עינת גנון: "כשמשבר הדיור יגמר, תקציבי הממשלה יגיעו אלינו"

גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית בפודקאסט "מגדל בבל": "לא צריך לראות את היזמים כעושקי המדינה"

שיתוף הכתבה
עינת גנוןעינת גנון

 

ממשלת ישראל אוהבת לנופף בהתחדשות עירונית כפתרון הנכון ביותר לשוק הדיור בישראל – תכנונית, כלכלית, חברתית ועוד. רק שבפועל, את עיקר המשאבים והתקציבים המדינה מזרימה לשכונות חדשות, ובהתחדשות העירונית היא סומכת בעיקר על כוחות השוק. בפודקסאט "מגדל בבל" התייחסה עינת גנון, סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, לסדרי העדיפויות הממשלתיים ולמספרים המעודדים של ההתחדשות העירונית.

"כרגע המדינה שמה את הכסף במקומות אחרים, כי אם יש משבר דיור צריך קודם כל לפתור אותו. הליכים של התחדשות עירונית יותר מורכבים ולוקחים יותר זמן. כשמשבר הדיור יגמר, הכף תטה יותר להתחדשות העירונית, גם בתקציבים. אני מאמינה שנצליח לשכנע את הממשלה להעמיס את מירב המשקל על התחדשות עירונית". גנון גם הציגה בראיון תמונת מצב מעודדת: "התחדשות עירונית כבר תופסת נתח של 14% ממכירת הדירות. כרגע, על הנייר, יש לנו בתכנון 126,000 דירות, של תוכניות שכבר נקלטו בוועדות השונות".

 

במשרד המשפטים בוחנים את הורדת רף ההסכמה של הדיירים בבניינים הישנים, שעומדת היום על כ-80% בפרויקטים העומדים להריסה. גנון לא חושבת שמדובר בחסם משמעותי: "אני לא רואה הרבה יזמים שיכנסו לפרויקט אם יש בו הסכמה של 60%, גם אם זה יהיה מספיק (חוקית). זו לא הדרמה והחסם בהתחדשות עירונית, כך שאם נוריד את הרף ל-70% יהיה לנו מאות פרויקטים בביצוע. לא מפה תצא הישועה, ועדיף להשקיע בכלים רכים יותר בפן החברתי".

ואולי היזמים חמדנים מדי בנוגע לזכויות הבנייה ולשיעור הרווחיות? "לא פעם קבלנים באים לחזק יסודות ומגלים רק חול, ושורת הבצ"מ – בלתי צפוי מראש – קופצת מ-5% ל-10% או 15%. אנחנו כבר יודעים שאין בהתחדשות עירונית רווח שמאפשר ליזם לצאת לפנסיה ולהפסיק לעבוד. לא צריך לראות את היזמים כעושקי המדינה".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את אפליקציית מרכז הנדל"ן

אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משבר הדיורהתחדשות עירוניתמשרד המשפטיםעינת גנוןשוק הדיורמגדל בבל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...