ועדת הריכוזיות ממליצה לפסול את שיכון ובינוי במכרז על תחנת הכוח אשכול

"זכייה של שיכון ובינוי בהקצאה תהפוך אותה לאחת מיצרניות החשמל הפרטיות הגדולות ביותר". מנגד אישרה הוועדה את התמודדותה של חברת שפיר

שיתוף הכתבה

הוועדה לצמצום הריכוזיות המליצה אתמול (יום ג') למנוע את התמודדותה של שיכון ובינוי במכרז, שפרסמה חברת החשמל,  לרכישת תחנת הכוח אשכול.  מנגד, המליצה הוועדה לאפשר את התמודדותה של שפיר על האתר.

כפי שדיווחנו במרכז הנדל"ן, שיכון וביני נכנסה לרשימת החברות הריכוזיות. חברות שהוכרזו  כגורם ריכוזי, עליהן לקבל את המלצת  הוועדה לצמצום הריכוזיות עבור השתתפות במכרזים וכן עבור רישיונות נוספים, בהתאם לחוק צמצום הריכוזיות, התשע"ד-2013.

בדברי ההסבר של הוועדה היא כותבת כי " שיכון ובינוי קבוצה ריכוזית מאוד, שמחזיקה בזכויות משמעותיות ביותר בתשתיות חיוניות ובעיקר בתחומי התפלת המים וייצור החשמל, שנמנים עם תחומי התשתית החיוניים ביותר למשק. גם החזקותיה של הקבוצה בתחום תשתיות התחבורה והפעילויות הנוספות שבהן היא עוסקת, שהן ברובן בעלות עניין ציבורי, מעניקות לה כוח מיקוח והשפעה מול הרגולטורים שמולם היא מתנהלת וכלפי קובעי המדיניות. 

" שיכון ובינוי היא גורם דומיננטי ביותר בתחום ייצור החשמל שבו נעשית ההקצאה, והיא הזוכה בשתיים מבין שלוש התחנות שנמכרו עד כה במסגרת הרפורמה, שהן חלק מאותה אסדרה של תחנת הכוח אשכול. זכייה של שיכון ובינוי בהקצאה, שהיא בעלת זיקה ממשית להחזקותיה הנוספות, תהפוך אותה לאחת מיצרניות החשמל הפרטיות הגדולות ביותר ותגדיל מאוד את הריכוזיות הכלל-משקית שלה. אך מעבר לכך, זכייתה עלולה לפגוע בתחרות בשוק ייצור החשמל. פגיעה שתתבטא בתעריפי החשמל שישלם הציבור. לאור כך, סברה הוועדה כי אין לאפשר את השתתפותה של שיכון ובינוי במכרז על אתר אשכול משיקולי ריכוזיות כלל-משקית".

לעומת זאת, היא ממליצה לאשר את שפיר למרות שמדובר בחברה ריכוזית. לדבריה "שפיר היא גורם בעל ריכוזיות כלל-משקית גדולה מאוד בשל פעילויותיה הרבות בתחומי תשתית חיוניים. זכייה בהקצאה זו תאפשר לשפיר לחדור לתחום תשתית חיונית נוסף על התחומים הרבים שבהם היא פועלת ותגדיל את ריכוזיותה הכלל-משקית. אולם, בשונה משיכון ובינוי, לשפיר אין כיום החזקות בתחום ייצור החשמל ובהשתתפותה בהקצאה – כשחקנית חדשה וכבעלת חלק משמעותי במסגרת הקבוצה שבה היא משתתפת – טמונות תועלות צרכניות ממשיות שמצדיקות, לדעת רוב חברי הוועדה, את אי מניעת השתתפותה במכרז – התרומה לתחרות בהליך התחרותי למכירת התחנה והתחרות העתידית בשוק אספקת החשמל ללקוחות".

לפיכך, סברו חברי הוועדה, מיכל כהן, הממונה על התחרות, וליאור חיימוביץ, סגן ראש המועצה הלאומית לכלכלה, כי יש לאפשר לשפיר להתמודד במכרז על תחנת הכוח אשכול משיקולי ריכוזיות כלל-משקית. רם בלינקוב, מנכ"ל משרד האוצר, נמנע מלהביע עמדה ביחס להשתתפותה של שפיר במכרז.

נציין כי חברת החשמל אינה מחויבת לקבל את המלצת הוועדה לצמצום הריכוזיות וכי שיכון ובינוי בוחנת את צעדיה ולמיטב ידיעתה שיכון ובינוי אנרגיה טרם החליטה אם בכוונתה להגיש הצעה במכרז.

במסגרת חוות הדעת, ציינה הוועדה, בין היתר, כי היא סבורה שאין לאפשר את השתתפותה של קבוצת שיכון ובינוי במכרז על אתר אשכול משיקולי ריכוזיות כלל-משקית, מטעמים אשר פורטו בחוות הדעת.  נציין כי הוודעה לצמצום הריכוזיות למיטב ידיעת החברה, טרם התקבלה החלטה של חברת החשמל בישראל בע"מ באם לקבל את המלצת הוועדה. למיטב ידיעת החברה, שיכון ובינוי אנרגיה בע"מ טרם החליטה אם בכוונתה להגיש הצעה במכרז. 

החברה בוחנת את האמור ושוקלת את צעדיה בענין זה, לרבות אפשרות הגשת עתירה בקשר לחוות הדעת והאמור בה, על פי החוק ועל פי כל דין.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שיכון ובינויהוועדה לצמצום הריכוזיותשפיר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...