לשכת שמאי המקרקעין תובעת חמישה אנשים שהתחזו לשמאים

הלשכה דורשת להטיל עליהם קנס כולל של 10,000 שקל, ובמקביל הגישה בקשה לצו מניעה המורה להם להימנע ממתן הערכות שווי וחוות דעת ועוד פעולות המיוחדות לשמאי מקרקעין על פי החוק

שיתוף הכתבה
יו"ר לשכת שמאי מקרקעין, חיים מסילתי (דנה קופל)יו"ר לשכת שמאי מקרקעין, חיים מסילתי (דנה קופל)

לשכת שמאי המקרקעין הגישה אתמול (ד') לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה משפטית נגד חמישה מתווכים ושמאים - "מסיגי גבול המקצוע", כהגדרתם. לפי כתב התביעה, החמישה עסקו במתן הערכות וחוות דעת על שווי של מקרקעין, ללא רישיון כנדרש בחוק וללא כל הכשרה או הסמכה.

במסגרת התביעה, ביקשה הלשכה שבית המשפט ייתן סעד הצהרתי וצו מניעה קבוע המורה לנתבעים להימנע מלעסוק בפעולות המיוחדות לשמאי מקרקעין על פי חוק (כגון הערכות שווי מקרקעין), ולהטיל עליהם עיצום כספי בסך 10,000 שקל. במקביל, הוגשה גם בקשה למתן צו מניעה זמני המורה לנתבעים להימנע מעיסוק בפעולות אלה עד לסיום ההליך.

לדברי הלשכה, "שמאות מקרקעין היא תחום מורכב, המצריך בקיאות והכשרה מתאימה בתחומים תכנוניים, משפטיים ואדריכליים, ולכן חוק שמאי מקרקעין מתיר את העיסוק בהערכת שווי של מקרקעין רק לשמאים מוסמכים עם רישיון מתאים, ושמחזיקים בתואר אקדמי מוכר, השלמת התמחות ומעבר בהצלחה של בחינות הסמכה. עוד קובע החוק כי אדם שלא עמד בתנאי הסף ושאינו מחזיק ברישיון של שמאי מקרקעין, לא רשאי לעסוק בשומת מקרקעין בשכר, ולא רשאי להציג את עצמו ככזה המורשה לעסוק בפעילות זו. על פי סעיף 13 לחוק, התחזות לשמאי מקרקעין היא גם עבירה שבצדה סנקציה פלילית". עם זאת, כך נטען בכתב התביעה, רבים העוסקים בתחום הנדל"ן מעניקים לציבור הערכות שווי ללא רישיון ובניגוד לחוק. 

התביעה הוגשה באמצעות עורכי הדין אורי כהנא, אורי קידר ועופר שכטר משרד עורכי הדין נבו-קידר-בלום. היא כללה חקירה מעמיקה שביצע משרד חקירות פרטי. במסגרת החקירה נאספו ראיות, הוקלטו שיחות ואף נאספו מסמכים הנחזים לשומות מקרקעין שהוכנו על ידי הנתבעים. 

בין הנתבעים, ניתן למצוא מתווכים, סוכני נדל"ן ואף שמאי רכוש אלמנטריים שאין להם רישיון לעסוק בהערכות שווי מקרקעין. בין הערכות השווי שהם נתנו – הערכת שוויו של בית פרטי בהרצליה לצורך מכירתו, שמאות להיטלי השבחה בפרויקטים של מגורים, ומכירות אחרות של דירות ובתים. 

לדברי יו"ר לשכת שמאי מקרקעין בישראל , חיים מסילתי, "מעבר לעבירה על החוק בישראל, המתחזים לשמאי מקרקעין פוגעים פגיעה אנושה בציבור הכללי, פעמים רבות הפגיעה היא באוכלוסייה מוחלשת, באנשים פרטים שמוטעים בזדון בכך שהם נעזרים בהערכות השווי הפיקטיביות שהם מקבלים מהמתחזים ומכלכלים את צעדיהם באופן שגוי בעת שהם עושים את עסקת חייהם. הם מסתמכים על מסמכים והערכות שנראות יפה, אך למעשה מבוססות על כלום ושום דבר, ללא הכשרה מתאימה וללא רישיון כחוק. אנו לא מחפשים פיצוי כספי, אלא קוראים לבית המשפט לעצור לאלתר את התופעה הפסולה".
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:לשכת שמאי המקרקעיןחיים מסילתישמאי מקרקעיןשמאות מקרקעין
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...