יו"ר סיעת כחול לבן תוקף את חלופת שקד: "פתרון רע, מלא בבאגים"

חודש וחצי לפני הבחירות הסכינים נשלפות. בעוד שאיתן גינזבורג ביקר בחריפות את החלופה של שרת הפנים, מנכ"ל רמ"י מאשים כי "כשאנחנו מנסים למצוא פתרונות, פקידי האוצר מנסים להכשיל אותם"

שיתוף הכתבה
איתן גינזבורג (אודי פורטל)איתן גינזבורג (אודי פורטל)

יו"ר סיעת כחול לבן וסגן יו"ר הכנסת ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן),מי שהיה עד לפני זמן קצר חבר בכיר באותה הקואליציה עם שרת הפנים איילת שקד, תקף היום (ג') בחריפות את היוזמה שהכי מזוהה עמה - "חלופת שקד", שאמורה לתפוס את מקומה של תמ"א 38 שתוקפה יפוג בעוד שנה. "חלופת שקד היא פתרון רע, ניסינו לשפר אותה ולהכניס שינויים, אבל יש בה המון באגים", אמר גינזבורג. "היא לא מתמודדת עם סוגיית רעידות אדמה ולא נותנת מענה לפריפריה. היא פשוט תוכנית לא לעניין. היא רק מראה כמה המדינה וראשיה מנותקים מהשטח". הדברים הנוקבים נאמרו בפאנל בו השתתפו גם מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל ינקי קוינט וראש עיריית גבעתיים רן קוניק, שנערך במסגרת כנס מהנדסי ואדריכלי הערים באילת.

את חלופת שקד אישרה הכנסת בימיה האחרונים (בתמיכתה של כחול לבן), אחרי דיונים והצבעות בוועדת הפנים של הכנסת, ובשבועות הקרובים צפויה שקד לפרסם את התקנות שיאפשרו את יישומה. החלופה צפויה לאפשר את המשך הליכי ההתחדשות העירונית ברמת הבניין הבודד, תוך התמודדות עם כמה כשלים שליוו את תמ"א 38 . בין היתר, מאפשרת החלופה את הגדלת זכויות הבנייה ל-400%, וכן מאפשרת גביית היטלי השבחה על ידי הרשות המקומית. העובדה שגינזבורג, שנחשב אחד ממקורבי ראש רשימת המחנה הממלכתי בני גנץ, מתנגד בחריפות לתוכנית היא חדשות רעות לסיכויי קידומה בכנסת הבאה, במידה ששקד לא תהיה שם להמשיך וללוות אותה.

מנחה הפאנל יואב לימור, והמשתתפים: איתן גינזבורג, ינקי קוינט ורן קוניק (אודי פורטל)מנחה הפאנל יואב לימור, והמשתתפים: איתן גינזבורג, ינקי קוינט ורן קוניק (אודי פורטל)


עוד תקף גינזבורג, ששימש בעבר ראש עיריית רעננה לתקופה קצרה, את יחסו של השלטון המרכזי לרשויות המקומיות: "השלטון המרכזי לא רואה בשלטון המקומי שותף אלא רק חסם, ולכן לא מתייחס וכופה תוכניות תחבורתיות ותכנוניות על הרשויות, שלא יכולות להתמודד עם זה. הם לא מבינים שהשלטון המקומי הוא פרטנר ולא חסם. דוגמה מובהקת היא שבונים מטרו ושוכחים בדרך תחנה בתל השומר, שמשרתת עשרות אלפי בני אדם. אם היה שם ראש עיר זה לא היה קורה. רק אם יעבדו בשולחן עגול וכולם יהיו שותפים לתכנון, ויבינו אחד את הצרכים של השני - זה יכול לעבוד. חייבים שיתוף פעולה. לא מערכת יחסים של מאבקים".

מנכ"ל רמ"י, ינקי קוינט: "הבעיה היא לא רק מערכת היחסים בין השלטון המקומי למרכזי, אלא מערכת היחסים גם בתוך הממשלה עצמה. השרים מתמודדים זה נגד זה. משבר הדיור לא קשור רק לרמ"י. אני חושב שדווקא השלטון המרכזי הוא החלש מול הרשויות המקומיות, ונכנע לקונפליקט הזה שראשי עיריות מעדיפים אזורי תעסוקה על מגורים"


גם קוניק תקף את התוכנית וטען שבמקום לבטל את תמ"א 38 , החלופה הרחיבה אותה והעניקה לה זכויות נוספות: "תמ"א 38 היא האויב הכי גדול של התחדשות עירונית . רוב האנשים בממשלה הם ללא ניסיון ואין להם מושג מה קורה בשטח. תמ"א 38 נכשלה שעה לאחר הקמתה לפני 20 שנה, כי לא הבינו - ועדיין לא מבינים – שלא ניתן להכיל תוכנית אחת על ערים שונות לגמרי. אפילו בתוך העיר שלי יש אזורים שלא מתאימים לה. זו הטעות הכי גדולה שמכשילה התחדשות עירונית. שום דייר לא יילך להתחדשות עירונית כשיש לו אפשרות לתמ"א 38".

המשבר הפוליטי הוא שורש הבעיה

קוינט התייחס גם הוא למערכת היחסים הרעועה בין השלטון המרכזי למקומי, וחשף כי גם בתוך השלטון המרכזי יש יריבויות קשות. "הבעיה היא לא רק מערכת היחסים בין השלטון המקומי למרכזי, אלא מערכת היחסים גם בתוך הממשלה עצמה. השרים מתמודדים זה נגד זה. משבר הדיור לא קשור רק לרמ"י. גם כשאנחנו מנסים למצוא פתרונות, פקידי משרד האוצר מנסים להכשיל אותם. אני חושב שדווקא השלטון המרכזי הוא החלש מול הרשויות המקומיות, ונכנע לקונפליקט הזה שראשי עיריות מעדיפים אזורי תעסוקה על מגורים".

גינזבורג הוסיף כי "חילופי שלטון תוקעים תקציבים, תוקעים תוכניות שלא יצאו לדרך, אין מדיניות. על כל דירה שנמכרת יש מס רכישה ומס קנייה, אבל אפילו שקל מהמיליונים האלה לא מגיע לרשויות המקומיות. לא פלא שראשי הערים מתנגדים, כשעל כל תשתית או שירות לתושב הם צריכים לקושש כמו קבצנים כסף ממשרדי הממשלה, בזמן שממילא היחסים הם של איבה ולא של שיתוף פעולה".

קוניק התייחס גם לקושי בגיוס כוח אדם לאגפי התכנון ברשויות המקומיות, ולמחסור במשילות במדרג הפוליטי הבכיר: "חסרים בודקי תוכניות שמרוויחים 7,000 שקל בחודש וצריכים לעמוד מול כרישי הנדל"ן. לא מצליחים לגייס מפקחי בנייה בשכר זעום. איך יכול להיות שפקידה באוצר קובעת את שכר מהנדסי הערים והעובדים בוועדות התכנון, ולא ראשי הערים?".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רן קוניקינקי קוינטתמ"א 38איתן גינזבורגחלופת שקד
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...