנים וארבעה חודשים.

בצד השני של הסקאלה, הפתעה: דווקא תל אביב מתבררת כרשות שהנפיקה היתרים במהירות המרבית, בזמן ממוצע של שנה וחודש מיום הגשת הבקשה. גם חדרה וקריית אונו היו מהרשויות המהירות, ובשתיהן ניתנו ההיתרים בתוך שנתיים וחודש. גם בירושלים נרשם זמן ממוצע נמוך מהממוצע הארצי, וההיתרים ניתנו בה בתוך שנתיים ושבעה חודשים.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:תל אביבתמ"א 38רמת גןגבעתייםפינוי בינוי חיפהבני ברקהיתר בנייה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...