דקלה פרסיקו: "הותמ"ל מאשרת תוכניות בקצב שעולה על כל הציפיות"

המתכננת הראשית של הותמ"ל למרכז הנדל"ן: "אנחנו מאשרים תוכנית בתוך 10.5 חודשים" • "אני נאלצת להשחית חלק גדול מהזמן שלי על התנגדויות פופוליסטיות"

שיתוף הכתבה
דקלה פרסיקודקלה פרסיקו

הותמ"ל, ועדת-העל של הממשלה שנועדה לאשר כמה שיותר דירות במתחמי דיור שהמדינה מגדירה כמועדפים בכמה שפחות זמן, אישרה בארבע השנים האחרונות 160 אלף יחידות דיור, אך האם זה מספיק? דקלה פרסיקו, המתכננת הראשית של הותמ"ל, אומרת בראיון למרכז הנדל"ן כי הוועדה עושה את החלק שלה - הגדלת ההיצע התכנוני - מעל לכל הציפיות, אבל יש עוד חלקים שמרכיבים את ענף הדיור הישראלי שעדיין לא הדביקו את הקצב. 

"אנחנו מטפלים כיום במאות אלפי יחידות דיור – 385 אלף דירות ליתר דיוק, מתוכן אישרנו ב-2018 כ-60 אלף יחידות, עוד 40 אלף בשנה קודמת והיקף דומה בשנה שלפני כן. ואולם, שוק הדיור הישראלי הוא שוק של שרשרת שמורכבת מהמון חוליות וחוץ מהחוליה שלנו יש חוליות נוספות בתוך השרשרת הזו שעדיין לא מתפקדות בצורה מושלמת - הליכי הרישוי, הבנייה, המכרז, קניית הדירות, ועוד", אומרת פרסיקו.

היא מוסיפה, כי "הותמ"ל מאשרת תוכנית בנייה שמונחת על שולחנה על כל הצדדים שלה בתוך 10 חודשים וחצי, ולפני כן יש הליך תכנון של עוד כשנה – וזה הזמן שלוקח לתהליך אישור התוכנית מהיום שמישהו הוגה אותה - שנתיים-שלוש, ואלה תוכניות לא פחות טובות ואולי אף יותר טובות מתוכניות שלקח 13 שנה לאשר אותן. אני ממש לא מסכימה עם הטענה כי הכמות באה על חשבון האיכות".

הותמ"ל "זוכה" לביקורת מהרבה צדדים בשוק ופרסיקו מכירה בכך שהתפקיד שלה לעתים לא פשוט: "המתכננים אומרים שאני מקשיבה יותר מדי לרשויות המקומיות, ואנשים שלא מכירים לעומק את הפעילות שלנו אומרים שאני לא מקשיבה מספיק לרשויות המקומיות. אני רוצה להגיד שאנחנו הוועדה הכי קשובה שיש. אני נאלצת להשחית חלק גדול מהזמן שלי על כותרות פופוליסטיות ועל התנגדויות פופוליסטיות שהן לא ענייניות ושכל מטרתן היא להתנגד למוסד ולא לתוכנית עצמה. תמיד יהיו מגזרים שלא יהיו מרוצים, אבל זוהי מדיניות הממשלה ואנחנו מיישמים אותה", לדבריה.

במבט קדימה לשנים הקרובות בהתחשב בקצב הילודה הצפוי, ובתחזיות שיידרשו 90 אלף דירות בכל שנה כדי לענות על הביקושים של הדמוגרפיה, פרסיקו לא מודאגת וטוענת כי "כיום, להבדיל ממה שהיה לפני 10 שנים, אנחנו בשליטה די ברורה לפחות בעולם התכנוני. זה נכון שעולם הביצוע יצטרך להדביק את הקצב אבל אנחנו פועלים תחת תוכנית אסטרטגית של הממשלה שמבינה את האתגר ומכלכלת את צעדיה מראש – מה שלא היה בעבר".

- את ושאר המתכננים אומרים כל הזמן לציבור "תגורו במרכז העיר - אפילו אם זה אומר פחות חדר בבית", והנה דקלה פרסיקו עברה ממטרופולין ירושלים ל"פרבר שינה" שנקרא מזכרת בתיה - איך זה מסתדר?

"מבחינה אישית זה מייאש אותי, אין לי אפילו איפה לשתות קפה. אבל, ואני אומרת את זה גם לוועדה, בסוף הציבור הוא לא מקשה אחת, הוא מורכב מכל מיני רצונות ואנחנו לא יכולים להגיד לו 'זה מה שאתם רוצים וזה מה שאתם צריכים' ואצלי בבית זה משתקף בצורה מאוד יפה - אני רוצה משהו אחד, בן הזוג שלי רוצה משהו אחר ובסוף נאלצתי להקשיב לו". 

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את אפליקציית מרכז הנדל"ן

אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:דקלה פרסיקויחידות דיור חדשותמתחמי דיור מועדפיםותמ"ל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...