הסוף לסאגה: קידום תמ"א 38 במרחק של עד 300 מ' מתחנות המטרו - באישור המחוז בלבד

המועצה הארצית לתכנון ובניה הכריעה בסוגייה שטלטלה בחודשים האחרונים את ענף ההתחדשות וקבעה כי בניית מיזמי תמ"א 38 תיאסר לחלוטין במרחק של עד 100 מ' מתחנות המטרו וכי מ-300 מ' ומעלה לא יוטלו הגבלות כלל. הקבלנים: "החלטה אומללה"

שיתוף הכתבה
מפת קווי המטרו המתוכננים (מינהל התכנון) מפת קווי המטרו המתוכננים (מינהל התכנון)

המועצה הארצית לתכנון ולבניה דנה הבוקר (ג') בתוכנית המתאר לאזור תחנות המטרו (תמ"א 70) ואישרה את המתווה עליו המליצה הרשות להתחדשות עירונית לקידום היתרים מכוח תמ"א 38 ותוכניות לפי סעיף 23 בסביבת תחנות המטרו, בשינויים קלים. זאת בהמשך להחלטת המועצה הארצית מיום 2.8.22 להעביר את התוכנית להערות הוועדות המחוזיות.  

מטרת תמ"א 70 הינה להתוות את מדיניות התכנון והפיתוח סביב תחנות המטרו במטרופולין תל אביב תוך יישום עקרונות תכנון מוטה תחבורה ציבורית. כזכור, מתוך הבנה כי המשך קידום היתרים נקודתיים מכוח תמ"א 38 במרחבי המטרו, עלול לסכל את מימוש פוטנציאל הבינוי, החליטה המועצה הארצית ב-2.8.22 כי נדרש לבצע בחינה מקיפה של מידת ההשפעה העלולה להיגרם מהמשך הוצאת היתרים במתחמי ההשפעה על ההתחדשות המרחבית הצפויה במתחמי המטרו.

על פי המתווה שאושר, בתחום "הליבה" ברדיוס של עד 100 מטר ממרכז התחנה, לא יינתנו כלל היתרי בנייה מכוח תמ"א 38 . בתחום "הטבעת הראשונה" ברדיוס שבין 100 מטרי ל-300 מטרים מהתחנות, יינתנו היתרים למיזמי תמ"א רק לאחר אישור יו"ר הוועדה המחוזית ומתכנן המחוז. הצורך באישור זה הוא גם השינוי המרכזי ביחס להמלצות הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. ואילו בתחום הטבעת השנייה, במרחק של 300 מטרים ועד 800 מטרים מתחנת המטרו - לא יוטלו מגבלות כלל.

בנוסף, קבעה המועצה הארצית כי מגבלות אלו לא יחולו על היתרים שהוחלט לאשרם עד למועד ההחלטה שהתקבלה היום, או על בקשות לחיזוק מבנה מפני רעידות שאינה כוללת תוספת בנייה, הנגשה וכן על היתרים מכוח תכניות שתואמות במלואן לתמ"א 70.

יו"ר מטה התכנון הלאומי, שלומי הייזלר: "בעקבות ההתייעצויות שנערכו בחודשים האחרונים, הצלחנו להגיע למנגנון ברור ויעיל שמבוסס על מודל 'נושם' ודינמי, שמאפשר מחד את ההתחדשות בסביבת תחנות המטרו באופן מיטבי, ומאידך מתן פתרונות נקודתיים במקרה הצורך"

יושב ראש מטה התכנון הלאומי שלומי הייזלר (לעמ)יושב ראש מטה התכנון הלאומי שלומי הייזלר (לעמ)

יו"ר המועצה הארצית ויו"ר מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר אמר בעקבות אישור התוכנית כי "תמ"א 70 למרחב תחנות המטרו תוביל את התכנון האורבני במטרופולין תל אביב בעשורים הקרובים. בעקבות ההתייעצויות שנערכו בחודשים האחרונים, הצלחנו להגיע למנגנון ברור ויעיל שמבוסס על מודל 'נושם' ודינמי, שמאפשר מחד את ההתחדשות בסביבת תחנות המטרו באופן מיטבי, ומאידך מתן פתרונות נקודתיים במקרה הצורך".

מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אלעזר במברגר, אמר כי "המתווה, שהוצע לאחר בחינה מקיפה של כלל הפרויקטים המקודמים כיום במרחב תמ"א 70, מאזן באופן מיטבי בין הרצון לאפשר תכנון מתחמי רחב בקרבת המטרו, לבין הרצון שלא לעצור פרויקטים של תמ"א 38 מעבר לנדרש".

מנכ"ל מינהל התכנון , רפי אלמליח, הגיב גם הוא ואמר כי "תמ"א 70 נותנת מענה לגידול האוכלוסייה המשמעותי הצפוי בעשורים הקרובים למטרופולין תל אביב, התוכנית בהובלת מינהל התכנון מייצרת את הקשר הישיר בין התחבורה הציבורית למרחב האורבני הסובב אותה, הדיון שנערך היום מקדם את פרויקט המטרו צעד נוסף קדימה".

הקבלנים: "החלטה אומללה ומסוכנת"; יו"ר ועדת ערר לשעבר: "מתווה מאוזן"

הענף לא נשאר אדיש לנוכח ההחלטה הדרמטית, ומיד עם היוודעה החלו התגובות של בעלי העניין ואנשי המקצוע לזרום. את התגובה החריפה ביותר נגד ההחלטה הוציא יו"ר ועדת התחדשות עירונית בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ, עמית גוטליב, שאמר כי "מדובר בהחלטה אומללה ומסוכנת שבה, לאור דרישות כספיות של העיריות, מחליטה המדינה למנוע פעילות מצילת חיים של דיירי בתים ישנים, לא ממוגנים, שנמצאים היום בסכנת חיים. היא עושה זאת בזמן שברור לכל כי יעברו שנים רבות עד שתאושר ותחל הקמת המטרו, אם בכלל. מדובר בהתנהלות מהסוג שבבוא היום תגיע לוועדת חקירה. במקום שתועיל המדינה להכניס את היד לכיס ולתמוך בפעילות ההתחדשות העירונית, כבר עכשיו ברור שהיקף התושבים שיישארו ללא הגנה והיקף דורשי הדירות שלא יזכו לדירה שהיתה אמורה לקום במסגרת זו - יעמוד על מאות אלפי בני אדם".  

יו"ר ועדת התחדשות עירונית בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ, עמית גוטליב: "מדובר בהחלטה אומללה ומסוכנת שבה, לאור דרישות כספיות של העיריות, מחליטה המדינה למנוע פעילות מצילת חיים של דיירי בתים ישנים, לא ממוגנים, שנמצאים היום בסכנת חיים. היא עושה זאת בזמן שברור לכל כי יעברו שנים רבות עד שתאושר ותחל הקמת המטרו, אם בכלל"

לדברי עו"ד צבי שוב , מומחה לנדל"ן, תכנון ובנייה, "בעידן שבו בתים ישנים קורסים, החלטה קטגורית גורפת על איסור בנייה עלולה לעלות בחיי אדם. גם אם ההיגיון מוצדק וברור לכל שיש לקדם פרויקטים גדולים ולא לאפשר תמ"אות בודדות בתוואי המטרו, יש לזכור כי יעבור זמן רב עד שהמטרו אכן ייצא לדרך, ולמצוא פתרון שיחריג בניינים מסוכנים שתושביהם לא יכולים לחכות שנים ארוכות, כדוגמת אישור פרטני למקרים קריטיים בדומה למה שהוחלט לגבי פרויקטים בטווח של 100-300 מטר מהתוואי".

עו"ד דקלה מוסרי טל, מבעלי משרד מוסרי טל עורכי דין, ויו"ר ועדת ערר מחוז חיפה לשעבר דווקא סבורה כי "בהשוואה להצהרה המקורית שדיברה על הקפאת תמ"א 38 בכל תחומה של תמ"א 70 הרי שמדובר במתווה מאוזן. אישור היום של בניינים בני 6-8 קומות באזורים שבעתיד ניתן יהיה לבנות בהם מגדלים רבי קומות אינו נכון לטווח הארוך. נכון שיש כרגע בעלי דירות ויזמים שנפגעים מההחלטה אבל הם צריכים לקחת בחשבון גם את ההזדמנויות שתמ"א 70 מייצרת ולבחון כיצד הם יכולים לחשב מסלול מחדש ולנסות להתארגן לתוכניות מתחמיות שיכללו הרבה יותר זכויות. למרות שתמ"א 70 עדיין בהליכי הכנה, בוועדות המחוזיות כיום כבר מודעים לעקרונות וניתן להעזר בהן כדי לייצר תוכניות מיטביות".
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתהמועצה הארצית לתכנון ובנייההמטרו של גוש דןמינהל התכנוןתמ"א 38
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...