מינואר 2023: יבוטל הליך ההקלות בהוצאת היתר בניה

קרוב לשלוש שנים לאחר שמנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר הכריזה על כך לראשונה, השבוע אישרה המועצה הארצי את ביטול ההליך אשר נחשב לאחד מגורמי הסחבת המרכזיים בהוצאת היתרי הבניה

שיתוף הכתבה
מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר. צילום: ניב קנטורמנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר. צילום: ניב קנטור

המועצה הארצית לתכנון ולבניה החליטה בישיבתה השבוע על ביטול הליכי ההקלות בעת הוצאת היתרים. זאת במטרה לזרז את הליכי הרישוי אשר במצב הנוכחי מתעכבים, לעתים לאורך שנים, בשל הליכי ההקלות. השינוי ייכנס לתוקפו ב-1.1.2023. במקביל, מרחיבות התקנות החדשות שאושרו במועצה את סמכויות הוועדה המקומית באופן אשר מסמיך אותן לאשר שינויים קלים בתוכנית המאושרת במעמד אישור היתר הבניה – ללא צורך בהליך של הקלה.

כזכור, הודיעה מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר על כוונתה לבטל את הליך ההקלות כבר במהלך שנת 2019. אלא שאז נכנסה המדינה לשרשרת של מערכות בחירות, ללא ממשלה יציבה ומתפקדת וללא חוק הסדרים חדש, והיוזמה נדחתה עד לימים אלה.

בדברי ההסבר לתקנות שעלו לדיון במועצה נכתב כי "במצב החוקי הנוכחי, רשאית הוועדה המקומית לתת הקלה למעט אם מדובר בסטייה ניכרת. במסגרת תיקון חוק התכנון והבנייה בחוק ההסדרים, שפורסם ביום 18.11.2021, נקבע שהועדה המקומית רשאית לתת הקלה רק בנושאים שייקבעו בתקנות ואין בהם סטיה ניכרת מתכנית. עוד נקבע כי נושאים אלה לא יכללו הוספת שטח, בניה, הוספת יחידות דיור והוספת קומות. לאור התיקון הנ"ל, תקנות התכנון והבניה (סטיה ניכרת מתכנית) יבוטלו  ובמקומן יותקנו תקנות אלה אשר מפרטות את רשימת ההקלות המותרות". בין העקרונות המנחים לקביעת ההקלות המותרות, צוינו במסמך הקלות בנושאי בטיחות סביבה נגישות ובטחון והקלות שיש בהן חשיבות ציבורית.

עוד נכתב כי "החוק קובע כי שר הפנים יקבע רשימת נושאים לגביהם רשות הרישוי תהיה רשאית לתת היתר בסטיה מהוראות תכנית בלא צורך בהליך של הקלה, ובלבד שהסטיה עומדת בתנאים כפי שפורטו בחוק: השפעה מועטה וזניחה על חזות הבניין והסביבה לפי חוות דעת בכתב של מהנדס הועדה המקומית, אינם יוצרים הפרעה, מטרד או מפגע סביבתי של ממש, אינם פוגעים בשלד הבניין, יציבות הבניין, מערכות הבניין ותפקודו של הבניין ואינו מוגדר בתכנית כסטייה ניכרת".

 

מנכ"לית מינהל התכנון , דלית זילבר: "מאז כניסתי לתפקיד אחת המטרות היתה לבטל את ההקלות. ביטול ההקלות מחזק את האיכות התכנונית - כך שהקשר בין התכנית שאושרה לבין מה שיבנה בפועל יהיה הדוק. בנוסף ביטול ההקלות  יקצר  וייעל את הליכי ההיתר הבניה ויגדיל את הודאות התכנונית הן ליזם והן לאזרח כשיהיה ברור שמה שנבנה זה מה שאושר בתכנית ולא טלאים שאושרו בהקלות. כן, תכנית תקצה את צרכי הציבור הנדרשים מראש בשלב התכנית ולא תוספות כמותיות שאין להן מענה פרוגרמתי".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הקלות בנייההקלות ברישוי בניההמועצה הארצית לתכנון ובנייהרישוי בניהרישוידלית זילבר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...