כבר לא רק רצון טוב: מהיום תקן בנייה ירוקה הוא חובה בכל הארץ

תקן הבנייה הירוקה ייכנס בשתי פעימות. הראשונה תחול על בקשות בנייה בהיקפים גדולים ותחייב מבנים רבי קומות למגורים, בנייה מסחרית ובנייה ציבורית; השנייה תחל בספטמבר 2023 ותחול גם על כל בנייה רוויה למגורים

שיתוף הכתבה
תקן בנייה ירוקה (שאטרסטוק)תקן בנייה ירוקה (שאטרסטוק)

היום (ג') נכנסות לתוקפן תקנות הבנייה הירוקה, כך מדווח המשרד להגנת הסביבה. עד עתה התקן היה וולונטרי בכל הערים הגדולות (למעט תל אביב שקבעה לעצמה תקן חובה).

התקנות ייכנסו לתוקף בשתי פעימות. הראשונה תחל ממחר (ד') על כל בקשה לקבלת היתר בנייה להקמת מבנה חדש. זו תחול על בקשות בנייה בהיקפים גדולים, ותחייב מבנים רבי קומות למגורים, בנייה מסחרית מהיקף של 5,000 מ"ר ובנייה ציבורית מהיקף של 1,000 מ"ר להיבנות בבנייה ירוקה. הפעימה השנייה תחל בספטמבר 2023 ותחול גם על כל בנייה רוויה למגורים (בניין הכולל 6 יח"ד ומעלה) ולכל בנייה מסחרית מ-1,000 מ"ר. 

התקנות יאפשרו גם ליזמי הנדל"ן להציע מפרטים משופרים יותר של מבנים בבנייה ירוקה. כמו כן, מאפשרות התקנות למוסדות התכנון, לרבות ועדות מקומיות, לדרוש דרישות מתקדמות יותר, כפי שקבעו באחרונה רשויות ערי פורום ה-15 (פורום הערים הגדולות).

חיסכון של 20%-40%

בנייה ירוקה, על פי התקנות, כוללת תכנון של מבנים עם בידוד תרמי משופר ואוורור טבעי שממתן טמפרטורות גבוהות. בנייה ירוקה מתייחסת גם להקטנת התלות באנרגיה ובמערכות מיזוג ונועדה להשיג חיסכון משמעותי וארוך טווח בעלויות התפעול של מבנים למשקי הבית ולמגזר העסקי בהיקפים של 20%-40%.

בדומה לתקנים מקבילים בעולם, התקן מבוסס על שיטה של צבירת נקודות זכות ועמידה בתנאי סף מתחומים שונים: אנרגיה, קרקע, מים, חומרים, בריאות ורווחה, פסולת, תחבורה, ניהול וחדשנות. כך ככל שהמבנה ידידותי יותר לסביבה, הוא מקבל יותר נקודות.

תקן מעודכן פורסם כבר בשנת 2011 ומתייחס למרבית סוגי המבנים בישראל בבנייה חדשה (מגורים, משרדים, מסחר, ציבור, חינוך, בריאות, ותיירות) כמו גם למבנים העומדים בפני שיפוץ. התקן עבר עדכון נרחב בשנת 2016 וצפוי להתעדכן גם בשנת 2022.  זו הפעם ראשונה שהתקן יהיה מחייב ולדברי משרד להגנת הסביבה, זהו צעד נוסף מתוך כמה צעדי היערכות של מדינת ישראל למשבר האקלים.

כפי שדיוחנו, גם במישור המוניציפלי מחמירים את תקן הבנייה הירוקה, ועיריית תל אביב צפויה להחמיר את תקן הבנייה הירוקה בשטחה.

 

תמר זנדברג: בנייה ירוקה תבטיח חיסכון לכל הדיירים ובתי העסק

לדברי השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "הצעד של אימוץ בנייה ירוקה מחייבת, שאותו הוביל המשרד בשיתוף מנהל התכנון , מציב את מדינת ישראל בחזית העולמית של מדינות אשר נוקטות צעדים מעשיים להיערכות למשבר האקלים ולצמצום ההשפעות השליליות של הפעילות המשקית על הסביבה. בנייה ירוקה תועיל לכל הציבור, תצמצם פערים כלכליים ותבסס חוסן אקלימי ארוך טווח של המרחב הבנוי במדינת ישראל בעשורים הקרובים. היא צפויה לתרום 25% מסך הפחתת פליטות גזי החממה במשק, תבטיח חסכון כספי לכל הדיירים ולכל בתי העסק ותעודד חדשנות אקלימית ועצמאות אנרגטית של מבנים".

מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה, גלית כהן, מוסיפה: "הבנייה הירוקה תקדם את יעדי המשרד והמשק במעבר לכלכלה מעגלית ודלת פחמן, ותנתק את הצמיחה המאפיינת את שוק הבנייה מהפגיעה הסביבתית השלילית הנלווית לה כיום".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:תמר זנדברגתקן בנייה ירוקההמשרד להגנת הסביבה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...