"יזמים שמבינים את האוכלוסייה בירושלים – מגלים פוטנציאל אינסופי"

התחדשות עירונית בירושלים כוללת עבודה ישירה מול כל גווני ומגזרי האוכלוסייה השונים, לרבות אוכלוסייה דתית/ חרדית בעלת צרכים ומגבלות ייחודיים. עופר אנגל, סמנכ"ל חברת אנגלאינווסט, מסביר כיצד ניתן להוביל פרויקטים מסוג זה ובהתאמה למגזר הקיים במתחם באופן הטוב ביותר, ומדוע הבירה היא כיום המקום הנכון ליזמים להיות בו.

שיתוף הכתבה
פרויקט פינוי בינוי בירושלים (הדמיה: פסח חברוני)פרויקט פינוי בינוי בירושלים (הדמיה: פסח חברוני)

לאחר כמה עשורים בהם התאפיין התכנון בירושלים בבנייה נקודתית וצפופה, נוצר צורך דחוף בהתחדשות עירונית ובמתן מענה להתרבות האוכלוסייה בעיר. נוצרה תפיסה חדשה לקידום פרויקטים של בנייה איכותית, בעלת תשתיות חדשות, דירות מרווחת יותר ושטחי ציבור, לפחות בשכונות ה"חדשות" שמרוחקות ממרכז העיר והעוגנים ההיסטוריים.

כיום, מגמת העירייה המקומית תחת ראש העיר לאון ובעידודו, מתכננת בשנים הקרובות בניה מסיבית בירושלים, הגדלה של כ-30 אלף יחידות דיור במסגרת פרויקטים התחדשות עירונית . אחת ההחלטות שהתקבלו במקומית אשר הצביעה על הנכונות להתקדם, הייתה זו שהתקבלה לפני כשנה – פטור יזמים מהיטלי השבחה ברוב חלקי העיר בפרויקטים של פינוי בינוי ( לרוב בכפוף למימון דמי ניהול (ועד בית) לבעלי הדירות הקיימות למשך 10 שנים מרגע האכלוס). 

עיקר העידוד מבקשת העירייה לתת למיזמי פינוי בינוי בירושלים ,מיזמים גדולים, הכוללים הקמת מאות יחידות דיור במתחמי מגורים שלמים וכן חידוש ושדרוג של המרחב הציבורי, לרבות הקמת מוסדות חינוך ותרבות ופארקים עירוניים. השכונות הירושלמיות המובילות כיום  בהתחדשות העירונית בירושלים הן: שכונות קרית היובל, קטמונים, רסקו וגילה. המגמה המוצהרת הינה להתרחב גם לשכונות רבות נוספות, כולל שכונות הטבעת הצפוניות רמות ופסגת זאב ונווה יעקב.

מרפסת סוכה בתכנון ראשוני

כבמישורים רבים נוספים, כך גם בהתחדשות עירונית – ירושלים איננה עיר רסטנדרטית בגיוון האוכלוסייה המתגוררת בה ,הצרכים הייחודיים של כל קהילה מעמידים אתגרים לא פשוטים בפני יזמים ומתכננים כאחד, ולא פעם מרתיעים גורמים שונים להימנע מלפעול בה. יזמים היודעים להתמודד עם האתגר, מדובר בזירת פעילות כמעט בלתי-נגמרת ובעלת פוטנציאל רווחי אדיר.

אנגלאינווסט הינה חברה יזמית מוכרת בבירה ומהחברות הגדולות והעוצמתיות הבולטות הפועלת  בתחום ההתחדשות העירונית. כיום החברה מקדמת בעיר במקביל, מספר רב של פרויקטים בשלבים שונים של תכנון וביצוע, בהם פרויקטים המיועדים לאוכלוסייה החרדית, שלאור מאפייניה ואורחות חייה דורשת הבנה ופתרונות מיוחדים.

"בפרויקטים של התחדשות עירונית במגזר החרדי צריך להביא בחשבון את הדרישות ההלכתיות השונות שאין בפרויקטים בעלי האוכלוסייה הכללית". עופר אנגל מסביר, סמנכ"ל בחברת אנגל אינווסט. "בניית מרפסות סוכה בבניין, מעלית שבת, שני כיורים, משאבות מים והכנה לשעוני שבת בדירות ועוד – כל אלה צרכים שיזם ללא ניסיון או הבנה לאוכלוסייה זו שמולה הוא פועל, לא יכול להוציא פרויקט מוצלח  אל הפועל. צריך להבין שמבחינת בעלי הדירות, מדובר לא רק בשדרוג של איכות החיים אלא בעניין הלכתי הכרחי – אשר בלעדיו לא יוכלו להתגורר בבניינים  אלו. היות ואוכלוסייה זו קניינית גדולה, מבחינה יזמית, משביח את ערך הנכס באופן מיידי".


 

כחברה לא חרדית שבסיסה במרכז הארץ, מה עוזר לכם להבין את הצרכים הייחודיים של הדיירים האלה?

"החברה שלנו פועלת עם פעילי שטח ורכזים חברתיים שחלקם מכירים טוב את המגזר החרדי והצרכים המתבקשים שלהם , את רבני הקהילה במתחם והם אלו שמלווים את הדיירים משלב התכנון ואיסוף החתימות – בין היתר באמצעות תסקיר חברתי מעמיק, שיתוף הדיירים ושקיפות מלאה – ועד לתקופה של האכלוס. לאורך כל הדרך אנחנו בשיתוף פעולה מלא עם בעלי הדירות, קשובים ומבינים לעומק הן את הצרכים שלהם והן את המגבלות"

מה אתה חושב על מדיניות העירייה בכל הקשור לקידום התחדשות עירונית ?

"לשמחתי, מאז כניסתו של משה לאון לתפקיד ההתחדשות העירונית בירושלים התקדמה ואישרה תכניות רבות במסגרת ההתחדשות.. בעירייה יודעים לזהות יזמים המסוגל לקדם תב"ע שתתאים לאופי וסוג האוכלוסייה בכל שכונה ותייצר פרויקט מוצלח בהתאם לנתונים. בנוסף, צעדים נוספים שפועלת העירייה, ובראשם מתן הפטור ליזמים מהיטלי השבחה בפרויקטים של פינוי-בינוי, הבהירו לכל השחקנים במגרש שבעיר ירושלים מבינים היטב את החשיבות של ההתחדשות ההעירונית בעיר והצורך הדחוף לתושביה, ומסייעת לכל יזם שיידע להתמודד עם האתגרים של עיר זאת".   

חברת אנגל אינווסט התחדשות עירונית ניצבת כבר שנים בצמרת המדד הארצי להתחדשות עירונית. בין מיזמי הפינוי-בינוי שהחברה מקדמת, אלפי יחידות דיור בירושלים בשלבי תכנון שונים, בהם פרויקט פסח חברוני 120 בשכונת קרית היובל. בנוסף לפרויקטים בבירה, כיום נמצאים בשלבי תכנון וביצוע שונים עשרות פרויקטים של החברה באזור המרכז, בין השאר בגבעתיים, רמת גן, תל אביב, רמת השרון, אשדוד, חולון, נתניה, בת ים ועוד.

לפרטים נוספים >> 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:אנגלאינווסטעופר אנגלפינוי בינוי התחדשות עירונית בירושלים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...