8,000 דירות חדשות "בלבד": תוכנית סירקין בפ"ת הופקדה בותמ"ל

עקב התנגדויות רבות וטענות לכשל תחבורתי עצום, כמות יחידות הדיור ברובע החדש שייבנה במקום מחנה צה"ל שיפונה צנחה מ-18 אלף, ל-12 אלף, ועד לכמות הנוכחית

שיתוף הכתבה
הדמיית תוכנית סירקין בפ"ת הדמיית תוכנית סירקין בפ"ת

לאחר התנגדויות רבות ויותר מעשור במסדרונות מוסדות התכנון, הותמ"ל הפקידה את התוכנית להקמת רובע מגורים חדש במקום מחנה סירקין בפתח תקווה, שיכלול עירוב שימושים של מגורים, מסחר, תעסוקה, ושטחי ציבור. ההתנגדויות דיברו על יותר מדי בנייה בלי תשתיות תחבורה מספיקות ולכן כמות יחידות הדיור שייבנו ברובע צנחה מ-18 אלף במקור, ל-12 אלף בתחילת קידום התוכנית ב-2015, ל-8,000 באישור התוכנית אתמול. 

התוכנית כוללת רובע מגורים חדש בשטח של 2,500 דונם ובו 8,000 יחידות דיור במגוון סוגי בינוי ובגבהים שונים הנעים בין 3-25 קומות. מתוך כלל יחידות הדיור, 2,200 יוקצו עבור דירות קטנות ו-600 יחידות יוקצו עבור דיור מיוחד. בנוסף התוכנית כוללת 300,000 מ"ר שטחי מסחר ותעסוקה אשר פרוסים לאורך חזיתות מסחריות וכן בשני אזורי תעסוקה בצפון ובדרום התוכנית.

רובע המגורים ממוקם בחלקה המזרחי של פתח תקווה, בסמיכות לשכונת עמישב בשטח המשמש היום את מחנה צה"ל "סירקין" ואשר עתיד להתפנות כחלק ממהלך כולל של ירידת מחנות צה"ל ממרכז הארץ לנגב. 

אתגר תחבורתי עצום

כאמור, נושא התחבורה היה במרכז המחלוקות בין המתנגדים לתוכנית ובין תומכיה. מתחם סירקין בפתח תקווה סמוך ליישובים גבעת שמואל, קריית אונו, ראש העין ואלעד, שבכולם צפויים להיבנות בשנים הקרובות עשרות אלפי דירות חדשות בתוכניות שכבר אושרו ולאכלס עשרות ומאות אלפי תושבים חדשים – שכולם מתנקזים לאותם שניים שלושה כבישים שצפויים להיסתם מעומס. 

כך, החשש של מטה המאבק נגד התוכנית הוא מסתימת צירי התנועה המרכזיים כביש 5, כביש מכבית 471 וכביש 483. כבישים אלה גם היום סתומים כמעט לחלוטין בשעות השיא בבוקר ואחרי הצהריים, ובשאר השעות הם "רק" עמוסים. לפי התוכניות של משרד התחבורה, באזור אמורים להיבנות תחנות רכבת ישראל, רכבת קלה, ואף מטרו. אבל במטה המאבק מביעים ספק בכך ומציינים כי התוכניות האלה לא מצוינות בתב"ע של התוכנית ובכלל אין ודאות כי הן יתקיימו.

מנגד, מינהל התכנון ורשות מקרקעי ישראל טוענים כי הם לקחו את נושא התחבורה בחשבון וערכו לשם כך "בדיקה תחבורתית מקיפה אשר בחנה את כלל הפיתוח הצפוי במרחב עד שנת 2040 והמענים התחבורתיים הדרושים הנגזרים מכך. לאחר מהלך מקיף למיפוי הצרכים התחבורתיים, פורטו הפרויקטים התחבורתיים הדרושים במרחב, תוך תיאומם מול הגורמים האמונים לקידומם והבטחת מענה תקציבי ליישומם", נכתב בהודעה. 

כך, התוכנית כוללת סלילת שני כבישים אזוריים חדשים המקשרים את רובע המגורים החדש שייבנה לדרכים ארציות, לעיר הוותיקה ולתחנת הרכבת החדשה שצפויה לקום בסמוך לאלעד, וכן הכללת אפשרות להעברת קו המטרו העתידי בתחום הרחוב הראשי של הרובע. 

"כביש משוקע ומעליו פארק עירוני נרחב" – חלום או מציאות?

עוד סוכם, כי כביש 40 הקיים ממערב לרובע יהפוך לרחוב מקומי ובמקומו יוקם כביש ארצי חדש - "עוקף 40" אשר ייתן מענה תנועתי הולם. בתחום הרובע החדש כביש זה יהיה משוקע ומעליו המדינה מתכננת להקים פארק עירוני נרחב ובו ספורטק, קאנטרי, מגרשי ספורט, אמפיתיאטרון ועוד. יש לציין שלכל הפחות מדובר ביעד שאפתני ביותר, משהו שלא קיים כיום במדינת ישראל, ועולה הספק האם בנייתו תתאפשר.

מינהל התכנון מוסר כי התוכנית נעשתה בשיתוף הדוק עם עיריית פתח תקווה. ראש העיר שהפסיד בבחירות האחרונות, איציק ברוורמן, היה מתנגד עיקש לתוכנית סירקין בטיעונים של הקושי התחבורתי שהיא תשית. מחליפו ראש העיר הנוכחי רמי גרינברג דווקא תומך בתוכנית ויש להניח שהחלפת הגברי בראשות העירייה איפשרה את קידום התוכנית בותמ"ל.

לשם יישום התוכנית הכוללת ריבוי תשתיות כזה יוקם "צוות מלווה" שיורכב מנציגי משרדי הממשלה הרלוונטיים ושילווה את התוכנית מרגע אישורה ולאורך שלבי מימושה, כאשר תפקידו לבחון את כמויות מנות השיווק האפשריות של הדירות למגורים בהתאם לביצוע התשתיות הנדרשות.
 
יו"ר הותמ"ל אריאל יוצר: "אישור הפקדת תכנית רובע סירקין מהוה צעד ענק במסגרת מהלך פינוי דרומה של מחנות צה"ל מלב אזור הביקוש. התכנית הגיעה לדיון לאחר עבודת מטה יסודית של משרד הביטחון ורשות מקרקעי ישראל יחד עם גופים רבים ובשיתוף מלא של הנהגת העיר פתח תקווה, שנערכו למיפוי כל האתגרים התשתיתיים העומדים כחסם לפיתוח העיר ויצירת פתרונות להם, כל זאת על מנת שבפתח תקווה ניתן יהיה להקים רובע מגורים איכותי במטרופולין תל אביב". 

התוכנית קודמה על ידי רשות מקרקעי ישראל ומשרד הביטחון ונערכה על ידי משרד ארי כהן אדריכלים.


 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחנה סירקיןמנהל התכנוןרשות מקרקעי ישראלמשרד הביטחוןמשרד אדריכלים ארי כהן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...