בית המשפט אסר על מתווכים להציג הערכות שווי שמאיות וסקירות אודות מצבו התכנוני של הנכס

בעקבות תביעה של לשכת שמאי המקרקעין נגד חמישה מתווכים, התקבלה הצעת הפשרה של השופטת אפרת בוסני, וקיבלה תוקף של פסק דין. יו"ר הלשכה נחמה בוגין: "פסק הדין מהווה רעידת אדמה אמיתית מבחינת מעמד השמאי"

שיתוף הכתבה
יו"ר לשכת השמאים החדשה נחמה בוגין (דרור סיתהכל)יו"ר לשכת השמאים החדשה נחמה בוגין (דרור סיתהכל)

פסק דין שניתן בשבוע שעבר בבית משפט השלום בתל אביב, בעקבות תביעה שהגישה לשכת שמאי המקרקעין נגד חמישה מתווכים, קובע כי מתווכים לא יכולים להציג את עצמם כשמאי מקרקעין וכי נאסר עליהם לערוך חוות דעת שמאית, שומות של הכנסות ממקרקעין וסקירה של מצבו התכנוני של הנכס. עם זאת מאפשר פסק הדין למתווכים לערוך סקר של מחירי נדל"ן ולהעריך ולהציג את מחיר הנכס על יסוד סקרים ונתוני מחירים הפתוחים לציבור.

פסק הדין הוצע כפשרה על ידי השופטת אפרת בוסני, ולאחר שניתנה הסכמת הצדדים לתוכנה של ההצעה, היא קיבלה תוקף של פסק דין, ללא חיובי הוצאות משפט לאף אחד מהצדדים.

בחודש ינואר האחרון הגישה לשכת שמאי המקרקעין בישראל תביעה משפטית נגד חמישה מתווכים אשר על פי טענות התביעה פרסמו כי ביכולתם לקבוע בניגוד לחוק, הערכות שווי שוק לנכסים, ללא רישיון או הכשרה כשמאי מקרקעין. בתביעה, אשר הוגשה באמצעות עו"ד אורי קידר ועו"ד אורי כהנא ממשרד נבו קידר בלום, דרשה הלשכה מבית המשפט שיוציא צו האוסר על הנתבעים לעסוק בפעולות מקצועיות המיוחדות לשמאי מקרקעין בלבד.

בתביעה טענה לשכת שמאי מקרקעין כי הנתבעים נקטו בפעולות המהוות הסגת גבול למקצוע שמאות המקרקעין, בכך שהם הציעו שירותי הערכת שווי שוק של נכסי מקרקעין תוך כדי הטעיית הציבור כי הם מוסמכים לכך. חלקם הגדילו לעשות ואף הוציאו הערכות "שמאיות" כתובות ללקוחותיהם וזאת מבלי שיש בידיהם רישיון שמאי מקרקעין מוסמך.

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין נחמה בוגין אמרה כי "פסק הדין מהווה רעידת אדמה אמיתית מבחינת מעמד השמאי והסגת גבול המקצוע, לצד בלימת הפגיעה בציבור הרוכשים ובעלי הנכסים. הערכת שווי לנכס יכולה להתבצע אך ורק על ידי שמאי מקרקעין בעל רישיון משרד המשפטים כחוק. לצערי, התחום היה פרוץ עד היום, וגורמים שונים לקחו על עצמם סמכויות לא להם וביצעו הערכות שווי שוק בניגוד לחוק, ובניגוד להחלטת בית המשפט.

"אני מקווה וסבורה כי פסק הדין שניתן אתמול יבצע 'חינוך שוק' וידגיש את הגבול וההבדלים המהותיים בין סמכויותיו של שמאי מקרקעין מכח חוק, לבין אחרים לרבות העוסקים בתיווך".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נחמה בוגיןלשכת שמאי המקרקעיןפסק דין דלי דליהבית משפט השלום תל אביב
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...