האיש שרוצה להעביר אתכם לגליל ולנגב לא מתכוון להמשיך לחכות לפוליטיקאים

הקמה מיידית של שתי ערי מטרופולין בגליל ובנגב בנות 2-3 מיליון איש כל אחת נמצאת בראש רשימת הדרישות של "מועצת המאה" שמזהירה מפני פיצוץ האוכלוסין במרכז. "זו הקמת מדינה חדשה", מסביר מזכ"ל הארגון החדש רוני פלמר "בפחות מ־30 שנים האוכלוסיה תכפיל את עצמה ואין לכך מענה"

שיתוף הכתבה
רוני פלמר. "ישבתי עם אנשים מהליכוד וגם עם מנסור עבאס" (אייל וייס)רוני פלמר. "ישבתי עם אנשים מהליכוד וגם עם מנסור עבאס" (אייל וייס)

לא בכל יום מוציאה קבוצת אנשים, מכובדת ככל שתהיה, רשימה של דרישות המיועדת לכלל המפלגות המתמודדות בבחירות לכנסת, ומורה להן להכניס דרישות אלה למצע ואף להתחייב ליישם אותן לאחר הבחירות. אך זה בדיוק מה שעשה אתמול הארגון המכונה "מועצת המאה" המאגד תחתיו שורה ארוכה של ארגונים – ממרכז השלטון המקומי, דרך התאחדות הסטודנטים ואיגוד ההיי-טק ועד להתאחדות הקבלנים. בראש רשימת הדרישות הציבו הארגונים דרישה להקמה מיידית של שתי ערי מטרופולין שיתווספו לתל אביב וירושלים – בגליל ובנגב.

הרוח החיה מאחורי ההתארגנות הוא רוני פלמר, מזכ"ל מועצת המאה ומייסד-שותף ומנכ"ל תנועת אור הפועלת ליישוב הנגב והגליל. "התאחדנו יחד עם כל הגופים הללו משלל הסקטורים בחברה הישראלית כדי שלראשונה מאז הקמת המדינה תהיה תוכנית סדורה לפיתוחה", אמר פלמר בראיון ל" מרכז הנדל"ן , "זו הקמת מדינה חדשה. בפחות מ־30 שנים האוכלוסיה תכפיל את עצמה ואין לכך מענה".

לדבריו, "צריך להבין מי הם קהלי היעד, מה מחפשים הצעירים כדי לצאת מהמרכז הצפוף. מי אמר שתל אביב צריכה להיות האופציה היחידה עבורם? אפשר לאכלס עוד 2-3 מיליון תושבים גם בצפון וגם בדרום. פיתחנו, ואנחנו מפתחים את התוכניות ואת הפוטנציאל הכלכלי בפריפריה במגוון תחומים. יש פוטנציאל מיידי של מעל מיליון משרות. דרך ההבנה הזו בנינו את החזון, דרך בחינה של כל האלמנטים בכל התחומים של התכנון והדמוגרפיה וזיקקנו את מה שלמדנו ל־7 דרישות".

"אפשר לאכלס עוד 2-3 מיליון תושבים גם בצפון וגם בדרום. אנחנו רוצים שתקום רשות חדשה שתחזיק בסמכויות תכנון-על בדומה לותמ"ל, סמכויות לביצוע תשתיות, וסמכויות להתקשרויות  אשר יאפשרו הקמת מרכזי חדשנות, דיור להשכרה והתחדשות עירונית בסדרי גודל ראויים"

בין הדרישות שהעבירו הגופים: העברת "החוק לעתיד ישראל" והקמת רשות מרכזים במשרד ראש הממשלה, תקצוב 130 מיליארד שקלים תוספתיים לפיתוח המרכזים החדשים בנגב ובגליל עד שנת 2030, הוספת 4 מיילון תושבים לאותם מרכזים, חיזוק הערים הקיימות בנגב ובגליל והקמת 2 ערים עתידיות, פיתוח תעסוקה וצמיחה כלכלית – הוספת 2.5 מיליון משרות חדשות, תכנון וביצוע תשתיות – תחבורה ציבורית, אנרגיה, תקשורת, מים וביוב ופיתוח 30 עוגני צמיחה ומצוינות בתחומי החינוך, הבריאות והתרבות.

לא עוד "נחכה ונראה"

בעולם הציני שלנו, קל לפטור את תוכניותיו של פלמר כחלומות ותו לא. אך הוא ושותפיו כבר גיבשו תוכנית סדורה להוצאתן אל הפועל. "אנחנו רוצים שתקום 'רשות המרכזים החדשה' כפי שאנו קוראים לה שתחזיק בסמכויות תכנון-על בדומה לותמ"ל, סמכויות לביצוע תשתיות, להתקשרויות במודל BOT (בנה-הפעל-העבר) ו־PPP (שותפות ציבורית-פרטית) אשר יאפשרו הקמת מרכזי חדשנות, דיור להשכרה והתחדשות עירונית בסדרי גודל ראויים. כאשר המערכת האקולוגית הזו תיבנה, יהיה אפשר לתת מענה לבעיות אשר עומדות בפני עתידה של המדינה. אנחנו רוצים להגדיר את הדברים כך שבמקום 'בוא נחייה, נחכה, ונראה', הביצוע של כל התשתיות יעשה מראש".

עד כמה ההירתמות והנכונות מגיעה מכל הקבוצות והגורמים במועצה?

"אנחנו מורכבים מגופים וקבוצות מכל המשק הישראלי. בנוסף, אנחנו נמצאים בקשר שוטף עם כל הגופים והאנשים בעמדות המפתח – בין אם בגופים התכנוניים, פקידי המשרדים השונים, ראשי מפלגות, עיריות, גופים ממשלתיים, גופים עסקיים וחברתיים. יש הבנה ותמיכה בתוכנית שלנו. גם ראש עיריית תל אביב רון חולדאי ומנכ"ל העירייה מנחם לייבה תומכים בתוכנית שלנו ומשתתפים בשיח שלנו.

"ב־19.9, אנחנו נשב כ־100 אנשים בשמונה צוותי עבודה, לסכם את התוכנית בחינוך, בריאות ושאר תחומי החיים. ולאחר מכן, במה שנותר מחודש ספטמבר ובמהלך כל חודש אוקטובר אנחנו נפגוש את כל ראשי המפלגות והם יחתמו על ההסכמים האלה והנכונות לקדם אותם בפועל. המטרה שלנו היא שהתוכנית הזו תהיה לקונצזוס חוצה מפלגות וחוצה קהלים. יש אצלנו במועצה חברי מפלגה מכל המפלגות והקשת הפוליטית. ישבתי עם אנשים מהליכוד וגם עם מנסור עבאס ויש עתיד, כחול לבן והעבודה וראיתי נכונות ואפילו התלהבות".

הגליל. יכול לאכלס עוד כמה מיליונים (שאטרסטוק)הגליל. יכול לאכלס עוד כמה מיליונים (שאטרסטוק)

מדובר במהלך מאד מורכב ומאד יקר. איך ניתן לקדם אותו במצב הפוליטי השברירי במדינה?

"אנחנו לא נסתפק בחתימות והבטחות. אנחנו נפעל לפגוש את ראש הממשלה בשבוע הראשון לכהונתו לוודא שהתוכנית נכנסת לחוק ההסדרים או לבסיס התקציב, מדובר פה על מיליארדי שקלים. ולוודא בחקיקה שההשפעה תהיה בכל המערכות השונות – מערכות התכנון, רגולציה, מבנים ארגוניים.

"מועצת המאה תעזור לממשלה בכל הקשור לתוכן התוכנית בתור מי שיזמה אותה והיא גם תשמש כגוף מבקר לממשלה. אנחנו נעקוב באופן חודשי ונפרסם דו"ח שנתי שיתייחס להתקדמות של המדינה ביחס לתוכנית ולחזון ובכך נעזור לדבר הזה לקרות בעזרת הממשלה או בכוחתינו. אנחנו גוף ממלכתי אך יחד עם זאת, לאור העוצמות והקבוצות שנכללות בו יוכל לבצע מהלכים מסוימים באופן עצמאי".

בסיום דבריו מציין פלמר שבזמן הקרוב, צפוי לצאת עלון לציבור כך שיוכל לחתום על החזון ולקחת בו חלק פעיל. "אנחנו רוצים שהציבור יהיה שותף ומשפיע, זה שלנו, של כולנו. אפשר לפתור את הבעיות במדינה ביחד".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:תנועת אוררוני פלמרמרכז השלטון המקומיהתאחדות בוני הארץמועצת המאה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...