המדינה "שוקלת בחיוב" להוריד את אחוז ההסכמה בהתחדשות עירונית

מהלך דרמטי: המדינה בוחנת להוריד אחוז הסכמת הדיירים בפרויקטי פינוי-בינוי או תמ"א 38/2 הריסה ובנייה מחדש מ-80% כיום ל-66% - כדי להתמודד עם דיירים סחטנים

שיתוף הכתבה
ארז קמיניץארז קמיניץ

כפי שנאמר בפודקאסט "מגדל בבל" של מרכז הנדל"ן עם המשנה ליועמ"ש ארז קמיניץ  לפני כחודשיים וגם בפודקאסט עם סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית עינת גנון בחודש שעבר, המדינה "שוקלת בחיוב" מהלך דרמטי בתחום ההתחדשות העירונית בישראל שישפיע משמעותית על היזמים, הדיירים, ועל היצע הדירות שיוצא לשוק.

מדובר על הורדת שיעור ההסכמה של הדיירים לפרויקטי התחדשות עירונית בבניין שלהם במסלול פינוי-בינוי או בתמ"א 38/2 הריסה ובנייה מחדש – מ-80% כיום ל-66%. המהלך בא כדי להתמודד עם דיירים סחטנים שמעכבים קידום פרויקטים למרות שרוב הדיירים בבניין שלהם כן רוצה התחדשות עירונית

במשרד המשפטים אישרו את הפרטים ומסרו כי מדובר במהלך הממשיך את החקיקה הקודמת שאושרה לפני מספר חודשים של "דייר הסרבן", וכי הוא מתגבש במסגרת בחינה של המדינה לשחרור חסמים של התחדשות עירונית הקשורים גם לדיירים, וגם לגורמים אחרים כמו רשויות מקומיות או חסמי בירוקרטיה.

נציין, כי בפרויקטי תמ"א 38 /1 – חיזוק ועיבוי, הרוב הנדרש להסכמה של הדיירים הוא 66% בעוד שבתמ"א 38/2 ובפינוי-בינוי השיעור גבוה יותר. שיעור זה גרם לפרויקטים רבים להתעכב שנים ארוכות ואף להתבטל בסופו של דבר בגלל סחטנות של חלק מהדיירים מול היזמים שרוצים לקדם את הפרויקטים. המהלך שנבחן כעת אמור לתת מענה אפשרי לנושא. 

מצד שני, הורדת שיעור ההסכמה עלול לתת כוח רב מדי ליזמים או למדינה על חשבון הקניין הפרטי והזכות של הדיירים לעשות בדירה שלהם כרצונם. ישנם מקרים רבים שבהם הדיירים מתנגדים בצדק מצידם להתחדשות עירונית בבניין שלהם – ואם דעתם לא תילקח בחשבון זו עלולה להיות עילה לריבוי תביעות נגד המדינה ופתח לצרות. 

ממשרד המשטפים נמסר בתגובה: "במסגרת עבודה ממשלתית מאומצת של משרדי המשפטים והאוצר, יחד עם מינהל התכנון והרשות להתחדשות עירונית, נבחנים בימים אלה חסמים בתחום של התחדשות עירונית , וזאת על מנת להציג לממשלה הבאה הצעה כוללת לקידום משמעותי בנושא. בחינה זו נעשית במסגרת שימוע ציבורי רחב של גורמים שונים שעוסקים בהתחדשות עירונית, על מנת להבין את צרכי השוק. בין היתר, נבחנת במשרד המשפטים שאלת הרוב הדרוש לביצוע פרויקטים. במסגרת זו, נשקלת בחיוב הצעה להוריד את הרוב לשני שלישים בקירוב, וזאת על מנת להתמודד עם תופעת דיירים המסרבים לפרויקט מטעמים שאינם סבירים".

חיים אביטן, יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, הוסיף: "אנו פועלים כל העת להסרת חסמים ולשינויי חקיקה בתחום ההתחדשות העירונית יחד עם משרד המשפטים, ובטוחים כי התהליכים יהיו מהירים יותר הן עבור הדיירים והן עבור היזמים בזכות כך".

בשיחה אחד על אחד שקיימנו במרכז הנדל"ן עם קמיניץ בחודש דצמבר האחרון, הוא התייחסות לאפשרות להוריד את שיעור ההסכמה ואמר כי "המהלך בהחלט יכול להיות - אם מדובר על אותם דיירים סחטנים ולא אוכלוסיות חלשות שצריך להגן עליהן כמו קשישים, בהחלט יש מקום לשקול הפחתה של אחוזי ההסכמה". 

יחד עם זאת קמיניץ ביקש להזכיר כי "מול כל התועלות של התחדשות עירונית , יש גם זכות קניין. זכות הקניין של הפרט שצריך לשמור עליה. זכות הקניין של הפרט היא זכות וטו - אם אדם לא רוצה לצאת מביתו כי הוא איש זקן ורוצה לסיים את חייו ברגיעה ובנוח בסביבת המגורים שלו, אז אי אפשר לבטל את זכותו במחי יד ולומר אדוני יתכבד ויצא. צריך לדעת שאנחנו עושים איזון נכון בין זכות הקניין הפרטי ובין התועלות הגדולות מאוד והרבות מאוד שיש להתחדשות עירונית". לפודקאסט - לחצו כאן

גורם בכיר במשרד המשפטים אמר היום למרכז הנדל"ן כי "אנחנו מקבלים תשדורות מהיזמים בשטח כי דיירים סחטנים מעכבים לא מעט פרויקטים של התחדשות עירונית , ולכן אנו שוקלים בחיוב את ההורדה של אחוזי ההסכמה. יחד עם זאת, ברור לנו כי תהיה דרישה לרוב מוחלט בקרב הדיירים, כדי לשמור על זכות הקניין ובזאת לא נתפשר. בכל מקרה, ההחלטה תידחה לשר הבא ולממשלה הבאה, כך שעוד חזון למועד. בינתיים אנו מקיימים דיונים רבים עם כל משרדי הממשלה הרלוונטיים, כדי למצוא את האיזון הנכון ולוודא שהשר הבא יוכל לקבל החלטה מושכלת".

בשיחה אחד על אחד עם עינת גנון, היא אמרה למרכז הנדל"ן כי היא דווקא לא חושבת ששיעור הסכמה של 80% הוא חסם משמעותי להתחדשות עירונית: "אני לא רואה הרבה יזמים שיכנסו לפרויקט אם יש בו הסכמה של 60%-70%, גם אם זה יהיה מספיק (חוקית). זו לא הדרמה והחסם בהתחדשות עירונית, כך שאם נוריד את הרף יהיה לנו מאות פרויקטים בביצוע. לא מפה תצא הישועה, ועדיף להשקיע בכלים רכים יותר בפן החברתי". לפודקאסט - לחצו כאן

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתארז קמיניץ
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...