אושר בקריאה ראשונה – תיקון לחוק המכר שייטיב עם רוכשי הדירות

ההצעה שהעלה שר הבינוי זאב אלקין נועדה לצמצם את פערי הכוחות בין מוכרי דירות לקונים ● התיקון צפוי לחול רטרואקטיבית ולחסוך לרוכשי הדירות עד מאות אלפי שקלים ● במקביל לדיונים בכנסת תעלה בשבוע הבא לאישור במועצת רמ"י הגבלת ההצמדה למדד התשומות

שיתוף הכתבה
שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין - צילום: פוטו מרסלושר הבינוי והשיכון, זאב אלקין - צילום: פוטו מרסלו

הכנסת אישרה אמש בקריאה ראשונה את הצעת שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, לתיקון 9 לחוק המכר. התיקון לחוק צפוי לחול רטרואקטיבית ולחסוך לרוכשי הדירות עד מאות אלפי שקלים. לאחר אישורה בקריאה ראשונה, הכוונה היא להעלות את הצעת השר לקריאה שנייה ושלישית בכנסת כבר בשבועות הקרובים. בשלב הבא תועבר ההצעה לדיון בוועדת הכספים.

תיקון החוק אושר לאחר עבודת עומק שבוצעה במשרד הבינוי והשיכון בחצי השנה האחרונה. חוקי המכר עוסקים בפער הכוחות הגדול שבין מוכרי דירות לרוכשים – דבר שאינו מאפשר שוק חופשי משוכלל. עדכון החוק נעשה כדי לצמצם את פערי הכוחות, תוך קביעת כללי משחק הוגנים לכל הצדדים. כפי שדיווחנו, על פי התיקון, ההצמדה של מחיר הדירה תיעשה לחלק הרלוונטי בלבד ועד לתאריך החוזי, הפיצוי בגין איחורים יגיע לרוכשים בזמן ובלי תירוצים ושכר הטרחה של עורך הדין של היזם – ישולם על ידו בלבד.

במקביל לדיונים בכנסת תעלה בשבוע הבא לאישור במועצת רמ"י הגבלת ההצמדה במכרזי המדינה למחיר מטרה באופן מיידי. ולמעשה, כל יזם/ קבלן שייגש למכרזים לאחר אישור מועצת רמי יחויב לעמוד בתנאי זה.

עיקרי הנושאים שאושרו היום בתיקון 9 לחוק המכר:

הגבלת הצמדת מחירי הדירות – נכון להיום, מוכרים רבים נוהגים להצמיד את מחיר הדירה, ממועד כריתת ההסכם לרכישתה ועד מועד השלמת התשלומים למדד תשומות הבניה, וזאת על אף שחלק מהותי ממחיר הדירה מורכב מקרקע ומרכיבים נוספים שאינם מושפעים בפועל מעליית מדד תשומות הבנייה .

מדד תשומות הבניה נתון לתנודות גדולות הרבה יותר ממדדים אחרים מקובלים בשוק. הדבר יוצר אי ודאות לרוכשי הדירות אשר מקבלים החלטות תוך לקיחת סיכון משמעותי כי המדד יעלה בצורה אגרסיבית. הדבר גם מאיין את היכולת של רוכשים להיערך ללקיחת משכנתאות והלוואות לצורך רכישת הדירה, שכן בפועל מחיר הדירה במועד לקיחת המשכנתא עשוי להיות נמוך משמעותית מהמחיר שישולם בפועל.

בנוסף, בעולם של עלייה במדד תשומות הבניה, נוצר ליזמים תמריץ שלילי לספק את הדירה במועד. מוצע להגביל את ההצמדה למדד תשומות הבניה לרכיב הבנייה בלבד. כמו כן, מוצע לקבוע כי הצמדת התשלומים תהא רק עד למועד התשלום, בהתאם למצוין בחוזה.

פיצוי בגין איחור במסירת דירה – החוק מטיל את האחריות לתשלום פיצוי בגין איחור במסירה באופן בלעדי על המוכר, אך אם האיחור נובע מנסיבות שאינן בשליטת המוכר הוא אינו נדרש לשלם את הפיצוי. מנגנון זה יוצר מאזן כוחות לא תקין, שכן לרוכש יכולת התנגדות מוגבלת וגם היא באה לידי ביטוי רק באפשרות של הליכים משפטיים ממושכים.

בפועל, מוכרי הדירות עושים שימוש נרחב בסעיף ה"פטור", וזאת למרות שטענות הנוגעות לנסיבות שאינן בשליטת המוכר נפסלות לרוב בבתי המשפט. על כן, סעיף הפיצויים אינו ממומש בצורה מיטבית בישראל.

הצעת חוק זו משנה את סעיף ה"פטור", כך שהמוכר לא יידרש לשאת בפיצוי בגין איחור במסירה רק במקרה של איחור שנגרם כתוצאה ממעשה או מחדל של הרוכש בלבד.

איסור גביית הוצאות משפטיות – כיום, ניתן לגבות מרוכש דירה, בנפרד ממחיר הדירה, תשלום בגין הוצאות משפטיות המשולמות ישירות לעורך דין מטעם המוכר. הסכום מוגבל לסך של 5,114 שקל.

בהתאם לתיקון המוצע, מוכר לא יהיה רשאי לגבות מרוכש הדירה שכר טרחה לעורך דין מעבר לעלות הדירה עצמה.

בתוך כך, כחלק מתהליך שלם במשרד הבינוי והשיכון, הוקם לאחרונה במשרד 'אגף להגנה על רוכשי הדירות', במטרה לתת מענה לפניות רבות שמגיעות למשרד מרוכשי דירות – לפני רכישת דירה, במהלך הרכישה או לאחריה. באמצעות האגף יוכלו הרוכשים לקבל מידע על זכויותיהם ולהבין מה קובע החוק בנושאים שעל הפרק. האגף זמין לפניות באפליקציית וואטספ, דואר אלקטרוני וטופס פנייה באתר.

אביעד פרידמן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון , מסר: "תיקון 9 לחוק המכר ואישורו בכנסת אמש מהווה בשורה של ממש לציבור רוכשי הדירות החדשות, שבקרוב מאוד ישלמו פחות הצמדה ויחסכו כספים נוספים. מדובר בתיקון עוול שנעשה שנים ואני שמח שהמשרד מוביל את השינוי המהותי הזה לטובת הרוכשים".

זאב אלקין, שר הבינוי והשיכון, אמר אמש, לאחר האישור בקריאה ראשונה: "האישור של תיקון לחוק המכר בא לתקן עוול של שנים רבות. חקיקה זו עתידה להביא ליציבות לכלל העוסקים בענף, ואני נחוש לקדם ולהעביר כבר בכנס הקרוב את החוק לקריאה שנייה ושלישית. כמו כן, אפשרתי לכנסת לקבל החלטה שהחלת החוק תחול רטרואקטיבית,   וכצעד מקדים הנחיתי את גורמי המקצוע במשרד הבינוי והשיכון וברמ"י לפעול להכנסה מיידית של התיקון לחוק מכרזי מחיר מטרה שייצאו במכרזים הקרובים".

 

 

 

 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:אביעד פרידמןשר הבינוי והשיכון זאב אלקיןהתיקון לחוק המכר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...