בדרך להתייקרות נוספת: הארנונה צפויה לזנק כתוצאה מהסכם השכר שנחתם במגזר הציבורי

בעשר השנים האחרונות התייקרה הארנונה בכ-4.3 מיליארד ש"ח. מתוכם 80% בגין שיעור העלייה במדד השכר הציבורי ורק 20% בגין שיעור השינוי במדד המחירים לצרכן

שיתוף הכתבה
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר (יחצ)אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר (יחצ)

הארנונה למסחר ומגורים צפויה להתייקר, כך מתריעים באיגוד לשכות המסחר, זאת בעקבות הסכם השכר הציבורי שנחתם לאחרונה בין האוצר ובין ההסתדרות. באיגוד לשכות המסחר מתריעים כי הארנונה הינה מחולל אינפלציה וזינוק בארנונה עלול להביא לגל התייקרויות נוסף במשק. בפניה דחופה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', קורא אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר,  להוסיף לחוק ההסדרים הנדון בימים אלה סעיף המבטל את הזיקה בין עדכוני השכר במגזר הציבורי ובין מס הארנונה. 

בהתאם לנוהל הקבוע, מס הארנונה המוטל על משקי הבית ועל עסקים  מתעדכן בתחילת כל שנה. זאת על פני נוסחה המשקללת את עליית מדד המחירים לצרכן ואת השינויים בשכר במגזר הציבורי. על פי נוסחה זאת, בעשר השנים האחרונות התייקרה הארנונה בכ-4.3 מיליארד ₪. מתוכם 80% בגין שיעור העלייה במדד השכר הציבורי ורק 20% בגין שיעור השינוי במדד המחירים.  באיגוד לשכות המסחר מזכירים כי בהתאם לאותה נוסחה, הארנונה לשנת 2023 התייקרה, באופן רוחבי, ב-1.37%  שמשמעותה תוספת מס של כ-400 מיליון ש"ח על כלל הציבור ועל המגזר העסקי.

על פי הסכם השכר במגזר הציבורי שנחתם בין האוצר להסתדרות, לפני ימים אחדים, השכר במגזר הציבורי  יועלה, רוחבית, ב-11% וכל עובד במגזר הציבורי יקבל מענק חד פעמי בסך 6,000 ש"ח.  בנוסף, תינתן תוספת שכר ייחודית לתומכות החינוך ברשויות המקומיות. על פי הנתונים שפורסמו, עליית השכר הכוללת במגזר הציבורי תעמוד על למעלה מ-12 מיליארד ש"ח, בשנים הקרובות. על פי החוק הקיים,  משמעות העלאת השכר במגזר הציבורי תהיה זינוק בתשלומי מס הארנונה של המגזר העסקי והציבור הרחב.

"על פי הנוסחה הקיימת כיום, לרשויות מקומיות אין כל סיבה להתייעל"

בפניה לשר האוצר קורא אוריאל לין להפסיק את האבסורד ולפיו כל עליית שכר במגזר הציבורי גוררת עליה בתעריפי הארנונה, וקורא לנצל את  חוק ההסדרים על מנת להכניס שינוי מיידי בנושא ולהקל על יוקר המחיה: "אני מציע כי במסגרת חוק ההסדרים במשק המדינה יוכנס סעיף המנטרל כליל את הזיקה בין  העלאת השכר במגזר הציבורי להעלאת מס הארנונה. במקום זאת יקבע כי הארנונה תוצמד רק למדד יוקר המחיה".

עוד לדברי לין, לא זו בלבד שבמצב הנוכחי העיריות גובות ארנונה גבוהה יותר, הן גם לא מספקות שירותים טובים יותר בשל כך: "על פי הנוסחה הקיימת כיום, לרשויות מקומיות אין כל סיבה להתייעל. הן יכולות להוריד את  רמת השירותים אותן הן מספקות לתושבים ולעסקים הפועלים בשטחן, ועדיין ליהנות מתוספת הכנסות אוטומטית.  זהו, כמובן, מצב לא בריא שפועל לרעת משקי הבית ולרעת המגזר העסקי".

באיגוד לשכות המסחר אומרים כי ביטול ההצמדה האוטומטית דווקא תיטיב עם הרשויות המקומיות ותאלץ אותן להתייעל: "הרשויות יחפשו מקורות תקציביים אחרים, במקום העלאת הארנונה האוטומטית.  דבר שיוביל מדיניות של פיתוח עסקים בתחומי שיפוטן, שכן עיקר מס הארנונה מקורו במגזר העסקי. הרווח יהיה כולו של כלל התושבים באותה הרשות" אומרים באיגוד. 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ארנונהבצאלאל סמוטריץ'איגוד לשכות המסחראוריאל לין
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...