האם התקן לבנייה ירוקה יעלה את מחירי הדירות בתל אביב?

מחר תתכנס ועדת התכנון והבנייה בתל אביב ותחליט אם להחמיר את תקן הבנייה הירוקה בעיר. אם התוכנית תאושר מחירי הדירות צפויים לעלות ב-3%

שיתוף הכתבה
בנייה ירוקה, שאטרסטוקבנייה ירוקה, שאטרסטוק

האם תקן בנייה ירוקה חדש בתל אביב צפוי לייקר את מחירי הדיור? מחר מתכנסת הוועדה לתכנון  ובנייה בעיר לדון בעדכון המדיניות הירוקה. הצעד שצפויה לנקוט הוועדה הוא החמרה בתנאי הבנייה הירוקה, גם לעומת הבנייה הארצית. זהו למעשה יישום הצעד שעליו הוחלט בפורום ערי ה-15 - הפורום המאגד את 15 הערים החזקות בישראל. 

התקן הישראלי לבנייה ירוקה הוא תקן הקשור לכל תחומי הבנייה ומתייחס למגוון שיטות תהליכים, חומרים ומוצרים. בנוסף התקן עוסק בנושאים הקשורים לתוחלת חייו של הבניין, למשל פיתוח השטח, תכנון הבנייה, ביצוע הבנייה בפועל, תמיכה ותחזוקה ועוד.

התקן לבנייה ירוקה מדרג את הבנייה בהתאם לכמה היא ידידותית לסביבה.  כוכב 1 הוא התקן הבסיסי וכוכב 5 הוא המקסימלי. בכל העיריות, למעט תל אביב, התקן הוא התנדבותי. ואילו בתל אביב תקן הבנייה מחייב כוכב אחד מינימום, וכתוצאה מכך בתל אביב נבנו פחות דירות. תקן הבנייה הירוקה נוגע לכמה החלטות, למשל בידוד הבית, כך שבידוד מינימלי מקנה כוכב אחד, ואילו בידוד מיטבי מעלה את מספר הכוכבים. עוד עוסק התקן הירוק במניעת פליטת גזי חממה, הפחתת ניצול משאבים ובפסולת בנייה.

התוכנית שצפויה להידון מחר בוועדה היא החמרת הדרישות לכל סוגי המבנים בעיר, למעט וילות. התוכנית היא להעלות את הדרישה המינימלית מכוכב אחד לשלושה כוכבים. אם תיושם התוכנית מחירי הדיור בעיר צפויים לעלות בכ-3%. אף על פי שבטווח הארוך בנייה ירוקה יכולה לחסוך משאבים ואנרגיה.

בנוסף ממרץ 2003 יחויבו כל הבניינים בארץ בבנייה על פי תו התקן הירוק, זאת על על פי החלטת שר הפנים לשעבר אריה דרעי.

תל אביב, שכאמור בה התקן הירוק מחויב על פי חוק, היא הראשונה ליישם צעד זה. ברשויות האחרות המצב מזהיר פחות. מדוח שפרסם משרד איכות הסביבה בחודש שעבר עולה כי חלה ירידה ניכרת בתכניות הבנייה המחויבת בתקן הירוק: 17% ב-2020 לעומת 40% ב-2019. ב-2020 נבנו רק 14 אלף יחידות דיור בבנייה ירוקה.  במשרד להגנת הסביבה הסבירו את השיעור המועט של בנייה ירוקה  במספר הגדול בתוכניות הבנייה שאושרו ב-2020. סיבה נוספת היא שבשנת 2020 פרצה הקורונה אל חיינו, וגרמה לשיבושים בסדר העבודה התקין של מוסדות התכנון.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בנייה ירוקהתקן בנייה ירוקהתל אביב
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...