לא הבטיחו את כספי הרוכשים: הממונה על חוק המכר קנס חברה ב-4.8 מיליון שקל

לפי הממונה, ברכת השמש מכרה דירות וגבתה כספים רבים מעשרות רוכשים, מבלי להבטיח את כספם. הפרקליטות פועלת בהליך פלילי מקביל מול גורמים המעורבים בפרויקט, בהם בעלי החברה ובכירים לשעבר בעיריית בית שמש. עוד נקבע כי על אף טענת החברה שלא מכרה דירות, נמצא כי אכן התקיימה מכירה, בדרך של צירוף הרוכשים לעמותות

שיתוף הכתבה
הממונה על חוק המכר, עמית גריידי (רועי טפר)הממונה על חוק המכר, עמית גריידי (רועי טפר)

קנס בסך 4.8 מיליון שקל הוטל על ברכת השמש, שבבעלות לייב וולדמן ויצחק שלמה אייזנשטיין, בגין גביית כספים מעשרות רוכשים בלי להבטיח את כספם, בניגוד לחוק. מדובר בתוצאה של שיתוף פעולה בין משרד הבינוי והשיכון והפרקליטות, שהעלה חשדות כי החברה ביצעה עבירות חוק מכר בפרויקט ברחוב שפת אמת בבית שמש. 

לאחר סיום ההליך המינהלי מול החברה, קבע ממונה חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון, עמית גריידי, כי החברה מכרה דירות וגבתה כספים רבים מעשרות רוכשים מבלי להבטיח את כספם על פי חוק. הפרקליטות פועלת בהליך פלילי מקביל מול גורמים המעורבים בפרויקט, בהם בעלי החברה ובכירים לשעבר בעיריית בית שמש.

עוד נקבע כי על אף טענת החברה שלא מכרה דירות, נמצא כי אכן התקיימה מכירה בדרך של צירוף הרוכשים לעמותות. כמו כן, קבע הממונה כי החברה היא היזם האמיתי של הפרויקט, ובהתאם חל על החברה חוק המכר, הקובע את הדרכים שבהן יש לגבות את כספי רוכשי דירות. מאחר שהחברה לא עמדה בהוראות החוק ולא שכנעה כי אינה מוכרת דירות, הוטל עליה כאמור עיצום כספי בגובה של 4.8 מיליון שקל.

וולדמן ואייזנשטיין קשורים גם לפרשה שכונתה "ההולילנד של בית שמש". על פי החשד, ב-2021 הם הפכו מבנה תורני לפרויקט נדל"ן למגורים לחסידי סאטמר ללא היתר. את הקרקע הם רכשו ב-2016 מהקבלן מיכאל בן דויד והיזם מרדכי קניג. על פי כתב האישום שהגישה הפרקליטות בנובמבר 2021, בן דוד שיחד את מהנדס העיר דאז דניאל צרפתי ובכירים נוספים בעירייה, כדי לשנות את ייעוד הקרקע ממבנה תורני למבני מגורים, כך שיוכלו למכור דירות.  

במסגרת כתב ההחלטה, ציין הממונה כי "אין אפשרות לקבל כמובן מאליו את האופן שבו הגדירו הצדדים לעסקה את ההסכם ביניהם, ויש לבחון את הדברים על פי מהותם האמתית. לולא כך היה הדבר, כל הסכם הכולל כותרת שאינה 'מכר דירה', לכאורה, היה מקבל פטור אוטומטי מחוק המכר, ללא תלות במהות המשפטית של ההסכם, שנקבעת על פי ההסדרים שבו. תוצאה כזו לא ניתן לקבל".

עוד נטען בכתב ההחלטה כי "לא ניתן לקבל את טענת המוכרת כי לא נמכרו דירות אלא רק 'זכות למגורים' בלבד, שכן כלל הנסיבות מראות אחרת, לרבות אישורי החברות שלפיהם הוקנו לרוכשים זכויות בדירות מסוימות, עם מחיר סופי, שנראה כתואם את מחירי הדירות בשוק אותה העת. בנוסף, פער הכוחות הגדול בין רוכש למוכר דירה, כעולה מהמסמכים שאוזכרו לעיל, יכול להביא למצב של הסכמים שנחתמים בין צדדים ואינם משקפים את רצון הרוכש, ובמקביל – נוגדים את הוראות החוק. טענה הנוגעת לקבלת כספים בשווי מלא של מחיר דירה אך ללא העברה של הזכות בה לרוכש, ובכך פטורה המוכרת מכלל חובות ההגנה המוטלות עליה בחוק, אינה יכול להתקיים במקביל לחוקי המכר, שמטרתם להגן על רוכשי דירות. גם אם זו שיטת המוכרת, המסמכים שעליהם הרוכשים חתומים מעידים אחרת. חוק המכר הוא חוק קוגנטי, ובכך לא ניתן להתנות על זכויות הרוכשים. בהתאם לכך– החתום מטה דוחה טענת הגנה מרכזית זו של המוכרת".

לדברי מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון , יהודה מורגנשטרן: "אני מברך על שיתוף הפעולה בין משרד הבינוי והשיכון לפרקליטות במשרד המשפטים. שיתוף פעולה זה הוא מכפיל כוח משמעותי בכל הקשור להגנה יעילה ואפקטיבית על רוכשי הדירות וכספיהם. המשרד פועל בכל הכלים שלרשותו כדי למצב שוק בטוח לרוכשים. אני פונה אל הציבור, במידה שיש לכם שאלות בתהליך רכישת הדירה, פנו אל אגף ההגנה על רוכשי הדירות לסיוע".

גריידי הוסיף כי, "מוכרי דירות שפועלים בניגוד להוראות חוק המכר, מסכנים את כספי רוכשי הדירות. אנו פועלים בכל העת למגר תופעות אלה. עמידה בהוראות החוק מחזקת את הרוכשים והמוכרים כאחד. בימים אלה אנו מנהלים חקירות ובדיקות נוספות ואת תוצאותיהן נפרסם בהקדם, במטרה לשמור על ציבור רוכשי הדירות".

לא ניתן היה להשיג את תגובת החברה. מעיריית בית שמש לא נמסרה תגובה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ברכת השמשלייב וולדמןיצחק שלמה אייזנשטייןבית שמשהממונה על חוק המכרעמית גריידימשרד הבינוי והשיכוןפרקליטות המדינהיהודה מורגנשטרן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...