280 אלף יורו לדרכון: הדרך החדשה לאזרחות פורטוגלית עוברת בהשקעות נדל"ן

לאחר ביטול החוק שאפשר לצאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל לקבל אזרחות, הפך מסלול חדש לאטרקטיבי במיוחד. הכירו את ה"גולדן ויזה", המיועד למי שמבצע השקעה במדינה האיברית, שברוב המקרים מתגלגלת לנדל"ן. יזם הפועל במדינה: "לפני הבחירות היינו מקבלים פנייה אחת בחודש, וכעת עשר פניות בשבוע". עם זאת, לדברי עורכי דין העוסקים בתחום, גם אפיק זה עשוי להיחסם בקרוב

שיתוף הכתבה
צילום המחשה (depositphotos)צילום המחשה (depositphotos)

לפני כחצי שנה, ב-1 בספטמבר 2022, סגרה פורטוגל את הדלת בפני עשרות אלפי ישראלים שביקשו להנפיק אזרחות במדינה החברה באיחוד האירופי, כשביטלה את חוק האזרחות שאפשר ליהודים צאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל לקבל אזרחות פורטוגלית. ואולם כעת מתברר שיש דרך עקיפה למי שבכל זאת מעוניין לזכות באזרחות הנכספת - באמצעות רכישת נדל"ן במדינה. השיטה החדשה והצומחת לקבלת אזרחות נקראת "גולדן ויזה". היא מאפשרת למשקיעים בפורטוגל בכלל, ומשקיעי נדל"ן בפרט, לקבל ויזת משקיעים, לגור במדינה רק שבעה ימים בשנה - ולאחר חמש שנים להגיש בקשה לאזרחות.
 
השקעות במסלול גולדן ויזה הגיעו ב-2022 ל-654 מיליון יורו - זינוק של 41.9% לעומת 2021, כך לפי ארגון בקרת הגבולות הפורטוגלי. לשם השוואה, כשהוצגה הגולדן ויזה לראשונה ב-2012, אושרו רק שתי ויזות באותה שנה במסלול זה. ב-2022 כבר אושרו 1,281.
 
על פי דו"ח ההגנה הפנימי של פורטוגל, ב-2021 הישראלים היו הקבוצה האתנית הגדולה ביותר שקיבלה אזרחות בפורטוגל, עם 20,252 אישורים - כמעט פי שניים מהברזילאים, שניצבו אז במקום השני עם 11,109 אישורים. כעת, עם ביטול החוק, הישראלים מחפשים דרכים חדשות לרילוקיישן לפורטוגל.

איתי מור, יזם ומלווה משקיעים: "האפשרויות האטרקטיביות יותר כיום הן השקעה בנדל"ן - רכישת נכס פיזי למגורים. מחוץ לאזורי הביקוש, בבנייה בצפיפות נמוכה, מחירו של נכס כזה ינוע בין 280 אלף ל-400 אלף יורו. אפשרות נוספת היא להיכנס עם קבוצת משקיעים למיזם מלונאי באזורי הביקוש. שם ממוצע ההשקעות עומד על כחצי מיליון יורו"


 לדברי איתי מור, יזם ומלווה עסקות נדל"ן בפורטוגל, "מי שכבר הגיש את הבקשה לפני ביטול החוק ממשיך להתקבל במסגרת המסלול ה"ישן", ובמקביל רבים ממשיכים להתעניין ברילוקיישן לפורטוגל במסלולים אחרים".
 
מה התנאים לקבלת הוויזה?
"ויזת ההשקעות מתחילה בהשקעה של 280 אלף יורו, והממוצע הוא 350 אלף יורו. לפני הבחירות היינו מקבלים פנייה בחודש, וכעת יש עשר פניות בשבוע בנושא ויזת זהב. בשנה שעברה השתנו התנאים של הויזה. עד לפני שנה הייתה נפוצה השקעה בקרנות נדל"ן - אבל העלו את השקעת המינימום.
 

איתי מור (אלונה אביסדריס)איתי מור (אלונה אביסדריס)

"האפשרויות האטרקטיביות יותר כיום הן השקעה בנדל"ן - רכישת נכס פיזי למגורים. מחוץ לאזורי הביקוש, בבנייה בצפיפות נמוכה, מחירו של נכס כזה ינוע בין 280 אלף ל-400 אלף יורו. אפשרות אחרת היא להיכנס עם קבוצת משקיעים במלונאות ותיירות באזורי הביקוש.. שם זה מתחיל ב- 350 אלף יורו, וממוצע ההשקעות בפועל עומד על כחצי מיליון יורו".
 
הפורטוגלים עלולים להתחרט גם על הגולדן ויזה
 
לפי עו"ד יונתן ידיד, בעלי דוד-ידיד עורכי דין ונוטריון (בבעלות משותפת עם אדם ידיד),העוסק בהליך קבלת אזרחות פורטוגלית, "בעקבות המצב הביטחוני, עליות המחירים והממשלה החדשה, רבים מחפשים רילוקיישן באמצעות נדל"ן לאחר ביטול חוק האזרחות".
 
עו"ד דוד שבח, ממשרד דוד-ידיד, סבור שכדאי למהר לפני שהפורטוגלים יתחרטו גם לגבי הגולדן ויזה: "ראש הממשלה הפורטוגלי אמר שהליך הגולדן ויזה כבר 'עשה את שלו', וגם הפורטוגלים מתלוננים על מחירי הנדל"ן. כך שמי שעוד רוצה, שיעשה ויזה בזמן. אחת הבעיות במסלול הזה מבחינת הפורטוגלים, היא שהוויזה ניתנת למי שנמצא רק שבעה ימים בשנה במדינה, והפורטוגלים חוששים מדירות רפאים".

עו"ד דוד שבח, ממשרד דוד-ידיד, סבור שכדאי למהר לפני שהפורטוגלים יתחרטו גם לגבי ה"גולדן ויזה": "ראש הממשלה אמר לאחרונה שהליך הגולדן ויזה כבר 'עשה את שלו', וגם הפורטוגלים מתלוננים על מחירי הנדל"ן. אחת הבעיות במסלול הזה מבחינת הפורטוגלים, היא שהוויזה ניתנת למי שנמצא רק שבעה ימים בשנה במדינה, והפורטוגלים חוששים מדירות רפאים".


 בנוסף, מזהיר שבח שמאחר שכעת כרוכה האזרחות הפורטוגלית בכסף גדול, עלה גם מספר הגורמים הלא מקצועיים שמעורבים בתחום. "מה שקורה בגולדן ויזה זה העברות של מיליונים, ומי שצריך לטפל בהן הם רק עורכי דין ורואי חשבון".
 
ויזה לנוודים דיגיטליים ולבעלי הכנסה פסיבית 

מלבד נדל"ן, מור מספר על דרכים נוספות שבהן אנשים מנסים להשיג אזרחות פורטוגלית: "ניתן לקבל ויזה לנוודים דיגיטליים שמכניסים בסביבות 2,750 דולר בחודש, או ויזה לבעלי הכנסה פסיבית שמראים שהם יכולים לכלכל את עצמם. פורטוגל גם נחשבת אחד מיעדי הפרישה האטרקטיביים בעולם, וניתן לעבור לגור בה אם מקבלים קצבה של 8,000 שקל בחודש. כאמור, נכנסה גם ויזת משקיעים, שבה ניתן להשקיע סכומים גבוהים בנדל"ן בלי לגור הרבה במדינה, לקבל ויזה ולאחר חמש שנים להגיש בקשה לאזרחות. בעבר הזכאות לאזרחות היתה נחלת הכלל, וכעת היא נהפכה למנת חלקם של אנשים עם כסף".
 
זה משהו שייחודי לפורטוגל?
"פורטוגל היא המדינה היחידה באירופה שבה אפשר להפוך ויזת משקיעים לדרכון לאחר חמש שנים, בסכום הפקדה גדול בבנק, עם מעמד תושב שנמצא רק שבעה ימים בשנה. מדינות אחרות שמציעות מסלולים דומים דורשות מגורים של 90 יום לפחות".
 
שבח מוסיף כי "מסלול דומה קיים גם ביוון, בהשקעה של 250 אלף יורו, אבל פורטוגל ייחודיות כי היא יעד אטרקטיבי יותר, וכי כבר יש כ-150 אלף ישראלים שגרים במדינה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משקיע נדל"ןפורטוגלאיתי מוריונתן ידידדוד שבחנדל"ן להשקעההשקעות בחו"ל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...