מהלך השבוע: המכרז לבניית 1,700 דירות בפינוי-בינוי בפריפריה הוא צעד פורץ דרך

אמנם מדובר בפיילוט בלבד וההיקפים הם טיפה בים ביחס לנדרש. ובכל זאת סבסוד מיזמי ההתחדשות בקרית שמונה ובשלומי הוא צעד תקדימי עם חשיבות הצהרתית. השאלה הגדולה היא אם יהיה מי שימשיך את המאמץ גם בממשלה הבאה

שיתוף הכתבה
שר השיכון זאב אלקין ומנכ"ל הרשות להתחדשות עירונית אלעזר במברגרשר השיכון זאב אלקין ומנכ"ל הרשות להתחדשות עירונית אלעזר במברגר

השבוע בישר שר הבינוי והשיכון זאב אלקין לראשי ארבע ערים הממוקמות בפריפריה הרחוקה: קריית שמונה, שלומי, מגדל העמק ושדרות, על בחירתם המתחמים הוותיקים שהציעו בקול הקורא שפרסמה הרשות להתחדשות עירונית שבאחריות המשרד. המשמעות היא סבסוד מיזמי הפינוי-בינוי במתחמים עשרות מיליוני שקלים לכל אחד, כך שיגיע אל רף הכדאיות הכלכלית.

בסך הכל תזרים המדינה כ-150 מיליוני שקלים לחידוש ארבעת המתחמים הכוללים כיום 450 דירות ותיקות, כאשר על פי התוכניות התקפות בשטח ייבנו במקומן 1,730 דירות חדשות (תוספת של 1,280 דירות). מדובר במהלך ראשון מסוגו אשר כאמור צפוי להביא את ההתחדשות העירונית לראשונה אל ערים אשר ללא תמיכה מצד המדינה אינן מתקרבות אל רף הכדאיות.

מדובר במהלך אשר מצד אחד מעורר תקווה גדולה, והיא שלאחר שנים ארוכות של דיבורים, ודיונים, ותוכניות שלא התממשו דוגמת ה"טקס קרדיט", המדינה מייצרת מהלך ממשי כדי להביא את הפינוי בינוי הכי רחוק שיש – לגבול לבנון. נכון, 450 דירות הן טיפה בים ביחס לעשרות אלפי הדירות שדורשות חיזוק ונכון, מדובר בפיילוט בלבד. ובכל זאת יש בצעד הזה חשיבות הצהרתית ואף שבירת מחסום מחשבתי שמשפיע על הענף כולו - הנה, ניתן לקדם פינוי בינוי גם במרחק של 3 שעות נסיעה מתל אביב.

אך לצד התקווה, מתעוררות גם שאלות גדולות לא פחות. מדובר כאמור בצעד שמהווה פיילוט בלבד והוא אינו חלק מתוכנית סדורה. כלומר, נכון להיום אין תוכניות קונקרטיות על הרחבת היוזמה, וגם תקציב אין. לא רק זאת, אלא שעל רקע המצב הפוליטי, כלל לא בטוח שהמדינה תכלול את המשך פיתוח היוזמה גם בתקציב הבא שיאושר, אם וכאשר יאושר. לזכותו של שר השיכון היוצא ייאמר שהוא ראה חשיבות בקידום התחדשות עירונית באזורי הפריפריה, וגם ידע לרתום לכך גורמי ממשלה נוספים. לא בטוח שכל יהיה גם בממשלה הבאה.

שאלה נוספת היא כמה דירות בכלל ניתן יהיה לחדש בדרך זו על רקע העלויות הגבוהות. נזכיר כי על פי דוח ההמלצות שפרסם לאחרונה צוות בינמשרדי בראשות משרד השיכון, נדרשת תמיכה ממוצעת של 600-700 אלף שקל בכל יח"ד וותיקה על מנת לאפשר כלכליות בפרוייקטים. ממשלה שתרצה לפעול כך תצטרך להשקיע מיליארדים רבים של שקלים.

אך למרות כל זאת, מספר ימים לפני הבחירות, נתמקד בבשורה שהמהלך התקדימי של משרד השיכון והרשות להתחדשות עירונית מביא, ונאחל לתושבי הפריפריה המשוועים לחיזוק, למיגון ולהתחדשות כי הקו שבו החלה הממשלה הנוכחית יימשך גם לאחר הבחירות.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:אלעזר במברגרהרשות להתחדשות עירוניתזאב אלקיןפינוי בינוי מהלך השבועפינוי בינוי בפריפריה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...