תושבי החוץ חוזרים לשוק? עלייה של 42% במספר הדירות שרכשו ברבעון השני

בעוד שבסך הכל חלה ברבעון השני צניחה של 20% במספר העסקאות לרכישת דירה, דווקא תושבי החוץ הגדילו משמעותית את רכישותיהם, כך עולה מסקירת הנדל"ן הרבעונית של הכלכלנית הראשית באוצר. ירידה של 9% בהיקף העסקאות שביצעו רוכשי דירה ראשונה

שיתוף הכתבה
נוסעים נכנסים בנתב"ג (רפאל בן ארי)נוסעים נכנסים בנתב"ג (רפאל בן ארי)

ברבעון השני של 2022 נרכשו בשוק החופשי 27.1 אלף דירות, ירידה חדה של 19% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, והרמה הנמוכה ביותר ברכישות אלו מאז הרבעון השלישי של 2020. בהכללת המכירות במסגרת " מחיר למשתכן " עמד מספר העסקאות על 29.9 אלף, ירידה של 20% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, נתונים אלו עולם מסקירת הנדל"ן הרבעונית לרבעון השני שפרסם היום (ה') אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר.

מהסקירה עולה כי הירידה במספר העסקאות בשוק החופשי באזורי הפריפריה הייתה מתונה משמעותית מאשר באזורי הביקוש במרכז הארץ. "בכך הגיע משקל הפריפריה בסך העסקאות ל-45.2%, השיעור הגבוה ביותר לפחות מאז תחילת שנות האלפיים". האזורים שהובילו את הירידה במספר העסקאות בשוק החופשי היו אזורי ת"א וחדרה, אשר בכל אחד מהם חלה ירידה של 31% ביחס לרבעון המקביל אשתקד ואזורי נתניה (ירידה של 29%) והמרכז עם ירידה של 25%.

נתון מעניין נוסף אשר עולה מהסקירה הוא כי מחירה הממוצע של דירה שנרכשה במרכז הארץ עמד על 2.6 מלש"ח, עלייה של 7% לעומת הרבעון השני אשתקד, ומחירה הממוצע של דירה בפריפריה עמד על 1.4 מלש"ח (עלייה של 6.2%) לעומת הרבעון השני אשתקד. ואולם, בהתמקדות בדירות הזולות של כל אחד מהפלחים (25% עסקאות נמוכות) מתברר כי העלייה בדירות במרכז היתה יותר מפי 2 מדירות הפריפריה - 11.3% לעומת 5.5%. 

את הירידה במספר העסקאות הובילו המשקיעים, כשסך הדירות שרכשו עמד על 5.2 אלף דירות, ירידה של 31% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. כשיעור מסך העסקאות עמד משקל המשקיעים על 17.2%, נמוך בשלוש נקודות אחוז בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

רכישות דירה ראשונה בשוק החופשי הסתכמו ב-11.8 אלף דירות, ירידה של 9% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, זאת לאחר גידול רצוף ברכישות אלו מאז הרבעון השלישי של 2020. מנגד, ברכישות תושבי החוץ דווקא חל זינוק: ברבעון השני הסתכמו ב-519 דירות. בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד זהו גידול חד של 42%, כאשר זה נרשם במידה רבה על רקע מבצעי מכירות של קבלנים , בפרט בפרויקטים יוקרתיים. למעלה ממחצית הרכישות התרכזו באזור ירושלים.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שוק הדיוררוכשי דירה ראשונהמשקיעיםביקוש לדירותהכלכלנית הראשית של משרד האוצרתושבי חוץ
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...