במגמת שיפור: 25 הרוגים בתאונות בנייה ב-2022 לעומת 32 ב-2021

המגמה החיובית בולטת במיוחד על רקע הגידול בהיקפי הבניה. הסיבות המרכזיות לתאונות הקטלניות הן נפילה מגובה ומכה מעצם נע. ב"קו לעובד" טוענים: רשם הקבלנים אינו פועל נגד חברות בעלות ריבוי מקרי הבטיחות

שיתוף הכתבה
בטיחות בעבודה (depostphotos)בטיחות בעבודה (depostphotos)

מינהל הבטיחות בזרוע העבודה שתחת משרד הכלכלה, פרסם בשבוע שעבר דו"ח בנושא בטיחות בעבודה, שממנו עולה כי ב-2022 נהרגו 23 פועלים בתאונות עבודה בענף הבנייה, המהווים 46% מכלל ההרוגים בתאונות עבודה בכלל ענפי התעשייה, שמספרם הוא 50. מדובר בנתון נמוך משמעותית מ-32 פועלים שאיבדו את חייהם בתאונות בנייה הן ב-2021 והן ב-2020.

מדובר בהחלט במגמה חיובית, בייחוד אם מביאים בחשבון את העובדה שהיקפי הבנייה ב-2022 היו הגבוהים אי פעם - 75 אלף התחלות בנייה בשנה. עם זאת, הנתונים לא כוללים את הרוגי תאונות העבודה בשטחי יהודה ושומרון, שם נהרגו בשנה שעברה ארבעה פועלים נוספים, מהם שניים בתאונת קריסת הפיגומים הקשה שארעה בפסגת זאב לפני כחודש. לכן עומד מספר ההרוגים בתאונות בנייה ב-2022 על 25, לכל הפחות. 

אתר הבנייה שבו התרחשה התאונה בגבעת זאב (דוברות משטרת ישראל)אתר הבנייה שבו התרחשה התאונה בגבעת זאב (דוברות משטרת ישראל)


עוד עולה מהדו"ח כי נפילה מגובה היא עדיין הסיבה המרכזית לתאונות הקטלניות - 20 פועלים נהרגו מסיבה זאת בשנה שחלפה. חלקה מתוך כלל תאונות העבודה הקטלניות בישראל הוא 41%. כמו כן, 52% מכלל תאונות העבודה הקטלניות בענף הבנייה התרחשו כתוצאה מנפילה מגובה. הגורם השני בתדירותו לתאונות העבודה הקטלניות הוא מכה מעצם נע, כתוצאה מנפילתו מגובה או מפגיעתו במישור.

לפי מחברי הדו"ח, ב-2022 נרשמה עלייה של 4% בביקורי הפיקוח בענף הבנייה.  בוצעו 11,870 ביקורי פיקוח על ידי 60 מפקחי בטיחות, לעומת 11,446 ביקורים כאלה ב-2021.

יחידת חקירות חדשה תוקם

לפי נתוני עמותת קו לעובד, עמותה ללא כוונת רווח שמטרתה להגן על זכויות העובדים, המוציאה דו"ח בטיחות שנתי משלה, שיאניות צווי הבטיחות ב-2022 הן חברת דוד כהן משבט, עם 11 צווי בטיחות; וא.ח. חאלד לבנייה, עם עשרה צווים כאלה שנרשמו לחובתן. לטענת קו לעובד, על אף ריבוי הצווים, שתי החברות ממשיכות לפעול, ורישיונן לא נשלל על ידי רשם הקבלנים, נכון למועד פרסום זה.

הדו"ח שפורסם השנה מעדכן על חידוש: הקמת יחידת חקירות חדשה של פיקוח על הבנייה. כיום פועלים מפקחי מנהל הבטיחות בכירים במחוזות בכפיפות לראש תחום חקירות במטה מינהל הבטיחות, וזאת בנוסף לחוקרי מינהל הבטיחות שכלולים ביחידת פל"ס בלהב 433. ב-2023 תוקם יחידת חקירות חדשה, שתאויש על ידי חוקרים במשרה מלאה, וזאת בניגוד למצב היום של חוקרים שמחלקים את זמנם בין פיקוח לחקירות.
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בטיחות באתרי בנייהבטיחות בעבודהקו לעובדאסון באתר בנייהמינהל הבטיחות בזרוע העבודה של משרד הכלכלה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...