סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית: "סוגיית היטלי ההשבחה הייתה נושא שנועד למלא כותרות"

את הדברים אמרה השבוע עינת גנון בשיח פתוח ביוזמת מרכז הנדל"ן. היא התייחסה לתיקון במסגרת חוק ההסדרים שלפיו על הרשויות היה להחליט מה גובה היטל ההשבחה במסגרת פינוי בינוי: פטור, 25% או 50%

שיתוף הכתבה
עינת גנון, סמנכלי"ת הרשות להתחדשות עירונית (דרור סיתה)עינת גנון, סמנכלי"ת הרשות להתחדשות עירונית (דרור סיתה)

" היטל השבחה היה נושא לכותרות לעיתונים שלא היה להם על מה לכתוב. אני מזכירה לכולנו שברירת המחדל הייתה 50%. כאשר הייתה אפשרות לתת פטור למתחם ספציפי, מתי המעט שזכו בפועל לפטור. אפשר לספור אותם ביד אחת. זו הייתה קריעת ים סוף . מפה ואילך יש ודאות ברורה, הקבלנם יודעים מה היטל ההשבחה. עשינו סדר. באו הרשויות המקומיות ונתנו פטור בצורה ברורה. המצב השתפר לאין ערוך. גם למשל כותרות נגד עיריית רמת גן. ברמת גן לא נתנו מעולם פטור. ועדיין לא מקבלים פטור". את הדברים אמרה סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית עינת גנון בשיח פתוח ביוזמת מרכז הנדל"ן שנערך השבוע במלון הילטון ת"א.

היא התייחסה לאחד השינויים בחוק ההסדרים שעבר בסוף שנת 2021 הנוגע לעולם של היטלי ההשבחה בפינוי בינוי. בחוק המעודכן נקבע שיעור אחיד של היטל השבחה בכלל הפרויקטים של פינוי בנוי בשיעור של 25% כברירת מחדל. עם זאת החוק קובע כי הרשויות המקומיות רשאיות להחליט על אזורי היטלי השבחה בשטחי הרשות המקומית לתקופת זמן של חמש שנים, לפי שיעורים משתנים של היטלי השבחה – 0%, 25%, ו־50%. אם הרשות המקומית לא קבעה חלוקת אזורים, מתחילת מאי רשויות כבר לאיכולות לבחור את גובה היטל ההשבחה, וברירת המחדל תעמוד על 25%. עם זאת כמה רשויות כבר הספיקו להכריז על גובה היטלי ההשבחה, למשל ירושלים וקריית אונו נתנו פטור כמעט מלא וברמת גן ובת"א בחרו בהיטל ההשבחה המרבי - 50%.  כאן תוכלו לקרוא מה בחרה כל רשות.

אחד היזמים התייחס לדברי גנון וציין שהוא דווקא כן קיבל פטור ברמת גן. לכך השיבה: זה היה כנראה תחת ראש העיר הקודם. היום ממילא לא היית מקבל.

עוד עלתה הטענה בשיח כי רבים מפנים חצים ותלונות למוסדות התכנון והרשויות המקומיות. הדרך הנכונה היא לא לבוא על הראש אלא לתת כלים. רשות שפוטרת מהיטל השבחה לא יוצאת נפסדת. הם מקבלים מבני ציבור ועוד תושבים. הפרויקט צריך להיות כלכלי.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:היטל השבחההתחדשות עירוניתעינת גנוןהרשות להתחדשות עירונית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...