לאומי: מחירי הדירות באזורי הביקוש יעלו; ירידה בחיפה ובדרום

סקירת לאומי: מחירי הנדל"ן בשוק הישראלי מתייצבים, הביקוש בחיפה ובאזור הדרום נמוך מההיצע, ונראה כי בתוך כשנתיים גמר הבנייה יגיע לכ-50 אלף דירות בשנה

שיתוף הכתבה
(קרדיט Depositphotos)(קרדיט Depositphotos)

מחירי הנדל"ן בשוק הישראלי מתייצבים, הביקוש בחיפה ובאזור הדרום נמוך מההיצע, ונראה כי בתוך כשנתיים גמר הבנייה יגיע לקצב של כ-50 אלף דירות בשנה. זהו, בגדול, סיכום מסקנותיהם העיקריות של כלכלנים בכירים בבנק לאומי, ראש אגף הכלכלה בבנק, ד"ר גיל בפמן, ואנליסט האגף, אלון קרייז, בנוגע לשוק המקומי.

השניים פרסמו באחרונה סקירה שערכו על ענף הנדל"ן למגורים, ובהסתמך עליה קבעו כי לא צפויה תנודה משמעותית במחירי הנדל"ן בעתיד הקרוב. לדבריהם, באזורי הביקוש תיתכן עלייה מסוימת במחירים, ובאזור חיפה והדרום צפויות ירידות מחירים.

קביעתם של השניים באשר למחירי הדירות מתבססת, בין היתר, על היחס שבין ההיצע לביקוש באזורים השונים. סקירתם מגלה כי בירושלים ובתל אביב ההיצע אינו עונה על רמת הביקוש, ולכן המחירים שם עשויים לעלות – אם כי בהסתכלות על אזור המרכז כולו נראה כי ישנו איזון, עם נטייה ללחצי ביקוש (כלומר לביקוש גבוה מההיצע). בצפון ישנו איזון בין ההיצע לביקוש, ואילו בחיפה ובדרום – כל אזור בפני עצמו – ישנו היצע גבוה מהביקוש, ולכן המחירים בשני אזורים אלו עשויים לרדת. רמז עדכני לכך הגיע ממש לאחרונה, בדמות כישלון מכרזי 'מחיר למשתכן' בבאר שבע, שכוללים 2,100 יחידות דיור ולא זכו אף לא להצעה אחת מצד קבלנים (לכתבה המלאה – לחצו כאן).

כלכלני בנק לאומי מזכירים את תוכנית מחיר למשתכן בסקירתם, תוך ניתוח אופי הביקושים והעסקאות בענף. לדבריהם, השוק נחלק לשניים – בכל הנוגע למחיר למשתכן, ישנה צמיחה מהירה וגידול במספר התחלות הבנייה והעסקאות; בשוק החופשי לעומת זאת נרשמת הצטמצמות בהיקף המכירות וירידה בהתחלות הבנייה. 

שני הכלכלנים ממשיכים להרחיב על המגמה הצפויה בשנים הקרובות בשוק הנדל"ן: "בשנה האחרונה נעצרה העלייה המתמשכת במחירי הדירות במשק", כך כתבו בסקירתם, וציינו את ירידת מדד מחירי הדירות הכללי של הלמ"ס, בשיעור של 2.3%. "עם זאת, הירידה במדד זה חלה בעיקר ברבעון האחרון של 2017 וברבעון הראשון של 2018, בעוד שבשמונת החודשים אפריל-נובמבר 2018 נותר המדד ללא שינוי משמעותי. על רקע זה ניתן לומר כי המחירים נמצאים בתהליך התייצבות, ללא מגמת עלייה או ירידה מובהקת".

הסקירה מציינת גם כי בשוק הדירות החדשות הפרטי היקף הדירות הלא מכורות נמצא בירידה לאחרונה, וזאת דווקא למרות הירידה הכללית בקצב המכירות שמאפיינת את הענף כולו. עוד מצוין שם כי גם בשוק הדירות מיד שנייה הצטמצם ההיצע, וזאת משתי סיבות: "ראשית, ברגע שמשפרי דיור מצמצמים פעילות בשוק גם היצע הדירות שהם מוכרים מצטמצם. שנית, משקיעי הנדל"ן הקטינו במהלך 2018 את היקף מכירת הדירות על ידם, ותרמו בכך לירידת ההיצע הזמין למכירה של דירות יד-שנייה".

באחד מפרקי הסקירה מצוין כי כמות הדירות שהוקמה בשנים האחרונות הייתה גדולה יחסית. לעניין זה מצטרפת קביעה מעניינת אחרת של צמד כלכלני בנק לאומי, והיא נוגעת לקצב גמר הבנייה בעתיד הקרוב, "שצפוי להסתכם בשנה-שנתיים הקרובות בהיקף דומה לרף המינימלי הדרוש למילוי צורכי הדיור השוטפים של המשק (50 אלף דירות בשנה),או מעט מעבר לו". 

בהתאם לכך מוסיפים הכלכלנים ואומרים לסיכום כי "במבט קדימה, מגמה של יציבות מחירים (או לכל היותר ירידה מתונה בהם) עשויה להימשך בתקופה הקרובה. לצד זאת, מגמת מחירי הדירות בטווח הבינוני תהיה תלויה גם באופי מדיניות הדיור שתאמץ הממשלה, כמו גם בסביבה המאקרו-כלכלית".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחיר למשתכןדירות חדשותגיל בפמןאלון קרייז
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...