"היקף הפטור מהיטל השבחה הוא לפי זכויות תמ"א 38 בעת מתן ההיתר"

ועדת הערר המחוזית של מחוז י-ם דנה בשני עררים בסוגיה זהה - האם המועד לפיו יש לחשב את היקף הפטור מתמ"א 38 הוא מועד אישורה של תוכנית לפי סעיף 23, או מועד הוצאת ההיתר. הוועדה קיבלה את עמדת הוועדה המקומית י-ם לפיה מועד הוצאת ההיתר הוא הקובע

שיתוף הכתבה
פרויקט תמ"א 38. לבניין המצולם אין קשר לכתבה (שאטרסטוק)פרויקט תמ"א 38. לבניין המצולם אין קשר לכתבה (שאטרסטוק)

ועדת הערר המחוזית לפיצויים והיטלי השבחה של מחוז ירושלים פסקה לאחרונה בשני עררים שהוגשו לגבי סוגיה זהה – האם בחינת גובה הפטור מהיטל השבחה בעת הוצאת היתר מכוחה של תוכנית לפי סעיף 23 ליישום תמ"א 38 צריך להיעשות לפי מועד מתן ההיתר, או בהתאם למועד אישור התוכנית?

שני העררים עסקו במיזמי תמ"א 38 המקודמים ברחוב עמינדב הסמוך למושבה הגרמנית בעיר. באחד עררה הוועדה המקומית לתכנון ובניה ירושלים על שומה מכרעת נגד חברת "עמינדב בוטיק". בערר טענה הוועדה המקומית כי "היקף הפטור הוא עד להיקף הזכויות שניתן היה לקבל על פי תמ"א 38. נוכח העובדה שתמ"א 38 ותוכנית 10038 (התוכנית לפי ס' 23, נ"ב) מתגבשות רק במועד מתן ההיתר הרי שיש לבחון את היקף הפטור במועד מתן ההיתר".

בערר השני עררה החברה היזמית "עמינדב רזידנס" על השומה המכרעת נגד הוועדה המקומית ירושלים, תוך שהיא מציגה את העמדה ההפוכה: "יש לבחון את היקף הפטור על פי הזכויות שבתמ"א 38 במועד אישור התוכנית לפי סעיף 23".

הוועדה בראשותו של עו"ד עמית אופק החליטה לקבל את ערר הוועדה המקומית ירושלים ולדחות את ערר החברה היזמית עמינדב רזידנס. בהחלטתה קבעה כי "בית המשפט העליון קיבע את הנקודה בה תיבחן הזכאות לפטור למועד בו אירע האירוע החייב במס. בענייננו, אירוע המס ומועד המימוש מתלכדים לנקודה אחת בזמן – מועד אישור הבקשה להיתר".

עוד נכתב כי "ועדה מקומית יכולה לצמצם או להרחיב באמצעות תוכנית לפי סעיף 23 את היקף הזכויות שניתן לתת לטובת עידוד חיזוק מבנים, אך היא אינה יכולה לשנות את הוראת החוק לפיה היקף הפטור נקבע על פי הזכויות בתמ"א 38 ,לטוב ולרע. יתכן מצב בו תוכנית לפי סעיף 23 מרחיבה מעבר לזכויות שבתמ"א, אך הפטור יהיה מצומצם יותר ועד לגבול הזכויות בתמ"א. המצב ההפוך, אפשרי גם הוא, בו תוכנית לפי סעיף 23 מצמצמת את הזכויות ביחס למותר על פי התמ"א, אך היקף הפטור יהיה רחב יותר עד לזכויות על פי התמ"א. היקף הפטור נגזר מהיקף הזכויות לפי תמ"א 38 במועד אירוע המס, זוהי ההטבה שקבע המחוקק ולא ניתן לשנותה באמצעות תוכנית לפי סעיף 23.
 
את החלטתה חתמה ועדת הערר באמירה כי "היקף הפטור הוא על פי הזכויות הקבועות בתמ"א 38 במועד מתן ההיתר".

עיקרי ההחלטה פורסמו במסגרת יומון "כל יום" שמפרסם משרד עפר טויסטר עורכי דין.
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:תמ"א 38היטל השבחהועדת ערר מחוזית ירושליםעמית אופקהוועדה המקומית ירושליםתוכנית לפי סעיף 23
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...