ועדת השרים לעניני חקיקה: יש להגביל את ההצמדה למדד תשומות הבנייה במכרזים במחיר מטרה

הוועדה אישרה את תיקון 9 לחוק מכר שהציע שר הבינוי והשיכון זאב אלקין שההצמדה תהיה לרכיב הבנייה בלבד ● כמו כן מוצע שקבלן יהיה פטור מפיצויים בגין איחור רק בשל מחדל של הרוכש ולהגביל הוצאות שכ"ט

שיתוף הכתבה

בשבוע הבא תעלה לאישור במועצת רמ"י הגבלת ההצמדה  למדד תשומות במכרזי המדינה למחיר מטרה באופן מיידי. ולמעשה, כל יזם או קבלן שייגש למכרזים לאחר אישור מועצת רמ"י יחוייב לעמוד בתנאי זה.  כך החליטה ועדת שרים לענייני חקיקה שאישרה את הצעת שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, לתיקון 9 לחוק המכר. אלו הנושאים שאושרו בוועדה:

 

מוצע להגביל את ההצמדה למדד תשומות הבניה לרכיב הבנייה בלבד. כמו כן, מוצע לקבוע כי הצמדת התשלומים תהיה רק עד למועד התשלום, בהתאם למצוין בחוזה.

הגבלת הצמדת מחירי הדירות - נכון להיום, מוכרים רבים נוהגים להצמיד את מחיר הדירה, ממועד כריתת ההסכם לרכישתה ועד מועד השלמת התשלומים למדד תשומות הבניה,  אף שחלק מהותי ממחיר הדירה מורכב מקרקע ורכיבים נוספים שאינם מושפעים בפועל מעליית מדד תשומות הבניה.

בנוסח ההצעה נכתב כי מדד תשומות הבנייה נתון לתנודות גדולות הרבה יותר ממדדים אחרים מקובלים בשוק. לכן הדבר יוצר אי ודאות לרוכשי הדירות אשר מקבלים החלטות תוך לקיחת סיכון משמעותי כי המדד יעלה בצורה אגרסיבית. הדבר גם מאיין את היכולת של רוכשים להיערך ללקיחת משכנתאות והלוואות לצורך רכישת הדירה, שכן בפועל מחיר הדירה במועד לקיחת המשכנתא עשוי להיות נמוך משמעותית מהמחיר שישולם בפועל.

בנוסף, בעולם של עלייה במדד תשומות הבניה, נוצר ליזמים תמריץ שלילי לספק את הדירה במועד.  לכן מוצע להגביל את ההצמדה למדד תשומות הבניה לרכיב הבנייה בלבד. כמו כן, מוצע לקבוע כי הצמדת התשלומים תהיה רק עד למועד התשלום, בהתאם למצוין בחוזה.

המוכר יהיה פטור בפיצוי בגין איחור במסירה רק במקרה שנגרם כתוצאה ממעשה או מחדל של הרוכש בלבד.

פיצוי בגין איחור במסירת דירה - החוק מטיל את האחריות לתשלום פיצוי בגין איחור במסירה באופן בלעדי על המוכר, אך אם האיחור נובע מנסיבות שאינן בשליטת המוכר, הוא אינו נדרש לשלם את הפיצוי. מנגנון זה, לשון ההצעה, יוצר מאזן כוחות לא מאוזן שכן לרוכש יכולת התנגדות מוגבלת וגם היא באה לידי ביטוי רק באפשרות של הליכים משפטיים ממושכים.

מוכר לא יהיה רשאי לגבות מרוכש הדירה שכר טרחה לעורך דין מעבר לעלות הדירה עצמה.

 

הצעת חוק זו משנה את סעיף ה"פטור" כך שהמוכר יהיה פטור בפיצוי בגין איחור במסירה רק במקרה שנגרם כתוצאה ממעשה או מחדל של הרוכש בלבד.

איסור גביית הוצאות משפטיות - כיום, ניתן לגבות מרוכש דירה, בנפרד ממחיר הדירה, תשלום בגין הוצאות משפטיות המשולמות ישירות לעורך דין מטעם המוכר. הסכום מוגבל לסך של 5,114 שקל.

בהתאם לתיקון המוצע, מוכר לא יהיה רשאי לגבות מרוכש הדירה שכר טרחה לעורך דין מעבר לעלות הדירה עצמה.

לדברי זאב אלקין, שר הבינוי והשיכון: "אישור התיקון לחוק המכר היום, בא לתקן עוול של שנים רבות.  אמנם, אני מבין את החששות של הקבלנים, אבל צריך לזכור כי בכל תיקון חקיקה שמשנה מצב קיים, ישנם חבלי לידה, אך הצורך להביא לרוכשי הדירות שקיפות, וודאות וכן – גם הורדת מחירים, הוא מהותי ביותר. חקיקה זו עתידה להביא ליציבות לכלל העוסקים בענף. ולכן כבר הנחיתי את גורמי המקצוע במשרד וברמ"י לפעול להכנסה באופן מיידי את  התיקון לחוק מכרזי מחיר מטרה שייצאו למכרזים הקרובים".

אביעד פרידמן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון , הוסיף: "המהלכים שהותנעו היום, עם אישור תיקון חוק המכר, הם תיקונים מתבקשים. יצירה של שוק רכישה בטוח, בפרט בעסקאות נדל"ן, שהן בין העסקאות הגדולות והמשמעותיות ביותר שאותן יבצעו רוב תושבי המדינה, משמעה שמירה על שוק יציב, שמאפשר שגשוג לשותפים בו."

תיקון החוק אושר לאחר עבודה רבה שבוצעה במשרד הבינוי והשיכון בחצי השנה האחרונה. חוקי המכר עוסקים בפער הכוחות הגדול שבין מוכרי דירות לרוכשים – דבר שלדעתם אינו מאפשר שוק חופשי משוכלל. עדכון החוק נעשה כדי לצמצם את פערי הכוחות תוך קביעת כללי משחק הוגנים לכל הצדדים, לשון משרד הבינוי והשיכון

בנוסף, כחלק מתהליך שלם במשרד הבינוי והשיכון, הוקם לאחרונה במשרד האגף להגנה על רוכשי הדירות, האגף הוקם במטרה לתת מענה לפניות רבות שמגיעות למשרד מרוכשי דירות לפני, תוך ואחרי ביצוע רכישת הדירה לקבלת מידע על זכויותיהם ושאלות לגבי מה מגדיר החוק. האגף זמין לפניות באפליקציית וואטספ, דואר אלקטרוני וטופס פניה באתר.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד הבינוי והשיכוןחוק המכרזאב אלקיןועדת השרים לענייני חקיקהתיקון 9
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...